Τρίτη 1 Οκτωβρίου 2024

Tουρισμός: Τα ξενοδοχεία θα μπορούν να προσφέρουν μειωμένες τιμές με απευθείας κρατήσεις

 


Η ευρωπαϊκή τουριστική βιομηχανία βρίσκεται μπροστά σε σημαντικές αλλαγές, ύστερα από απόφαση δικαστηρίου που επιτρέπει στα ξενοδοχεία να προσφέρουν φθηνότερες τιμές μέσω απευθείας κρατήσεων, συγκριτικά με τις δημοφιλείς πλατφόρμες όπως η Booking.

Η δικαστική διαμάχη που ξεκίνησε πριν από μήνες, κατέληξε στην πρώτη μεγάλη νίκη των ξενοδόχων σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, προσφέροντάς τους μεγαλύτερη ευελιξία στη διαμόρφωση τιμών.

Το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης έκρινε ότι οι ρήτρες ισοτιμίας τιμών ("rate parity clauses"), οι οποίες περιορίζουν τα ξενοδοχεία από το να προσφέρουν χαμηλότερες τιμές στις δικές τους ιστοσελίδες σε σχέση με τις πλατφόρμες OTA, δεν είναι απαραίτητες για την οικονομική βιωσιμότητα αυτών των πλατφορμών. Αυτό σημαίνει πως τα ξενοδοχεία αποκτούν πλέον την ελευθερία να διαχειρίζονται ανεξάρτητα τις τιμές τους, προσφέροντας ειδικές προσφορές και εκπτώσεις, χωρίς τους περιορισμούς που ίσχυαν μέχρι τώρα.

Η απόφαση αυτή έχει χαιρετιστεί θερμά από την ξενοδοχειακή κοινότητα, καθώς οι μεγάλες πλατφόρμες κρατήσεων, όπως η Booking και η Expedia, είχαν καταφέρει να κυριαρχήσουν στην online αγορά, δημιουργώντας μια ανισορροπία στις σχέσεις με τα ξενοδοχεία. Πολλοί ξενοδόχοι εξέφραζαν εδώ και χρόνια τη δυσαρέσκειά τους για αυτή την ανισότητα, επισημαίνοντας πως η εξάρτηση από τις πλατφόρμες τους εμπόδιζε να εφαρμόσουν ευέλικτη τιμολογιακή πολιτική. Η νέα απόφαση ανοίγει το δρόμο για έναν πιο ισορροπημένο ανταγωνισμό, προς όφελος τόσο των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων όσο και των καταναλωτών.

Πηγές από τον ξενοδοχειακό κλάδο επισημαίνουν πως η απόφαση θα οδηγήσει σε θεμελιώδεις αλλαγές στον τομέα της φιλοξενίας, με την ενίσχυση του ανταγωνισμού και την παροχή περισσότερων επιλογών στους καταναλωτές. Οι πελάτες των ξενοδοχείων θα μπορούν να επωφεληθούν από χαμηλότερες τιμές και εξατομικευμένες προσφορές, καθώς οι ξενοδόχοι θα έχουν τη δυνατότητα να τους προσεγγίζουν απευθείας, χωρίς ενδιάμεσους.

Αυξανόμενη η επιρροή μέσα από πλατφόρμες 

Παράλληλα, έρευνες της HOTREC – της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Ξενοδοχείων, Εστιατορίων και Καφέ – είχαν αναδείξει την αυξανόμενη επιρροή που παρατηρείται μέσα από τις πλατφόρμες OTA στην ευρωπαϊκή αγορά. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, οι πλατφόρμες όπως η Booking και η Expedia αύξησαν σημαντικά το μερίδιο αγοράς τους τα τελευταία χρόνια. Συγκεκριμένα, η Booking κατέχει σήμερα περίπου το 71% της αγοράς των OTAs, καταγράφοντας αύξηση κατά 10% την τελευταία δεκαετία, ενώ η Expedia κατέχει το 15%, με αύξηση 2% τα τελευταία δύο χρόνια.

Πέρα από τις οικονομικές πιέσεις που ασκούν στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, οι OTAs επηρεάζουν επίσης αρνητικά τον ανταγωνισμό. Η εξάρτηση των ξενοδοχείων από τις πλατφόρμες αυξήθηκε, ιδιαίτερα για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, οι οποίες δυσκολεύονται να διαχειριστούν την απευθείας διάθεση των δωματίων τους. Η ηλεκτρονική διάθεση δωματίων αντιπροσωπεύει πλέον το 45% των συνολικών διανυκτερεύσεων στην Ευρώπη, ενισχύοντας ακόμη περισσότερο την επιρροή των OTAs.

Η απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου αναμένεται να επηρεάσει βαθιά τη σχέση ξενοδοχείων και πλατφορμών κρατήσεων, προωθώντας μια πιο ισορροπημένη αγορά.

Ο Αλέξανδρος Βασιλικός, πρόεδρος της HOTREC, είχε τονίσει στο παρελθόν την ανάγκη για δίκαιους κανόνες στην ψηφιακή αγορά, επισημαίνοντας πως οι OTAs έχουν αποκτήσει υπερβολική δύναμη, καθορίζοντας αυθαίρετα τους όρους πώλησης των δωματίων, σε βάρος των ξενοδόχων και των καταναλωτών.

Με τη νέα νομική κατοχύρωση, η ευρωπαϊκή ξενοδοχειακή βιομηχανία αναμένει μια νέα εποχή με περισσότερες επιλογές και δικαιότερους όρους για τους παρόχους καταλυμάτων, καθώς και για τους ταξιδιώτες.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ο ΠΑΡΛΑΠΙΠΑΣ δεν παίρνει θέση με πολιτική άποψη σε άρθρα που αναδημοσιεύονται από διαφορά ιστολόγια. Δημοσιεύονται όλα για την δίκη σας ενημέρωση.

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.