Κυριακή 19 Ιανουαρίου 2025

Τζάνις Τζόπλιν: Tα παιδικά τραύματα και η σεξουαλική ασυδοσία

 


Γιατί η θρυλική ροκ σταρ, Τζάνις Τζόπλιν, υπέστη bullying και πώς αυτό την οδήγησε στην ερωτική ασυδοσία και τον εθισμό στο αλκοόλ και τα ναρκωτικά

Στις 19 Ιανουαρίου 1943 γεννιέται η Τζάνις Τζόπλιν, η θρυλική φιγούρα της ροκ μουσικής, η λευκή ιέρεια των μπλουζ, η απόλυτη ενσάρκωση της αντικουλτούρας των χίπις, όπως χαρακτηρίστηκε από πολλούς. Ήταν η γυναίκα που κατάφερε να αποβάλλει τα συντηρητικά στοιχεία της εποχής της, έσπασε τα στερεότυπα της ανδοκρατούμενης ροκ σκηνής και ξεχώρισε ως μια εκρηκτική, αντισυμβατική ροκ παρουσία που εξέφραζε τη μουσική τριλογία της αμερικανικής ψυχής: την κάντρι, τη φολκ και τα μπλουζ.


Συνήθως, όμως, πίσω από τις επιτυχημένες καριέρες των ροκ σταρ, τα ουρλιαχτά και την αγάπη των θαυμαστών, τις εκατομμύρια πωλήσεις δίσκων, κρύβεται μια θλιβερή ιστορία. Η Τζάνις Τζόπλιν δεν διαφοροποιήθηκε σε αυτό, αφού τα τραύματα που δημιουργήθηκαν στην παιδική της ηλικία την συνόδευσαν μέχρι το τέλος της σύντομης ζωής της και όπως πρόδιδε η ακατέργαστη, βραχνή, μπλουζ φωνή της, έφυγε μάλλον δυστυχισμένη.

Η ζωή της σε ημερομηνίες

Με αφορμή την επανέκδοση των δίσκων της Τζάνις Τζόπλιν σε CD, «ΤΑ ΝΕΑ» της 14ης Σεπτεμβρίου 1999, παραθέτουν συνοπτικά, ένα χρονοδιάγραμμα της ζωή της:

«1943. Γεννιέται στις 19 Ιανουαρίου στο Πορτ-Άρθουρ του Τέξας.

1962-64. Μόνη ή σε τρίο ντεμπουτάρει στα κλμαπ του Όστιν. Συνδέεται με το Dick Oxtot Oakland Athletics Jazz Band. Συναντά τον Jorma Kaukonen (μετέπειτα συνιδρυτή των Jefferson Airplain).

1966. Πρώτες συναυλίες με Big Brother και Holding Company και ηχογράφηση του ομώνυμου δίσκου (Mainstream Recodrs).

1967. Στις 17 Ιουνίου η Τζαννις Τζόπλιν κερδίζει τις καρδιές των φίλων του ροκ στο μεγάλο φεστιβάλ του ροκ Monterey. Ακολουθούν συναυλίες σε όλες τις σημαντικές αίθουσες της δυτικής όχθης (Matrix, Avalon, Ballroom, Winterland).

1968. Ηχογράφηση του Cheap Thrills σε στούντιο και συναυλία στο Fillmore West.

1969. Ευρωπαϊκή περιοδεία (Φραγχφούρτη, Στοκχόλμη, Λονδίνο, Παρίσι), ηχογράφηση του Kosmic Blues τον Ιούνιο. Γίνεται πρώτη σελίδα στο Newsweek. Στις 17 Αυγούστου τραγουδάει στο Woodstock.

1970. Πολλές συναυλίες, ανάμεσα στις οποίες και αυτές στο φεστιβάλ του Καναδά, στο Κάλγκαρι. Ηχογράφηση του Pearl στο τέλος Σεπτεμβρίου με τον παραγωγό των Doors. Πεθαίνει στις 4 Οκτωβρίου στο Λος Άντζελες».

Τα παιδικά χρόνια και το bullying

Στο ίδιο δημοσίευμα «ΤΑ ΝΕΑ» εξηγούν πώς τα παδικά χρόνια και η αντιμετώπιση της Τζόπλιν από τους συμμαθητές της, την σημάδεψαν και επηρέασαν την πορεία της:

«Αντικομφορμίστρια από τη φύση της, διείσδυσε νωρίς στον κόσμο των χίπις, των ποιητών μπίτνικ, του μπλουζ και των μπαϊσέξουαλς. Το Πόρτ-Άρθουρ του Τέξας όπου γεννήθηκε το 1943 ήταν πολύ μικρό για να τη χωρέσει κι έτσι σύντομα βρέθηκε στο Σαν Φρανσίσκο και το Λος Άντζελες.

»Στο αίμα της έβραζε ο θυμός των μαθητικών της χρόνων, από την εποχή που τα λευκά αγόρια της μεσαίας τάξης τη μισούσαν γιατί δεν ανταποκρινόταν στα κλασικά τους πρότυπα. Ήταν ένα αγοροκόριτσο που έκανε παρέα με τον μοναδικό Μεξικανό της τάξης».

Η Τζάνις Τζόπλιν το 1960 ως τελειόφοιτη Γυμνασίου

Η Μαρίνα Γαζή γράφει στις 18 Αυγούστου 1983 στον «ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ» για τα «σεξουαλικά σκάνδαλα των μεγάλων». Μέσα στη λίστα συμπεριλαμβάνει και την Τζάνις Τζόπλιν η οποία φαίνεται ότι είχε εγκλωβιστεί στα κόμπλεξ που είχαν εμφανισθεί λόγω της εικόνας που οι γύρω της είχαν φτιάξει για εκείνη:

«Η Τζόπλιν, όπως κι ο συνάδελφός της Χέντριξ άφησε εποχή όχι μόνο για τις εκπληκτικές της ερμηνείες στο τραγούδι, αλλά και για τον έντονο ερωτισμό που μετέδινε στους ακροατές των συναυλιών της. Αντίθετα όμως από τον Χέντριξ, που όσο σεξουαλικός έμοιαζε στις συναυλίες, άλλο τόσο ήταν και στην προσωπική του ζωή, η Τζάνις Τζόπλιν έζησε όλα της τα χρόνια με έντονα κόμπλεξ και ερωτικά προβλήματα.

«Βγαλμένη μέσα από μια μικροαστική οικογένεια του Τέξας πέρασε μια θλιβερή εφηβεία που της άφησε πολλά τραύματα. Η σκληράδα των συμμαθητών της στο σχολείο την έκαναν να αισθάνεται πιο άσχημη απ’ ότι στ’ αλήθεια ήταν και σε αυτό συνέβαλαν τα παραπανίσια κιλά της. Το παρατσούκλι “γουρουνίσιο πρόσωπο” την ακολουθούσε σ΄ όλα τα σχολικά χρόνια και στο Κολλέγιο που επεχείρησε να πάει την αποκαλούσαν “Ο ασχημότερος άντρας του Κολλεγίου”.

Η ερωτική απογοήτευση που την σημάδεψε

»Ελπίζοντας ότι θα ξεφύγει από τον ίδιο της τον εαυτό, η Τζάνις έφυγε στα δεκαοχτώ της από το σπίτι και πήγε στο Σαν Φρανσίσκο, για να ζήσει την μποέμικη ζωή που πάντα ονειρευόταν. Εκεί όμως της έμελλε να ζήσει και την πρώτη της μεγάλη ερωτική απογοήτευση. Γνώρισε κάποιον και μαζί όμως νόμισε ότι γνώρισε και τον μεγάλο έρωτα. Πλην όμως ο φίλος της γρήγορα κουράστηκε και την άφησε. Η Τζάνις Τζόπλιν έπαθε τέτοιο πανικό που κρεμάστηκε και με τα δύο χέρια κυριολεκτικά από πάνω του και τον ικέτευε να μην την εγκαταλείψει. Σε αυτή την κατάσταση σύρθηκε στα πόδια του όσο αυτός ανέβαινε ένα λόφο του Σ. Φραντζίσκο. Αυτή η απόλυτα εξευτελιστική σκηνή στάθηκε η αφορμή να πάρει η Τζόπλιν την πιο μεγάλη απόφαση της ζωής της: Ότι ποτέ δε θα ζητούσε από κανέναν άντρα αγάπη.

»Απένταρη και ολομόναχη προσπάθησε να βγάλει το ψωμί της ασκώντας το αρχαιότερο γυναικείο επάγγελμα. Αλλά ακόμα κι εκεί η εμπειρία που αποκόμισε ήταν κάτι παραπάνω από εξευτελιστική. Ούτε σαν πόρνη δεν μπόρεσε να πετύχει μια και οι περισσότεροι άνδρες την απέφευγαν. Τελικά επέστρεψε στο πατρικό της σπίτι σαν το σκυλί, που γλείφει τις πληγές του.

»Τότε ήταν που αποφάσισε να ζήσει ένα τελείως διαφορετικό τρόπο ζωής. Ανακάλυψε το μπλουζ, τα ποτά και μαζί και τα ναρκωτικά. Άρχισε να τραγουδάει σε μπαράκια άλλοτε για ένα ασήμαντο χρηματικό ποσό και άλλοτε τελείως τσάμπα. Σε ένα τέτοιο μπαρ την άκουσε να τραγουδάει ένας μουσικός από το ροκ συγκρότημα Μπιγκ Μπρόδερς  και την πήρε μαζί του στο Σαν Φρανσίσκο.

Η Τζάνις Τζόπλιν με τους Big Brother and the Holding Company (1966–1967). Φωτογραφία: Bob Seidemann

Τα ερωτικά κόμπλεξ και η σεξουαλική ασυδοσία

»Κυνηγημένη σ’ όλη τη σύντομη ζωή της από τους εφιάλτες της στραπατσαρισμένης της θηλυκότητας η Τζάνις Τζόπλιν εκμεταλλεύτηκε τη φήμη της για να ζήσει μια πραγματικά έντονη ερωτική ζωή. Έκανε έρωτα αδιακρίτως με άντρες και γυναίκες καιπολύ συχνά φώναζε φίλες της για να μοιραστουν μαζί τον ίδιο εραστή στο κρεβάτι. Ποτέ όμως δεν κατόρθωσε να ξεπεράσει το κόμπλεξ ότι είναι μια άσχημη και καθόλου επιθυμητή γυναίκα. Έφτασε μάλιστα κάποτε να παραπονεθεί ότι σ’ ένα μεγάλο ταξίδι με τραίνο, ενώ συνταξίδευε με 365 περίπου άντρες έκανε έρωτα μόνο με 60…

«ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ», 18.8.1983, Ιστορικό Αρχείο «ΤΟ ΒΗΜΑ» | «ΤΑ ΝΕΑ»

»Η αλήθεια όμως φαίνεται είναι ότι η μεγάλη αυτή τραγουδίστρια της ροκ, σπάνιες φορές κατόρθωσε να φτάσει σε οργασμό. Κι αυτό ήταν άλλο ένα κόμπλεξ που τη βασάνιζε τρελά. Νόμιζε πάντα ότι αυτή είχε κάποιο πρόβλημα και έτρεμε μην τυχόν και το καταλάβει ο ερωτικός της παρτεναίρ.

»Οι ερωτικές της όμως ατυχίες δεν τελείωσαν ούτε όταν απέκτησε δόξα και πλούτο. Ο μόνος σοβαρός δεσμός που είχε στη ζωή της με τον ηθοποιό Κριστ Κριστόφερσον έληξε όταν αυτός ερωτεύτηκε μια φίλη της που η ίδια η Τζόπλιν του είχε φέρει στο κρεβάτι, για να απολαύσουν ένα μικρό όργιο».

«Γιατί πεθαίνουν οι νέοι αστέρες του ροκ»

Η Τζάνις Τζόπλιν μπήκε από πολύ νωρίς στον σκοτεινό κόσμο των ναρκωτικών και του αλκοόλ από τον οποίο δύσκολα ξεφεύγει κανείς, ειδικά όταν είναι νέος και ειδικότερα, αστέρας της ροκ και της ποπ μουσικής.

Ο χαμός της νεαρής ιέρειας της ροκ και των μπλουζ, συγκλόνισε τους λάτρεις της ροκ μουσικής, αφού διαδεχόταν, μόλις τρεις εβδομάδες μετά, τον θάνατο ενός άλλου θρυλικού ροκ σταρ, του Τζίμι Χέντριξ. Ο μουσικός κόσμος θρηνούσε δύο είδωλα εξαιτίας της ηρωίνης.

Ο «ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ» της 22ης Ιανουαρίου 1971, δημοσιεύει αφιέρωμα στους μεγάλους καλλιτέχνες που χάθηκαν από υπερβολική χρήση ναρκωτικών:

«Για να κατανοήσουμε γιατί ένας τραγουδιστής ποπ πεθαίνει από χρήση ναρκωτικών, θα πρέπει να εξακριβώσουμε πρώτα γιατί ο άνθρωπος αυτός έγινε τραγουδιστής του ροκ και της ποπ. Τα δύο αυτά είναι αλληλένδετα. Και εάν δεν ήταν τα ναρκωτικά, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι θα εύρισκαν κάποια άλλη μέθοδο αυτοκαταστροφής».

«ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ», 22.1.1971, Ιστορικό Αρχείο «ΤΟ ΒΗΜΑ» | «ΤΑ ΝΕΑ»

Αυτή είναι ίσως και η απάντηση για τον θάνατο της Τζάνις Τζόπλιν. Ζώντας με τα ψυχικά τραύματα που έφερε ως παιδί και την απελπισία μέσα σε ένα περιβάλλον που δεν άνηκε, βρήκε διέξοδο στη μουσική. Και τα κατάφερε, κάνοντας εκατομμύρια κόσμο να την αγαπήσει για την εκπληκτική της φωνή, που  έκρυβε, όμως, πολύ πόνο και οργή. Οι συναυλίες της έγιναν ξακουστές πολύ σύντομα και χιλιάδες κόσμος παραληρούσε τραγουδώντας τα κομμάτια της.

Το τέλος

Όπως, αναφέρουν «ΤΑ ΝΕΑ» της 14ης Σεπτεμβρίου 1999 για το τέλος της:

«Όλα αυτά όμως δεν είχαν αναγκαστικά μεγάλη σημασια. Το 1965 η Τζάνις Τζόπλιν ήταν 40 κιλά. Μάλλον λίγα για τα 1,65 της. Τρεφόταν με ηρωίνη και σεξ. “Peace and love” στην αρχή, “Music, love and Flowers” κατόπιν. Αλλά και μπράτσα καταρτυπημένα από τις ενέσεις. Και φωνή αλλοιωμένη από το αλκοόλ. Ο θάνατος τη βρήκε σε δωμάτιο ξενοδοχείου στο Λος Άντζελες, το 1970. Και ο μύθος μόλις άρχισε να παίρνει μορφή».

«ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ», 22.1.1971, Ιστορικό Αρχείο «ΤΟ ΒΗΜΑ» | «ΤΑ ΝΕΑ»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

.

.

Δημοφιλείς αναρτήσεις