Κυριακή 28 Ιανουαρίου 2024

Mια αιρετική λύση για τη μείωση της Bίας στα σχολεία


 Σπύρος Παπαγεωργίου Ψυχολόγος

Πολλοί πιστεύουν ότι η ψυχολογία είναι μια καθαρά θεωρητική επιστήμη όμως μια όμορφη πλευρά της επιστήμης αυτής είναι η πρακτική εφαρμογή της σε διάφορα κοινωνικά προβλήματα όπως η βια στους νέους-ες .

Ειδικά στην Ελλάδα έχει παρατηρηθεί τον τελευταίο καιρό αύξηση των κρουσμάτων βίας στα σχολειά και της νεανικής παραβατικότητα στο σύνολο.

Αυτή τη στιγμή υπάρχει ανάγκη να διαπιστωθεί ποιες παρεμβάσεις μπορούν να γίνουν στα σχολειά για να μειωθούν οι συμπεριφορές βίας .

Η συνήθης προσέγγιση για να δοθεί κάποια λύση στο θέμα είναι η ψυχοκοινωνική υποστηρικτή των μαθητών από ψυχολόγους κοινωνικούς λειτουργούς και άλλες παρόμοιες δομές .Εκτός αυτών των προσεγγίσεων -λύσεων όμως υπάρχουν και άλλες μέθοδοι και μια από αυτές όσο αιρετική και να ακούγετε είναι η εκπαίδευση των μαθητών στις πολεμικές τέχνες με σκοπό να μειωθεί η βια στα σχολειά .

Κάτι τέτοιο ακούγετε παράξενο , οξύμωρο καθώς πως μπορεί κάποιος να μειώσει τη βια με το να εκπαιδεύετε σε αυτή .

Αυτή η υπόθεση ότι η εκπαίδευση στις πολεμικές τέχνες μπορεί να μειώσει την βίαιη συμπεριφορά σε νεαρά άτομα μελετήθηκε αρκετά από διαφόρους ψυχολόγους και ψυχιάτρους σε διαφορετικές έρευνες ,χώρες και γκρουπ συμμετεχόντων.

Έρευνες

Στην ερευνά των (Κ. Lakes,Hoyt 2004) 207 μαθητές νηπιαγωγείου έως δημοτικού χωρίστηκαν τυχαία σε δυο γκρουπ μελέτης ,στο ένα γκρουπ τα παιδιά εκπαιδευόταν στο ταεκβοντο και στο άλλο γκρουπ υπήρχε το συνηθισμένο πρόγραμμα γυμναστικής .Μετά από 3 μήνες στο πρόγραμμα το γκρουπ μαθητών στις πολεμικές τέχνες έδειξε βελτιώση σε διάφορους δείκτες όπως στον γνωστικο και συναισθηματικό αυτοέλεγχο ,στην ωφέλιμη συμπεριφορά προς την κοινωνία και σε άλλους .

Παρατηρήθηκε δε περισσότερο βελτίωση στους δείκτες αυτούς στα αγόρια παρά στα κορίτσια .

Είναι κατανοητό ότι ο αυτοέλεγχος ,η συναισθηματική έκφραση και η ωφέλιμη κοινωνική συμπεριφορά είναι άμεσα συνδεδεμένη με το θέμα της νεανικής βίαιης συμπεριφοράς .

Σε μια πιο πρόσφατη μετά ανάλυση πολλών ερευνών επί της εκμάθηνσης των πολεμικών τεχνών στο σχολείο των Harwood et al (2017) βρήκαν ξανά ότι οι πολεμικές τέχνες μείωσαν την έκφραση επιθετικής συμπεριφοράς στα παιδιά .Οι έρευνες αυτές είχαν στο πρόγραμμα τους είτε μια σύντομη εκπαίδευση σε κάποια πολεμική τέχνη η πιο μακροχρόνια .Η πιο μακροχρόνια ενασχόληση με τις πολεμικές τέχνες έδειξε ότι μείωσε πολύ περισσότερο την εκδήλωση επιθετικότητας από τα παιδιά .(Daniels and Thornton, 1992).

Πέρα από την μείωση της επιθετικής συμπεριφοράς των μαθητών μέσω της εκπαίδευσης στις πολεμικές τέχνες έχουν παρατηρηθεί και μια σειρά από άλλα οφέλη όπως :αύξηση της αυτοπεποίθησης ,της βελτίωση της συγκέντρωσης , αύξηση του σεβασμού στο άλλον (Konzak & Boudreau 1984) και ενίσχυση της ικανότητας να μπορούν να ανταπεξέλθουν σε δυσκολίες (Fuller ,1988) .

Σαφώς τα αποτελέσματα αυτά δείχνουν μια κατεύθυνση που μπορούμε να κινηθούμε ωστόσο υπάρχουν πολλές ακόμα πλευρές του θέματος που θα πρέπει να ερευνηθούν όπως οι ακριβείς μηχανισμοί που επιδρούν στην μείωση της επιθετικής συμπεριφοράς ,οι διαφορές λόγο στυλ πολεμικής τέχνης ,η προσωπικότητα του εκπαιδευτή , ιδιοσυγκρασιακες διαφορές , διαφορές σε νευρολογικό επίπεδο ,και άλλες .

Μερικές υποθέσεις εξηγήσεις μπορούν να είναι οι εξής

1)οι πολεμικές τέχνες δίνουν ένα πλαίσιο ελεγχόμενης εκτόνωσης της βίας

2)η βια είναι ελεγχόμενη και επιβραβεύετε όταν πχ εκτελούνται σωστά οι κινήσεις και τιμωρείτε η άκριτη βια από τους δάσκαλους .

3)η εκτόνωση φέρνει μείωση της εσωτερικής έντασης του ατόμου και άρα εξασθένηση τη βιαις συμπεριφορά

4)οι κινήσεις των πολεμικών τεχνών απαιτούν έλεγχο του σώματος , προσήλωση της προσοχής στο εδώ και τώρα και έτσι πιθανόν να ενισχύουν μετά από μακροχρόνια εξάσκηση τον αυτοέλεγχο.

5)μεσώ της εκγυμνασμένης και μαχητικοί πνεύματος αυξάνετε η αυτοπεποίθηση των παιδιών και μειώνετε η βίαιη συμπεριφορά καθώς η χαμηλή αυτοεκτίμηση και αυτοπεποίθηση είναι και αυτοί παράγοντες που προάγουν την νεανική βια.

Δεν πρέπει να ξεχνάμε επίσης ότι ειδικά οι ανατολικές πολεμικές τέχνες δεν έχουν μόνο σαν σκοπό την αυτοάμυνα άλλα και ένα φιλοσοφικό ψυχολογικό υπόβαθρο που σκοπό έχει την συνολική βελτίωση του ατόμου , την ισορροπία και αυτοέλεγχο .

Ίσως οι λύσεις στα μοντέρνα προβλήματα της κοινωνίας να απαιτούν να ξαναδούμε και να μελετήσουμε πιο βαθιά το θέμα και να τολμήσουμε να βρούμε λύσεις πέραν από του συνηθισμένου πλαισίου σκέψης και επίλυσης των προβλημάτων .

Πηγες :

Anna Harwood a, Michal Lavidor a b, Yuri Rassovsky (2017).

Reducing aggression with martial arts: A meta-analysis of child and youth studies

Konzak B., Boudreau F. (1984) Martial arts training and mental health: An exercise in self-help. Canada’s Mental Health, 32(4), 2–8.

J.R Fuller(1988). Martial arts and psychological health

British Journal of Medical Psychology

Kimberley D Lakes, William T Hoyt (2004) .Promoting self-regulation through school-based martial arts training

Department of Counseling Psychology, University of Wisconsin-Madison, USA

.Daniels and Thornton, 1992 Length of training, hostility and the martial arts: a comparison with other sporting groups

ΠΗΓΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

.

.

Δημοφιλείς αναρτήσεις