Παρά το γεγονός ότι τα χρήματα που δαπανώνται για την αεροπυρόσβεση έχουν αυξηθεί κατακόρυφα συνεχίζουν να αυξάνονται οι εκτάσεις των δασών καίγονται στην Ελλάδα κάθε καλοκαίρι.
Αυτό βέβαια έχει την εξήγηση του καθώς δεν έχει σημασία πόσα χρήματα δαπανώνται αλλά εάν αυτά θα καταναλωθούν στις σωστές επιλογές εναέριας πυρόσβεσης.
Αν κάποιος μισθώσει 20 πυροσβεστικά αεροσκάφη που είναι ακατάλληλα για την αεροπυρόσβεση τουλάχιστον σε ότι αφορά την Ελλάδα. οι δυνατότητες του θα είναι ίδιες με αυτές που θα είχε εάν δεν μίσθωνε απολύτως τίποτα.
Η μόνη ουσιαστική διαφορά είναι ότι στην πρώτη περίπτωση θα έχει δαπανήσει ένα πολύ μεγάλο χρηματικό ποσό σε σχέση με την δεύτερη που δεν θα ξοδέψει τίποτα.
Η αεροπυρόσβεση εξελίσσεται σε μπίζνα, αφού η κυβέρνηση δίνει κάθε χρόνο εκατομμύρια ευρώ σε ιδιώτες.
Για του λόγου το αληθές τα τελευταία πέντε χρόνια –από το 2019 μέχρι και σήμερα– οι δαπάνες της χώρας μας για τη μίσθωση αεροσκαφών για τις ανάγκες της εναέριας δασοπυρόσβεσης έχουν αυξηθεί κατακόρυφα, με το συνολικό κόστος να εκτιμάται πως ξεπερνά τα 500 εκατ. ευρώ, ποσό που δεν περιλαμβάνει τις δαπάνες του εθνικού εναέριου στόλου.
Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή:
Από το 2019 η Ελλάδα μίσθωσε εναέρια μέσα πυρόσβεσης με κόστος που διαμορφώθηκε στα 32.287 εκατ. ευρώ.
Το 2020 ανεβήκαμε στα 21 αεροσκάφη με κόστος 53.995 εκατ. ευρώ.
Ενα χρόνο αργότερα, το 2021, που ήταν χρονιά αρνητικού ρεκόρ 13ετίας σε αριθμό καμένων δασικών εκτάσεων για τη χώρα μας, τα μισθωμένα αεροσκάφη ανήλθαν σε 31 και το κόστος εκτοξεύτηκε σε 78.157 εκατ. ευρώ.
Και σαν να μην έφτανε αυτό, το 2022 η κυβέρνηση Κυρ. Μητσοτάκη μίσθωσε ακόμη περισσότερα αεροσκάφη, 47 στον αριθμό, με κόστος που αγγίζει τα 150 εκατ. ευρώ.
Την περσινή χρονιά (2023) μισθώσαμε 51 αεροσκάφη με κόστος 200 εκατ. ευρώ (το υπουργείο Οικονομικών δεν έχει δημοσιεύσει ακόμη τον απολογισμό εξόδων).
Πέρα από το υπέρογκο κόστος ενοικίασης των εναέριων μέσων, το οποίο η χώρα καταβάλλει απλώς και μόνο για να τα φέρει, πολύ υψηλό είναι και το κόστος ανά ώρα πτήσης.
Από τα στοιχεία του 2023 που έδωσε στη δημοσιότητα ο Ανδριανός Γκουρμπάτσης, πρώην υπαρχηγός του Πυροσβεστικού Σώματος, ξέρουμε πως η ενοικίαση ενός Erickson στοιχίζει 3.670.000 ευρώ, ενός Air Tractor 1.947.750 ευρώ, ενός Ε/Π μεταφοράς προσωπικού & αεροπυρόσβεσης 1.900.000 ευρώ ενώ ενός Ε/Π ΜΤ 750.000 ευρώ.
Για παράδειγμα, το κόστος ανά ώρα πτήσης ανέρχεται για τα Erickson σε 6.182 ευρώ, για τα Air Tractor σε 4.482 ευρώ ενώ για τα ΜΤ σε 1.450 ευρώ.
Όταν λοιπόν κάποιος ξοδεύει τόσα χρήματα και καταφέρνει μία «τρύπα στο νερό», τότε θα πρέπει να αναλυθεί που ξοδεύονται τα χρήματα αυτά.
Tα ελικόπτερα McDermott Aviation Bell 214ST και ο διάδοχος των PZL, τα Air Tractor AT-802 που επιχειρούν, είναι κυριολεκτικά ανεπαρκή.
Για τα McDermott Aviation Bell 214ST ευθύνεται 100% ο σχεδιασμός του υπουργείου Πολιτικής Προστασίας, που στο πρόγραμμα ΑΙΓΙΣ «έχει βρει τον μήνα που θρέφει τους έντεκα» για να το πούμε κομψά και δεν αγοράζεται ούτε παπάκι χωρίς να πέσουν μίζες.: Πήραν ένα ελικόπτερο που είναι μεταφορικό και το χρησιμοποιούν για πυροσβεστικό!
Σαφώς και χρειάζονται κάποια ελικόπτερα που να έχουν την δυνατότητα μεταφοράς δασοπυροσβεστών, αλλά όταν ΟΛΑ τα ελικόπτερα μεταφέρουν 10 (+2 το πλήρωμα) δασοπυροσβέστες είναι μια τεράστια σπατάλη για τον απλούστατο λόγο ότι σε λιγότερο από το 20% των αποστολών μεταφέρονται δασοπυροσβέστες και αυτό μόνο όταν πρόκειται για απόκρημνες περιοχές.
Άλλωστε το να μεταφέρεις προσωπικό είναι εύκολο, το να διασφαλίσεις ότι δεν θα παγιδευτούν, δεν θα καούν ζωντανοί και θα τους επιστρέψεις ασφαλείς στις βάσεις τους είναι το δύσκολο!
Για τον λόγο αυτό οι αποστολές με δασοπυροσβέστες είναι περιορισμένες.
Και πόσο νερό, τελικά, μεταφέρουν; Το πολύ 2 τόνους! Υπό συγκεκριμένες καιρικές συνθήκες, γιατί το παίρνουν με σωλήνα! Πόσο νερό πέφτει επάνω στην φωτιά; Από το ύψος που το ρίχνουν, ελάχιστο! Ίσως και καθόλου!
Τι ίσχυε μέχρι πέρσι; Χρήση κάδων και μεταφορική ικανότητα 4+ τόνων νερού από τα ελικόπτερα ανατολικής προέλευσης και τα CH-47D της Αεροπορίας Στρατού. Από τα πρώτα ενοικιάστηκαν μόνο 5 εφέτος και τα δεύτερα αποσύρθηκαν γιατί δεν υπάρχουν ανταλλακτικά!
Και το ανέκδοτο του «αντιπυρικού σχεδιασμού» φτάνει στην κορύφωσή του με τα αεροσκάφη Air Tractor.
Τα οποία δεν είναι τίποτα άλλο παρά τα παλιά πολωνικά PZL, δηλαδή ψεκαστικά που μετατράπηκαν σε πυροσβεστικά και ο ελληνικός λαός πληρώνει εκατομμύρια από την τσέπη του, απλώς για να μπαίνουν στις τσέπες των επιτήδειων!
Τα Air Tractor AT-802 στην Ελλάδα αυτή την στιγμή είναι 16 και τα 4 είναι με ρόδες. Δηλαδή αυτά τα τέσσερα πρέπει να προσγειωθούν σε αεροδρόμιο και να πέρουν νερό από σωλήνες!
Τα αεροσκάφη μεταφέρουν μόνο μέρος του νερού που μπορούν να φέρουν τα το μισό φορτίου του CL-415 και λιγότερο από το μισό που μεταφέρουν με απόλυτη ευστοχία λόγω κάδου τα ανατολικής προέλευσης ελικόπτερα.
Πιο συγκεκριμένα το Air Tractor μεταφέρει πρακτκά μόνο 2 τόνους νερού την στιγμή που το CL-415 μπορεί να μεταφέρει πάνω από έξι, το Be-200 (το ρωσικό «θηρίο» που έσβηνε τις πυρκαγιές και έσωσε το αεροδρόμιο του Τατοΐου πριν η φωτιά της Βαρυμπόμπης το κάψει το 2021), 12 τόνους και το έτερο ρωσικό «θηρίο» Il-76 ξεπερνά τους 16 τόνους!
Ακόμη και το «αρχαίο» πολωνικό PZL μπορεί να φέρει 2,2 τόνους νερού ή επιβραδυντικού υλικού!
Έτσι η κυβέρνηση αντί να αναζητήσει πραγματικά πυροσβεστικά αεροσκάφη θεώρησε σωστό να αναζητήσει λύσεις σε ένα ελικοφόρο αεροσκάφος το οποίο πρακτικά δεν μπορεί να σβήσει ούτε… ψησταριά.
Εκτός των άλλων το AT 802 είναι ένα αργό αεροσκάφος αφού αναπτύσσει μεγίστη ταχύτητα 350 χ.α.ω. και όταν φυσούν ισχυροί άνεμοι, όπως το περασμένο Σάββατο απλά δεν επιχειρούν! Και ο κανόνας λέει ότι οι πυρκαγιές ξεσπούν και γιγαντώνονται όταν πνέουν ισχυροί άνεμοι! Δηλαδή είναι άχρηστα!
Το εντυπωσιακό: Έχουν βάλει στην «τούρτα» του ΑΙΓΙΣ, την αγορά 25 Air Tractor AT-802! Καλοφάγωτα!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου