Από Σάββας Δ. Βλάσσης
Χωρίς να έχει ληφθεί ακόμη απάντηση από την αμερικανική πλευρά, παραμένει το εκπεφρασμένο ενδιαφέρον του ΓΕΣ για την παραχώρηση ή προμήθεια μεταχειρισμένου υλικού από
τα αμερικανικά αποθέματα, είτε αυτό είναι πλεονάζον (EDA) είτε βρίσκεται ακόμη σε υπηρεσία. Επιδιώκοντας να αξιοποιήσει κάθε ευκαιρία που μπορεί να παρουσιασθεί και με βάση ενημερώσεις που γίνονται κατά καιρούς από το Γραφείο Αμυντικής Συνεργασίας (ODC) της πρεσβείας των ΗΠΑ στην Αθήνα, οι επιτελείς του ΓΕΣ ζητούν ενημέρωση για υλικό που κρίνεται χρήσιμο ώστε να καλυφθούν διάφορα κενά και ανάγκες, σε πολλούς τομείς.Στην διάρκεια του τρέχοντος έτους, υποβλήθηκαν προς το ODC δύο αιτήματα, τα οποία αφορούν τροχαίο υλικό Μηχανικού και διαφόρων φορτηγών οχημάτων ειδικοποιημένων εκδόσεων.
Στις 27 Απριλίου, υποβλήθηκε αίτημα για 75 Οχήματα Μεταφοράς Γεφυροσκευής Μηχανικού M1977A4 (8×8). Πρόκειται για διασκευασμένο Όχημα Βαρέως Τύπου Διευρυμένης Ικανότητας Τακτικής Κινητικότητας (ΒΤΔΙΤΚ) τύπου M977, που ανήκει στην οικογένεια HEMTT Α4 και σχεδιάστηκε για την μεταφορά μέσων γεφυροσκευής του Μηχανικού. Το όχημα φέρει Σύστημα Χειρισμού Φορτίου, καθελκύει και ανασύρει με βαρούλκο την Τυποποιημένη Γέφυρα Ribbon, την Βελτιωμένη Γέφυρα Ribbon και την νέα Λέμβο Ανεγέρσεως Γέφυρας με την χρήση της Παλέτας Προσαρμογέα Γέφυρας.
Τα οχήματα απαιτούνται προφανώς για την αντικατάσταση των αντιστοίχων Οχημάτων Μεταφοράς Γεφυροσκευής M812 (6×6) που χρησιμοποιεί το Μηχανικό για τις συλλογές γεφυροεσκευής τύπου Ribbon. Τα συγκεκριμένα οχήματα είναι κατασκευής της δεκαετίας του 1970 και έχουν παύσει να χρησιμοποιούνται παγκοσμίως, με αποτέλεσμα το ΓΕΣ να αναζητεί λύση εδώ και μία 20ετία περίπου!
Στις 9 Ιουνίου, υποβλήθηκε νέο αίτημα για 620 συνολικώς Οχήματα ΒΤΔΙΤΚ, διαφόρων εκδόσεων. Αναλυτικά, ο κατάλογος αφορά:
– 150 φορτηγά M985 (8×8) των 10 τόννων.
– 50 γερανοφόρα φορτηγά M985 (8×8) ανυψωτικής ικανότητος 2,5 τόννων.
– 220 βυτιοφόρα οχήματα μεταφοράς καυσίμων M978P1 (8×8) χωρητικότητος 9.500 λίτρων. Ο χαρακτηρισμός P1, αναφέρεται σε συλλογή αναβαθμίσεως θωρακίσεως της καμπίνας.
– 180 βυτιοφόρα οχήματα μεταφοράς καυσίμων με βαρούλκο M978 (8×8).
– 20 φορτηγά περισυλλογής M984A1 Truck, Wrecker των 10 τόννων.
Πρόκειται στην ουσία για πολύ παλαιό αίτημα του ΓΕΣ, εκφρασθέν για πρώτη φορά το 2010, κατεπείγοντος μάλιστα χαρακτήρα (!) για την αντικατάσταση πεπαλαιωμένων φορτηγών και ειδικοποιημένων οχημάτων. Το 2014 το ελληνικό αίτημα που τότε αφορούσε συνολικώς 320 οχήματα διαφόρων τύπων, έφθασε πολύ κοντά στην ικανοποίηση αλλά ναυάγησε λόγω αδυναμίας εξευρέσεως του ποσού των 4 εκατ. € για την κάλυψη των εξόδων μεταφοράς.
Το ΓΕΣ επανέρχεται αλλά όπως προελέχθη, δεν έχει ληφθεί ακόμη αμερικανική απάντηση, αν και η αλήθεια είναι πως δεν έχει περάσει παρά μόνο διάστημα λίγων μηνών. Ωστόσο, η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο του 2022, έχει ως αποτέλεσμα την εστίαση μεταφοράς κάθε φύσεως αμερικανικού πολεμικού υλικού κατά προτεραιότητα στο Κίεβο, με αποτέλεσμα την δυστοκία ικανοποιήσεως άλλων αιτημάτων, μεταξύ των οποίων και των ελληνικών.
Ενδεικτικώς, το αίτημα για παραχώρηση 300 αποσυρμένων ΤΟΜΑ M2A2 ODS Bradley που απεστάλη από το ΓΕΣ στις 16 Μαρτίου, δεν έχει απαντηθεί επισήμως. Ατύπως, το ΓΕΣ αντιλαμβάνεται ότι η συγκεκριμένη περίπτωση δεν πρόκειται να τελεσφορήσει, με αποτέλεσμα τον Μάιο να επανέλθει, ζητώντας αυτή την φορά ενημέρωση για Τιμή & Διαθεσιμότητα, 500 Bradley, που όπως αποκάλυψε ο ΔΟΥΡΕΙΟΣ ΙΠΠΟΣ, είναι της νεώτερης εκδόσεως M2A3 και ευρισκόμενα σε αμερικανική υπηρεσία ακόμη. Υπό τις παρούσες συνθήκες, ούτε σε αυτή την περίπτωση πρέπει να δίδονται υψηλές πιθανότητες θετικής ανταποκρίσεως.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου