Νέο τοπίο φορολογικών ελέγχων το 2025 - Οι καινούργιες υπηρεσίες, οι ηλεκτρονικές διασταυρώσεις, τα στοιχεία του myDATA - Τι αλλάζει με τα ηλεκτρονικά τιμολόγια
Ενα μεγάλο μέτωπο για την κυβέρνηση, πέρα από την ακρίβεια, είναι η αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής, της διαχρονικής μάστιγας για την ελληνική οικονομία και μίας από τις βασικές προτεραιότητες του Πρωθυπουργού και του οικονομικού επιτελείου υπό τον κ. Χατζηδάκη. Το 2025 θα είναι η χρονιά στην οποία όλα τα μέτρα που έχουν ληφθεί θα συνθέσουν ένα νέο τοπίο, εντελώς διαφορετικό από αυτό που είχαν συνηθίσει τα προηγούμενα χρόνια ελεύθεροι επαγγελματίες και επιχειρήσεις. Από την 1η Ιανουαρίου τέθηκε σε εφαρμογή ο νέος τρόπος με τον οποίο θα γίνονται στο εξής οι έλεγχοι της Εφορίας και, το βασικότερο, οι δαπάνες και τα έσοδα που θα αναγνωρίζει.
Για πρώτη φορά καμία συναλλαγή δεν θα λαμβάνεται υπ’ όψιν είτε από πλευράς πωλήσεων είτε από πλευράς δαπανών αν πρώτα τα στοιχεία των τιμολογίων ή αποδείξεις δεν έχουν διαβιβαστεί στο σύστημα myDATA.
Ουσιαστικά, από τη νέα χρονιά τα ηλεκτρονικά τιμολόγια εφαρμόζονται καθολικά χωρίς καμία εξαίρεση και έτσι κανείς επαγγελματίας ή επιχείρηση δεν θα μπορεί να δηλώνει λιγότερα έσοδα ή παραπάνω δαπάνες αν αυτές δεν έχουν καταγραφεί στα ηλεκτρονικά αρχεία της Εφορίας. Αυτό διευκολύνει τα μέγιστα τον φοροελεγκτικό μηχανισμό να εντοπίσει εστίες φοροδιαφυγής, που τα προηγούμενα χρόνια είχαν απλωθεί σε πολλά πεδία της οικονομικής δραστηριότητας, βάζοντας τέλος στις κατά δήλωση δαπάνες που τις περισσότερες φορές μπορεί να είναι και πλασματικές.
Ενδεικτικό του πόσο ισχυρό όπλο είναι στα χέρια της Εφορίας το σύστημα myDATA είναι το γεγονός πως πρόσφατα ο διοικητής της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, κ. Γιώργος Πιτσιλής, αποκάλυψε ότι το χρησιμοποιούν 1.500.000 επιχειρήσεις και επαγγελματίες, έχοντας εκδώσει 11 δισεκατομμύρια τιμολόγια και αποδείξεις, που αντιστοιχούν σε συναλλαγές 3,4 τρισεκατομμυρίων ευρώ!
Αντιλαμβάνεται κανείς ότι μέσα από στοχευμένες διασταυρώσεις αλλά και άντληση στοιχείων και με τη συνδρομή της τεχνητής νοημοσύνης (ΑΙ), τα στοιχεία αυτά αποτελούν έναν από τους πιο σημαντικούς παράγοντες και σύμμαχο στην προσπάθεια περιορισμού της φοροδιαφυγής, καθώς βοηθά στην ανίχνευση προβλημάτων συμμόρφωσης έως και την αυτοματοποίηση πολύπλοκων διαδικασιών, επιτρέποντας στους ελεγκτές να ανταποκριθούν σε πραγματικό χρόνο. Μάλιστα, σύμφωνα με τον κ. Πιτσιλή, η επακόλουθη βελτίωση της αποτελεσματικότητας των ελέγχων και η χρήση προβλεπτικών μοντέλων επιτρέπει στη φορολογική διοίκηση να μεταβεί σε ένα πιο ευέλικτο και στοχευμένο λειτουργικό μοντέλο, το οποίο καθοδηγείται από δεδομένα και ανάλυση κινδύνου.
Τα έσοδα από την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής για το περυσινό έτος αναμένεται να ξεπεράσουν τα 2 δισ. ευρώ, ενώ ο στόχος για το 2025 είναι τα ετήσια έσοδα από τη φοροδιαφυγή να ξεπεράσουν τα 2,5 δισ. ευρώ και μάλιστα αυτός ο στόχος θεωρείται εφικτός.
Σημαντικό στοιχείο περιορισμού της φοροδιαφυγής είναι η σημαντική μείωση του «κενού» ΦΠΑ τα τελευταία χρόνια. Δηλαδή η απόκλιση των ποσών που θα έπρεπε να εισπράττει το κράτος από ΦΠΑ σε σύγκριση με αυτά που τελικά μπαίνουν στα ταμεία του. Το 2017 το «κενό» ΦΠΑ στη χώρα ήταν 29% και με βάση τα τελευταία στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής μειώθηκε το 2023 στο 13,7%. Ωστόσο, αν συγκριθεί με τον μέσο όρο της ΕΕ που είναι στο 7%, αντιλαμβάνεται κανείς ότι υπάρχει ακόμη δρόμος για περιορισμό της φοροδιαφυγής.
Ο νέος ολοκληρωμένος τρόπος καταγραφής δαπανών και εσόδων θα βοηθήσει την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων να προχωρήσει στο επόμενο μεγάλο βήμα, που δεν είναι άλλο από το «κλείδωμα» των δηλώσεων φόρου εισοδήματος επαγγελματιών και επιχειρήσεων καθώς και των εντύπων ΦΠΑ. Κάτι αντίστοιχο δηλαδή που γίνεται σήμερα με τις προσυμπληρωμένες φορολογικές δηλώσεις φυσικών προσώπων.
Η Εφορία θα έχει στα χέρια της στοιχεία, με βάση τα ηλεκτρονικά τιμολόγια που έχουν εκδοθεί και διαβιβαστεί online στην πλατφόρμα myDATA της ΑΑΔΕ, αναλυτικά ανά γραμμή και ανά συντελεστή ΦΠΑ για κάθε συναλλαγή που έχει πραγματοποιηθεί και έτσι δεν θα χρειάζεται καν ο επαγγελματίας ή η επιχείρηση να κρατάει χειρόγραφο αρχείο τα παραστατικά που εκδίδει ή λαμβάνει.
Ετσι, η ΑΑΔΕ θα υπολογίζει με απόκλιση του ενός ευρώ τα έσοδα και τα έξοδα μιας επιχείρησης, τον αναλογούντα ΦΠΑ, τον φόρο εισοδήματος, τον φόρο παρακράτησης κ.λπ., μην επιτρέποντας ανθρώπινο χέρι να προσθέσει ή να αφαιρέσει κατά το δοκούν κάποιο έσοδο ή έξοδο που θα οδηγούσε σε μείωση της φορολογικής του επιβάρυνσης ή την επιστροφή ΦΠΑ.
Με την πλήρη εφαρμογή της ηλεκτρονικής τιμολόγησης από το τρέχον έτος, οι αποκλίσεις μηδενίζονται και οι δηλώσεις Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (Φ2) και Εισοδήματος (Ε3) θα κλειδώνουν περιλαμβάνοντας το 100% των πωλήσεων (εσόδων) που έχουν διαβιβαστεί στην ΑΑΔΕ για κάθε επιχείρηση από την ίδια ή τους συναλλασσόμενους με αυτή, καθώς και τις δαπάνες τους. Την ίδια στιγμή η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων προχωράει σε μία εκ βάθρων αναδόμηση του συστήματος ΤΑXIS που έχει τεθεί σε λειτουργία εδώ και περίπου τρεις δεκαετίες, ώστε από το 2026 το νέο σύστημα να αξιοποιεί τεχνολογικές καινοτομίες, να απλοποιεί διαδικασίες και να ενισχύει την επιχειρηματικότητα.
Το νέο Ενοποιημένο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Φορολογίας (TAXIS – TAXISNET – ELENXIS) μεταξύ άλλων ενοποιεί και εκσυγχρονίζει όλα τα υφιστάμενα συστήματα, δημιουργεί ένα ολοκληρωμένο προφίλ για κάθε φορολογούμενο, διευκολύνοντας τις συναλλαγές του, αναβαθμίζει τον έλεγχο δίνοντας τη δυνατότητα παρακολούθησης των υποθέσεων, από την ανάθεση μέχρι και την αποπληρωμή του φόρου, προσφέροντας περαιτέρω διαφάνεια και αποτελεσματικότητα, ενώ καταργεί τη χωρική αρμοδιότητα, αφού κάθε φορολογούμενος θα εξυπηρετείται σε οποιαδήποτε φορολογική υπηρεσία.
Παράλληλα, απλουστεύει τις επιχειρησιακές διαδικασίες, μειώνει τον διοικητικό φόρτο βελτιώνοντας την παραγωγικότητα και αποτελεσματικότητα των υπηρεσιών, αναβαθμίζει τις δυνατότητες συλλογής, ανάλυσης και αξιοποίησης των δεδομένων, προσφέροντας αποτελεσματικότερη διαχείριση των φορολογικών υποθέσεων, ενώ υιοθετείται ένα ενιαίο σύστημα λογιστικής με ταυτόχρονη ενοποίηση φορολογικών και τελωνειακών οφειλών.
Το έργο, συνολικού προϋπολογισμού 86,2 εκατ. ευρώ, καλύπτεται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, έχει διάρκεια 5 ετών και αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Δεκέμβριο του 2029. Ταυτόχρονα προβλέπεται συντήρηση διάρκειας 4 ετών πρόσθετου προϋπολογισμού 33,4 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, η ΑΑΔΕ έχει θέσει ως στόχο την ταχύτερη δυνατή υλοποίηση συγκεκριμένων λειτουργιών, με τα πρώτα επιμέρους υποσυστήματα να τίθενται σε λειτουργία από το τέλος του 2026.
Στο πλαίσιο διεξαγωγής αποτελεσματικότερων ελέγχων, η ΑΑΔΕ από τις 17 Φεβρουαρίου του τρέχοντος έτος προχωράει στη δημιουργία του Κέντρου Ελέγχου Μεγάλων Φορολογουμένων (ΚΕΜΕΦ). Πρόκειται για μια νέα πρότυπη ελεγκτική υπηρεσία η οποία προκύπτει από την ενοποίηση του Κέντρου Ελέγχου Μεγάλων Επιχειρήσεων (ΚΕΜΕΕΠ) και του Κέντρου Ελέγχου Φορολογουμένων Μεγάλου Πλούτου (ΚΕΦΟΜΕΠ) και θα αποτελέσει το μεγαλύτερο ελεγκτικό κέντρο της χώρας, με αρμοδιότητα σε όλη την επικράτεια.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου