Πέμπτη 30 Νοεμβρίου 2023

NEA ευρήματα για το ναυάγιο HMS Endeavor – Οι αποδείξεις ότι πρόκειται για το θρυλικό πλοίο του Κάπτεν Κουκ

 


Επιστήμονες ενισχύουν τους ισχυρισμούς ότι ένα από τα ναυάγια στα ανοικτά των ακτών των ΗΠΑ είναι στην πραγματικότητα το HMS Endeavour του Κάπτεν Κουκ, ένα από τα πιο διάσημα πλοία στην ιστορία της ναυσιπλοΐας.

Μία αντλία και ένα τμήμα της πλώρης του ναυαγίου παρέχουν περαιτέρω στοιχεία για την ταυτότητα του πλοίου, δήλωσε την Πέμπτη το Αυστραλιανό Εθνικό Ναυτικό Μουσείο.

Μετά από δεκαετίες αρχαιολογικής εξέτασης, το μουσείο για πρώτη φορά δήλωσε τον Φεβρουάριο του 2022 ότι το ναυάγιο, που βρίσκεται στο Νιούπορτ Χάρμπορ του Ρόουντ Άιλαντ, ήταν το Endeavor. Ωστόσο οι ισχυρισμοί καταρρίφθηκαν από Αμερικανούς εμπειρογνώμονες που εξέτασαν το πλοίο. Ανέφεραν ότι παρά τα ευρήματα «συνεπή με αυτό που θα μπορούσε να αναμενόταν από το Endeavour», δεν υπήρχαν ακόμη αδιαμφισβήτητα στοιχεία που να υποστηρίζουν τον ισχυρισμό ότι πρόκειται για το θρυλικό πλοίο.

Η εκτελεστική διευθύντρια του Rhode Island Marine Archaeology είπε ότι μια «νόμιμη αναφορά» για την ταυτότητα του ναυαγίου θα δημοσιοποιηθεί όταν ολοκληρωθεί η μελέτη της ομάδας.

πλοίο HM Endeavour
Το αντίγραφο που πλοίου HM Bark Endeavour Πηγή: Australian National Maritime Museum, Sydney

Ωστόσο, το μουσείο είπε ότι δεν υπήρξαν περαιτέρω αντικρουόμενες απαντήσεις στους ισχυρισμούς του ότι το σκάφος ήταν το Endeavor. Αρκετές λεπτομέρειες για το ναυάγιο έπεισαν τους αρχαιολόγους ότι είχαν βρει το Endeavor αφού ταίριαξαν δομικές λεπτομέρειες και το σχήμα των συντριμμιών με τα σχέδια του πλοίου του 18ου αιώνα.

Μόλις το 15% του σκάφους παραμένει στον βυθό και οι ερευνητές να επικεντρώνονται τώρα στο τι μπορεί να γίνει για την προστασία και τη διατήρησή του. Το HMS Endeavour ξεκίνησε το 1764 με το όνομα «Κόμης του Pembroke» και στη συνέχεια μετονομάστηκε σε «His Majesty’s Bark the Endeavour» αφού αγοράστηκε τέσσερα χρόνια αργότερα από το Βρετανικό Βασιλικό Ναυτικό.

Το σκάφος εστάλη για να εξερευνήσει τον Ειρηνικό Ωκεανό τον Αύγουστο του 1768. Στόχος του ήταν να παρατηρήσει τη διέλευση της Αφροδίτης το 1769 και να αναζητήσει την ήπειρο που τότε ονομαζόταν Terra Australis Incognita ή άγνωστη νότια γη. Η προηγούμενη διέλευση της Αφροδίτης το 1639 είχε δώσει μια τεράστια ποσότητα πληροφοριών στους αστρονόμους και τους επιστήμονες σχετικά με το μέγεθος του ηλιακού συστήματος και του σύμπαντος.

Η πορεία του πλοίου με καπετάνιο τον κάπτεν Κουκ

Το πλοίο αναχώρησε από το Πλύμουθ με 94 άτομα, μεταξύ των οποίων και ο καπετάνιος Τζέιμς Κουκ. Αφού ταξίδεψε στις ακτές της Αφρικής πριν διασχίσει τον Ατλαντικό, έφτασε στο Ρίο ντε Τζανέιρο τον Νοέμβριο του ίδιου έτους.

Στη συνέχεια, το σκάφος ξεκίνησε να κάνει το γύρο του Cape Horn. Τελικά τα κατάφερε στην τρίτη του προσπάθεια τον Ιανουάριο, αφού ο άνεμος, ο θυελλώδης καιρός και οι δύσκολες συνθήκες απέτρεψαν τις δύο πρώτες προσπάθειες.

Τον Απρίλιο το πλοίο έφτασε στην Αϊτή, όπου έμεινε για τους επόμενους τέσσερις μήνες και ο αστρονόμος Τσαρλς Γκριν μπόρεσε να μελετήσει τη διέλευση της Αφροδίτης τον Ιούνιο.

Μετά από μήνες εξερεύνησης του Ειρηνικού για τον εντοπισμό νησιών, Endeavor έφτασε στις ακτές της Νέας Ζηλανδίας τον Οκτώβριο, και έγινε το πρώτο ευρωπαϊκό σκάφος που «έδεσε» στο νησί για πάνω από 100 χρόνια.

Ο Κουκ πέρασε έξι μήνες εξερευνώντας και χαρτογραφώντας τις ακτές της Νέας Ζηλανδίας και διεκδίκησε τη γη για τη Μεγάλη Βρετανία προτού πλεύσει δυτικά.

Τον Απρίλιο του 1770 άτομα στο πλοίο εντόπισαν για πρώτη φορά την Αυστραλία. Στις 29 Απριλίου το HMS Endeavor έγινε το πρώτο ευρωπαϊκό σκάφος που έφτασε στην ανατολική ακτή του νησιού. Ο Κουκ πέρασε τέσσερις μήνες χαρτογραφώντας την ακτή και κάποια στιγμή αντιμετώπισε προβλήματα όταν το πλοίο χτύπησε μέρος του Μεγάλου Κοραλλιογενούς Ύφαλου.

Το πλοίο βρισκόταν 24 μίλια μακριά από την ακτή εκείνη τη στιγμή χωρίς αρκετές σωσίβιες λέμβους. Ωστόσο το πλήρωμα κατάφερε να βγάλει το νερό και να το πλοίο να επιστρέψει με ασφάλεια στην ακτή. Το πλοίο συνέχισε να εξερευνά τις ανατολικές ακτές της Αυστραλίας και τον Νοέμβριο της ίδια χρονιάς βρήκε στην στεριά προκειμένου να επισκευαστεί πριν αναχωρήσει για τη Μεγάλη Βρετανία.

Έπλευσε την επομένη των Χριστουγέννων και τον Μάρτιο γύρισε το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας προτού ελλιμενιστεί στο Κέιπ Τάουν. Στις 12 Ιουλίου έφτασε στο λιμάνι του Ντόβερ, σχεδόν τρία χρόνια μετά την πρώτη αναχώρησή του από το Πλύμουθ.

Ο Κουκ προήχθη αργότερα σε κυβερνήτη και εξερεύνησε τον Ειρηνικό άλλες δύο φορές με το πλοίο HMS Resolution. Δολοφονήθηκε σε μάχη με κατοίκους της Χαβάης το 1779. Το Endeavor σύντομα έγινε πλοίο μεταφοράς εμπορευμάτων και πουλήθηκε σε έναν μεγιστάνα της ναυτιλίας λίγο πριν την έναρξη την Αμερικανική Επανάσταση.

Ο νέος ιδιοκτήτης προσπάθησε να πουλήσει το πλοίο πίσω στους Βρετανούς όταν η ζήτηση για πλοία αυξήθηκε κατά τη διάρκεια του πολέμου. Ωστόσο οι Βρετανοί δεν δέχονταν το πλοίο εξαιτίας της μεγάλης ηλικίας του και των προβλημάτων που είχε παρουσιάσει όλα αυτά τα χρόνια.

Στη συνέχεια ο ιδιοκτήτης μετονόμασε το πλοίο σε «Lord Sandwich» και το υπέβαλε σε μεγάλες επισκευές. Μετά από αυτό κατάφερε να το πουλήσει.

Το πλοίο εστάλη στο Ρόουντ Άιλαντ ως πλωτή φυλακή όταν οι Βρετανοί προσπάθησαν να ανακαταλάβουν το λιμάνι του Νιούπορτ το 1778. Εκεί ανατινάχτηκε με την ελπίδα να μπλοκαριστεί το λιμάνι κατά τη διάρκεια της Μάχης του Ρόουντ Άιλαντ.

Πιο πρόσφατα, η ανακάλυψη της αντλίας του πλοίου επέτρεψε στους θαλάσσιους αρχαιολόγους του μουσείου Kieran Hosty και James Hunter να τη συγκρίνουν με τα σχέδια του Endeavor που δημιουργήθηκαν κατά τη διάρκεια μιας έρευνας του Βρετανικού Ναυαρχείου στο σκάφος το 1768.

Σύμφωνα με το μουσείο, οι θέσεις του άκρου του άξονα της αντλίας και των χωρισμάτων του φρεατίου της αντλίας στο ναυάγιο ευθυγραμμίζονται τέλεια με αυτές του αρχειακού εγγράφου.

Έχοντας συγκρίνει τη θέση του ναυαγίου με τα ιστορικά σχέδια, οι αρχαιολόγοι μπόρεσαν επίσης να προβλέψουν με ακρίβεια τη θέση της πλώρης του πλοίου, όπου βρήκαν ένα άλλο σημαντικό στοιχείο.

Ένα χαρακτηριστικό στο σωζόμενο ξύλο της καρίνας επέτρεψε στην ομάδα να λάβει περαιτέρω μετρήσεις του ναυαγίου που αντιστοιχήθηκε και πάλι με τα ιστορικά έγγραφα. Ο σχεδιασμός της καρίνας που ήταν ασυνήθιστος για τα πλοία εκείνης της εποχής, ταίριαζε ακριβώς με την μορφή και το μέγεθος στα σχέδια του Endeavour, σύμφωνα με το μουσείο.

Μια έρευνα σε 40 σχέδια πλοίων του 18ου αιώνα έδειξε ότι μόνο τα σχέδια ενός ακόμη πλοίόυ μπορούσε να ταιριάζει με τα ευρήματα, εκείνο του πλοίου «Μαρκήσιος του Ρόκινχαμ», που κατασκευάστηκε το 1770 από τον ίδιο ναυπηγό που δημιούργησε το Endeavour.

Ο διευθυντής και διευθύνων σύμβουλος του Ναυτικού Μουσείου Ντάριλ Καρπ είπε ότι τα ευρήματα υποστήριξαν περαιτέρω τους ισχυρισμούς Αυστραλών ερευνητών για την ταυτότητα του Endeavour.

«Το μουσείο φυσικά αναγνωρίζει επίσης το έργο της ομάδας από το Έργο Θαλάσσιας Αρχαιολογίας του Ρόουντ Άιλαντ και της Επιτροπής Ιστορικής Διατήρησης και Κληρονομιάς του Ρόουντ Άιλαντ για τη βοήθεια και την επίβλεψή τους εδώ και πολλά χρόνια», είπε ο διευθυντής του Ναυτικού Μουσείου.

Ωστόσο τα χρονικά περιθώρια για την διατήρηση του ναυαγίου μπορεί να τελειώνει γρήγορα αφού τον Αύγουστο του 2022 παρουσιάστηκε αναφορά που υποδήλωσε ότι το πλοίο καταβροχθίζεται από σκουλήκια.

Πηγή: FOXreport.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ο ΠΑΡΛΑΠΙΠΑΣ δεν παίρνει θέση με πολιτική άποψη σε άρθρα που αναδημοσιεύονται από διαφορά ιστολόγια. Δημοσιεύονται όλα για την δίκη σας ενημέρωση.

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.