«Τι κάνεις;». Αυτές είναι οι δύο πιο άχρηστες λέξεις στον κόσμο της επικοινωνίας. Το άτομο που ρωτά δεν θέλει πραγματικά να μάθει και το άτομο που απαντά δεν λέει την αλήθεια. Αυτό που ακολουθεί είναι μια χαμένη ευκαιρία και μία ανούσια ανταλλαγή με μηδενική σύνδεση.
Αλλά το κλειδί για να αξιοποιήσετε στο έπακρο την «ψιλοκουβέντα», σύμφωνα με τους ερευνητές του Χάρβαρντ, είναι να κάνετε απλώς συμπληρωματικές ερωτήσεις στο άλλο άτομο. Σε μια σειρά πειραμάτων, οι ερευνητές ανέλυσαν περισσότερες από 300 διαδικτυακές συνομιλίες και διαπίστωσαν ότι εκείνοι στους οποίους τέθηκαν πιο ουσιαστικές συμπληρωματικές ερωτήσεις θεωρούσαν πιο συμπαθές το άτομο που τις έκανε.
Σύμφωνα με τους ερευνητές, οι άνθρωποι που κάνουν αυτές τις ερωτήσεις θεωρούνται καλύτεροι ακροατές, με καλύτερη κατανόηση και φροντίδα προς αυτόν που απαντάει.
Πώς λοιπόν μπορείτε να γίνετε ένας χαρισματικός και ενδιαφέρον άνθρωπος για τον συνομιλητή σας; Αυτό εξαρτάται από την ερώτηση με την οποία την οποία ξεκινάτε και τις συμπληρωματικές ερωτήσεις που κάνετε. Παρακάτω θα διαβάσετε 7 τακτικές για πιο ουσιαστικές συζητήσεις.
7 τακτικές για πιο ουσιαστικές συζητήσεις, σύμφωνα ερευνητές του Χάρβαρντ
- Χρησιμοποιήστε το κόλπο ΑΣΓ για να ξεκινήσετε μια συνομιλία
- Αφήστε στην άκρη τα κοινότυπα θέματα
- Μείνετε στην στιγμή και παρατηρείστε το περιβάλλον σας
- Μοιραστείτε κάποια νέα
- Μιλήστε νωρίς
- Δεν είναι μόνο αυτό που λέτε
- Κάντε στροφή
Χρησιμοποιήστε το κόλπο ΑΣΓ για να ξεκινήσετε μια συνομιλία
Πότε ήταν η τελευταία φορά που βρεθήκατε σε μια συνάντηση που δεν ξεκίνησε με ψιλοκουβέντα και λίγο κουτσομπολιό; Είναι ένας φυσικός τρόπος για τους ανθρώπους να συνδέονται. Ξεκινήστε με μια ερώτηση που θα οδηγήσει σε μία συνομιλία, η οποία πληροί τα κριτήρια ΑΣΓ:
Α – Υπάρχει αυθεντικότητα
Σ – Υπάρχει σύνδεση
Γ – Υπάρχει ένα θέμα που θα τους δώσει μια γεύση του ποιος είστε
Μερικές από αυτές τις ερωτήσεις μπορεί να είναι: «Σε τι κατάσταση είσαι;», «Τι περιμένεις με ανυπομονησία αυτή την εβδομάδα;», «Μου θυμίζεις μια διασημότητα, αλλά δεν μπορώ να θυμηθώ ποια. Με ποιον αισθάνεσαι ότι ταυτίζεσαι;».
Αφήστε στην άκρη τα κοινότυπα θέματα
Τα κοινότυπα θέματα που θυμίζουν μία ενημέρωση από δελτίο ειδήσεων, όπως η κίνηση στους δρόμους, τα αθλητικά και ο καιρός, δεν βοηθούν να γίνουν ουσιαστικές συζητήσεις. Προσπαθήστε να το θυμάστε ότι αυτά τα θέματα σπάνια καταφέρουν να σπάσουν τον πάγο ανάμεσα στους ανθρώπους. Η μοναδική εξαίρεση είναι εάν μοιράζεστε ένα κοινό πάθος με το άλλο άτομο. Για παράδειγμα εάν υποστηρίζετε με έναν συνάδελφο σας την ίδια ομάδα ποδοσφαίρου. Προσπαθήστε όμως να πάτε πέρα αυτά τα κλισέ θέματα σε θέματα που είναι πιο σημαντικά και προσωπικά για εσάς.
Μείνετε στην στιγμή και παρατηρείστε το περιβάλλον σας
Ανοίξτε τα μάτια σας πριν ανοίξετε το στόμα σας. Βρείτε κάτι στο οποίο θα εστιάσετε στο περιβάλλον σας, όπως το έργο τέχνης στον τοίχο, ένα ιδιόμορφο gadget ή μία οικογενειακή φωτογραφία στο γραφείο, διάσπαρτα νομίσματα από διάφορες χώρες. Είναι βέβαιο ότι θα υπάρξει κάτι που θα πυροδοτήσει ψιλή συζήτηση με το άλλο άτομο.
Ας υποθέσουμε ότι μιλάτε με τον διευθύνοντα σύμβουλο μιας μεγάλης εταιρείας που πρόκειται να συνταξιοδοτηθεί και παρατηρήσατε μια σειρά από άδεια κουτιά στο γραφείο του. Μπορείτε να ξεκινήσετε με την ερώτηση: «Πόσο δύσκολο είναι για σας να αφήσετε αυτή τη δουλειά;». Αυτό θα οδηγήσει σε μια πολύ βαθύτερη και προσωπική συζήτηση. Τίποτα δεν θα είχε συμβεί αν δεν είχατε προσέξει αυτά τα κουτιά.
Μοιραστείτε κάποια νέα
Αν έχετε κάποια νέα θα ήταν καλό να τα μοιραστείτε. Θα μπορούσατε να πείτε για παράδειγμα: «Υιοθέτησα ένα κατοικίδιο το Σαββατοκύριακο» ή «Το 6χρονο παιδί μου οδήγησε ποδήλατο για πρώτη φορά χθες». Είτε το πιστεύετε είτε όχι, οι περισσότεροι άνθρωποι πραγματικά θέλουν να μάθουν περισσότερα για τους άλλους.
Εάν είστε νέος σε μια εταιρεία τότε μπορείτε για παράδειγμα να ζητήσετε από τους συναδέλφους σας να σας πουν ένα ενδιαφέρον πράγμα που συνέβη πρόσφατα στη ζωή τους. Έτσι θα δείτε ότι οι περισσότεροι αισθάνθηκαν πιο άνετα και πιο συνδεδεμένοι μαζί σας.
Ο στόχος είναι να είστε ειλικρινείς και όχι να βγάλετε κάτι από το μυαλό σας. Διαφορετικά, διατρέχετε τον κίνδυνο να μην ξέρετε πώς να απαντήσετε σε συμπληρωματικές ερωτήσεις για το θέμα που μιλήσατε.
Μιλήστε νωρίς
Είτε είστε σε μία προσωπική συνάντηση είτε μιλάτε με συναδέλφους σε μίτινγκ είναι καλό να μην περιμένετε για να μιλήσετε. Εάν καθυστερήσετε τότε πιθανότατα θα συμβούν δύο πράγματα. Πρώτον κάποιος άλλος θα κάνει το σχόλιο που θέλατε να κάνετε και δεύτερον οι πιο ομιλητικοί συνάδελφοί σας θα κάνουν τις δικές τους συμπληρωματικές ερωτήσεις. Θα χαθείτε σε αυτές τις συζητήσεις και θα χάσετε την ευκαιρία σας.
Δεν είναι μόνο αυτό που λέτε
Θα πρέπει να θυμάστε ότι ρόλο σε μία ουσιαστική συνομιλία δεν παίζουν μόνο αυτά που λέτε ή για πόσο χρόνο μιλάτε. Ο τόνος της φωνής σας, η έκφραση του προσώπου και η οπτική επαφή με τον συνομιλητή σας θα μεταδώσουν περισσότερα. Κοιτάξτε τον άλλον όταν μιλάτε.
Μην κοιτάτε στο τραπέζι ή στον τοίχο. Χαμογελάστε όταν μιλάτε στο τηλέφωνο θα κάνει τη φωνή σας να ακούγεται πιο ζεστή. Δεν είναι μόνο αυτό που λέτε αλλά και πώς το λέτε. Αυτό θα βοηθήσει τους άλλους να συνδεθούν μαζί σας.
Κάντε στροφή
Μία ψιλοκουβέντα μπορεί να γίνει μία πιο ουσιαστική συνδιαλλαγή εάν αποφασίσετε να κάνετε την στροφή και να αλλάξετε θέμα. Για παράδειγμα το αφεντικό σας θα μπορούσε να το πρώτο βήμα και να ρωτήσει: «Λοιπόν, πες μου τι συμβαίνει με τον [X]». Επειδή κάνετε αυτή την ψιλή συζήτηση θα είστε ήδη συγχρονισμένοι. Στη συνέχεια, μπορείτε να στραφείτε σε μια πιο ουσιαστική συζήτηση που δείχνει τις γνώσεις, τη συνεισφορά και την αυτοπεποίθησή σας.
Απλά κάντε το
Για τους εσωστρεφείς, η κουβέντα μπορεί να είναι δύσκολη. Ωστόσο εάν επιλέγετε να σωπαίνετε διατρέχετε τον κίνδυνο να γίνετε αόρατοι. Αρχικά θα πρέπει να μην τα βάζετε με τον εαυτό σας γι’ αυτό. Πολλοί άνθρωποι μπορεί να αισθάνονται ότι δυσκολεύονται να μιλήσουν στους άλλους. Είναι φυσικό. Είστε αυτοί που είστε και κανείς δεν περιμένει να κάνετε κάποιον εμπνευσμένο μονόλογο όπως στις ταινίες. Όταν προσπαθήσετε να μιλήσετε τότε σίγουρα οι άλλοι θα σας ακούσουν και θα συνδεθούν μαζί σας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου