Χαλαρά μπουλόνια πηδαλίου, τρύπες στην άτρακτο και προβληματικά «καρφώματα», έδειξε σύμφωνα με πληροφορίες, το πόρισμα για τα επιβατικά αεροσκάφη Boeing 737 MAX 9.
Μπορεί οι επιθεωρήσεις της NTSB και της FAA στις ΗΠΑ στον καθηλωμένο στόλο των Boeing 737 MAX 9 να αναμένεται να ολοκληρωθούν άμεσα, ωστόσο, δεν είναι καθόλου σίγουρο ότι θα είναι επαρκείς για να δώσουν το «πράσινο φως» για την επαναφορά των αεροσκαφών σε υπηρεσία.
Λανθασμένες τρύπες, χαλαρά μπουλόνια πηδαλίου και τώρα ένα τμήμα ατράκτου που εκτινάχθηκε κατά τη διάρκεια της πτήσης σε ένα ολοκαίνουργιο αεροσκάφος, αφήνοντας τους τρομοκρατημένους επιβάτες εκτεθειμένους σε μια ανοιχτή τρύπα στην καμπίνα στα 16.000 πόδια (4.900 μέτρα).
Σε λίγους μήνες, η Boeing Co. έχει υποστεί μια σειρά ποιοτικών ελλείψεων που απειλούν να διαβρώσουν την εμπιστοσύνη στην κατασκευαστική ικανότητα του μεγαλύτερου εξαγωγέα των ΗΠΑ – ιδίως του αεροσκάφους 737 Max, το οποίο όντας το πλέον εμπορικό μοντέλο θεωρείται η «ιερή αγελάδα» της εταιρίας.
Αυτό θα υπονόμευε τη δυνατότητα της διοίκησης να επιτύχει εγκαίρως τους στόχους που έθεσε για το turn-around μετά την πολυετή κρίση που ξεκίνησε με τα δύο δυστυχήματα που καθήλωσαν για 18 μήνες το σύνοδο του στόλου των MAX 9 και συνεχίστηκε με τον Covid.
Αν και παρά τα προβλήματα της Boeing οι πελάτες της έχουν υψηλό βαθμό αφοσίωσης, λόγω εδραιωμένων σχέσεων, εμπορικών αντικινήτρων για την αγορά ευρωπαϊκών αεροσκαφών και του υψηλού κόστους της πολυτυπίας, τα διαρκή προβλήματα ανοίγουν συζητήσεις και πυροδοτούν την αναθεώρηση σχεδίων. Το 737 MAX αναδεικνύεται σε ιδανική αφορμή…
Τα νέα δεδομένα που δημιουργεί για τη Boeing το ατύχημα με το MAX 9 της Alaska Airlines αναμένεται να αξιολογήσουν οι επενδυτές σε μερικές ώρες, καθώς θα ανοίγουν οι αγορές στην Ασία και ακολούθως στην Ευρώπη.
Στο επίκεντρο όμως θα βρεθούν συνολικά οι μετοχές των αεροπορικών εταιριών, ιδιαίτερα αυτών που απασχολούν αεροσκάφη του συγκεκριμένου τύπου και της κλάσης, καθώς η καθήλωση σημαίνει απώλεια εσόδων, δυσαρέσκεια επιβατών, αύξηση κόστους και απώλεια πτητικού έργου. Από την άλλη πλευρά, ωφελημένη θα είναι η Airbus, την οποία το έργο… διευκολύνεται.
Αντιστοίχως θετικός θα είναι ο αντίκτυπος σε εταιρίες που δεν έχουν το συγκεκριμένο αεροσκάφος καθώς και των εταιριών ενοικίασης αεροσκαφών, οι οποίες θα κληθούν να καλύψουν τα κενά που δημιουργεί η καθήλωση των MAX 9 και ενδεχόμενες καθυστερήσεις στην παράδοση νέων.
Διεθνώς, οι μετοχές των αεροπορικών εταιριών δέχθηκαν πιέσεις μετά το ατύχημα στην Ιαπωνία, ενώ λίγο πριν από αυτό η αεροπορική βιομηχανία κλήθηκε να αποτιμήσει τον αντίκτυπο από τον πόλεμο στη Γάζα, καθώς περιορίζεται ο ελεύθερος εναέριος χώρος, το πτητικό έργο από και προς το Ισραήλ και απαιτείται η επαναχάραξη δρομολογίων. Αν σε αυτά προστεθεί ο πόλεμος στην Ουκρανία, οι κυρώσεις στη Ρωσία και τα προβλήματα στο Ιράν, τότε διαμορφώνεται μια ιδιαίτερα προβληματική συγκυρία.
Δεν είναι τυχαίο ότι η IATA προειδοποιούσε τις αεροπορικές εταιρίες, ότι παρά τις εκρηκτικές επιδόσεις το 2023 και την υπέρβαση των προβλέψεων, τα λειτουργικά περιθώρια παραμένουν εξαιρετικά περιορισμένα και αδύναμα και ως εκ τούτου δεν θεωρούνται βιώσιμα.
D-Day για τη Boeing
Για τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Boeing, Dave Calhoun, το επεισόδιο της Alaska Air είναι άλλο ένα πλήγμα στις προσπάθειές του να σταθεροποιήσει την εταιρία μετά από μισή δεκαετία αναταραχής, που έρχεται μόλις λίγες ημέρες σε μια νέα χρονιά που είχε προαναγγείλει ως κρίσιμη για μια ανάκαμψη.
Η Boeing εξακολουθεί να αισθάνεται τον απόηχο δύο θανατηφόρων συντριβών του 737 Max πριν από σχεδόν πέντε χρόνια που κλόνισαν την εμπιστοσύνη στην εταιρία.
Τώρα η σχέση της Boeing με τον μεγαλύτερο προμηθευτή της – την Spirit AeroSystems Holdings Inc. – βρίσκεται αντιμέτωπη με νέο έλεγχο.
Η NTSB, που κλήθηκε να επιθεωρήσει το αεροσκάφος μετά την αναγκαστική προσγείωση στο Πόρτλαντ, θα εξετάσει τη διαδικασία κατασκευής της Boeing για το 737 Max 9 καθώς διερευνά τι μπορεί να οδήγησε στην έκρηξη του πίνακα.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν εξαρτήματα γύρω από το άνοιγμα της πόρτας, συμπεριλαμβανομένων των μεντεσέδων και των εξαρτημάτων αναστολής, καθώς και της πίεσης, είπε η Jennifer Homendy, η πρόεδρος της υπηρεσίας ασφαλείας, σε συνέντευξη Τύπου.
Η πρώην θυγατρική της Boeing στη Wichita, με έδρα το Κάνσας, κατασκευάζει περίπου το 70% του συνόλου πλαισίων του 737, σύμφωνα με τον ιστότοπο Spirit.
Οι πράσινες άτρακτοι αλουμινίου αποστέλλονται με σιδηροδρομικό όχημα στο Renton της Boeing, στην Ουάσιγκτον, εργοστάσιο, όπου τοποθετούνται φτερά, ουρές και εσωτερικοί χώροι. Αυτά περιλαμβάνουν διαφορετικές διαμορφώσεις καμπίνας ανάλογα με την πυκνότητα των καθισμάτων.
Στο Max 9, οι πελάτες μπορούν να επιλέξουν πρόσθετες εξόδους κινδύνου, ώστε οι καμπίνες να μπορούν να συμπιέζονται σε περισσότερες θέσεις.
Η Alaska Air και η United Airlines Holdings Inc. επέλεξαν να καλύψουν το άνοιγμα σε σχήμα πόρτας με ένα βύσμα που δεν διακρίνεται από το εσωτερικό του αεροπλάνου.
Οι ερευνητές πιθανότατα θα εξετάσουν πώς είναι κλεισμένες οι πόρτες και θα δοκιμάσουν τις συνθήκες υπό τις οποίες ενεργοποιούνται ή αποτυγχάνουν.
Το αρθρωτό τμήμα ασφαλίζεται με τέσσερα μπουλόνια και ανοίγει προς τα έξω από την κορυφή, σύμφωνα με τον Chris Brady, πρώην επικεφαλής της Επιτροπής Ασφάλειας Πτήσεων του Ηνωμένου Βασιλείου.
«Κάτι πρέπει να πήγε στραβά με τουλάχιστον ένα από αυτά τα μπουλόνια», είπε σε ένα βίντεο που δημοσιεύτηκε στο Youtube.
Η Spirit έχει αντιμετωπίσει με ζητήματα ποιότητας, υψηλό ρυθμό εναλλαγής εργαζομένων, εργασιακές διαμάχες και οικονομικό άγχος από την πανδημία του Covid και τη μέγιστη προσγείωση του 2019.
Ο νέος Διευθύνων Σύμβουλος Pat Shanahan ανακινεί τις δραστηριότητες και έχει συνάψει μια νέα συμφωνία με την Boeing για να βάλει τον κορυφαίο προμηθευτή της σε καλύτερες βάσεις.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου