Ως και 5% ανέβηκαν σε λίγες ώρες οι χρηματιστηριακές τιμές στο πετρέλαιο, μετά την εκτόξευση πυραύλων από το Ιράν κατά του Ισραήλ, σημειώνει η Wall Street Journal, στη συνεχή ζωντανή ενημέρωση με τις εξελίξεις στο μέτωπο της Μέσης Ανατολής.
Η κλιμάκωση, που μας φέρνει πιο κοντά σε ένα γενικευμένο πόλεμο, θα μπορούσε να ταρακουνήσει τις παγκόσμιες αγορές ενέργειας, σημειώνει η οικονομική εφημερίδα.
Τα χρηματιστήρια «τρελάθηκαν»
Οι χρηματιστηριακοί δείκτες για τις τιμές των συμβολαίων μελλοντικής εκπλήρωσης (futures) στo αργό πετρέλαιο και στο μπρεντ, ανεβοκατέβαιναν διαρκώς κατά τη διάρκεια της ημέρας, ακολουθώντας τις – συχνά συγκεχυμένες – ειδήσεις από το τι ακριβώς συμβαίνει στο Ισραήλ.
Αμέσως μετά το ιρανικό χτύπημα, οι τιμές στο πετρέλαιο αυξήθηκαν με τον υψηλότερο ρυθμό που έχει παρατηρηθεί κατά τη διάρκεια μιας μέρας, από τότε που ξεκίνησε η σύγκρουση Χαμάς-Ισραήλ πριν ένα χρόνο.
Έκτοτε οι τιμές υποχώρησαν κάπως αφού οι Ισραηλινοί ενημερώθηκαν ότι οι πύραυλοι αναχαιτίστηκαν και ήταν ασφαλές να βγουν από τα καταφύγια.
Mέχρι λίγο πριν κλείσει το χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, η ημερήσια άνοδος στο αμερικάνικο αργό πετρέλαιο και στο μπρεντ ανήλθε στο 3%, πάνω από 70 και 73 δολάρια το βαρέλι αντίστοιχα.
Ανησυχία για τα Στενά του Ορμούζ
H Wall Street Journal θυμίζει ότι τις τελευταίες ημέρες οι τιμές του πετρελαίου είχαν υποχωρήσει στα χαμηλότερα επίπεδα εδώ και τρία χρόνια – πριν την εκτόξευσή τους μετά πόλεμο Ουκρανίας – Ρωσίας.
Μάλιστα δεν έδειχναν σημάδια ανόδου, ακόμα και αφού το Ισραήλ κλιμάκωσε τις στρατιωτικές του επιχειρήσεις με μια σειρά από πλήγματα κατά της Χεζμπολάχ.
Η σημερινή απάντηση του Ιράν στο Ισραήλ άλλαξε άρδην την εικόνα και στις αγορές, όμως είναι νωρίς για συμπεράσματα.
Μέχρι στιγμής, οι αγορές ενέργειας ήταν σχετικά αισιόδοξες, παρά την αυξανόμενη βία στη Μέση Ανατολή. Οι traders στα χρηματιστήρια και οι αναλυτές, λένε ότι αυτό θα αλλάξει μόνο αν ένας ευρύτερος πόλεμος διακόψει τα ιρανικά πετρελαϊκά φορτία που διέρχονται από τα Στενά του Ορμούζ, ένα βασικό «choke point» – σημείο συμφόρησης – για τα δεξαμενόπλοια αργού πετρελαίου, που μεταφέρουν προμήθειες στην Κίνα και αλλού, καταλήγει η Wall Street Journal
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου