Στην επανεξέταση και τροποποίηση των νομοθετικών ρυθμίσεων που προβλέπουν την παροχή φορολογικών κινήτρων προς τα φυσικά πρόσωπα για τη χρησιμοποίηση ηλεκτρονικών μέσων εξόφλησης λιανικών συναλλαγών προτίθεται να προχωρήσει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών. Αιτία, η διαπίστωση ότι τα υφιστάμενα κίνητρα δεν έφεραν τα προσδοκώμενα αποτελέσματα.
Οπως διαπίστωσαν στο υπουργείο Οικονομικών, οι ρυθμίσεις που προβλέπουν την έκπτωση από το φορολογητέο εισόδημα του 30% των ηλεκτρονικά εξοφληθεισών δαπανών για την πληρωμή αμοιβών σε συγκεκριμένες κατηγορίες επιτηδευματιών μέχρι ποσού έκπτωσης 5.000 ευρώ δεν φαίνεται να έχουν συμβάλει στον περιορισμό της φοροδ
ιαφυγής που διαπράττεται μέσω της μη έκδοσης αποδείξεων λιανικών συναλλαγών από τις εν λόγω κατηγορίες επιτηδευματιών.
ιαφυγής που διαπράττεται μέσω της μη έκδοσης αποδείξεων λιανικών συναλλαγών από τις εν λόγω κατηγορίες επιτηδευματιών.
Για ποιους
Το μέτρο αυτό αφορά, ειδικότερα, στις ηλεκτρονικά εξοφληθείσες δαπάνες για πληρωμές αμοιβών σε κτηνιάτρους, υδραυλικούς, ψυκτικούς, συντηρητές θέρμανσης, ηλεκτρολόγους, σοβατζήδες, πλακάδες, λοιπά οικοδομικά επαγγέλματα, εκμεταλλευτές ταξί, κομμωτές, γραφεία κηδειών, ινστιτούτα αισθητικής, καθαρίστριες, φωτογράφους, σχολές χορού, γυμναστήρια, δικηγόρους, παιδαγωγούς, οικιακές βοηθούς και προϋποθέτει εκτός από την ηλεκτρονική εξόφληση των αμοιβών και την έκδοση αποδείξεων λιανικών συναλλαγών από τις συγκεκριμένες κατηγορίες επιτηδευματιών.
Ο λόγος της αποτυχίας αυτού του μέτρου είναι ότι η μείωση του φόρου εισοδήματος που κερδίζει κάθε φορολογούμενος που ζητά και λαμβάνει απόδειξη από αυτές τις κατηγορίες επαγγελματιών είναι πολύ μικρότερη από την… έκπτωση που του κάνει ο επιτηδευματίας στην τελική τιμή μη απαιτώντας τον αναλογούντα ΦΠΑ 24% εφόσον ο φορολογούμενος δεχτεί να μη λάβει απόδειξη. Και μάλιστα το κέρδος από την αποφυγή πληρωμής του ΦΠΑ 24% μέσω της μη έκδοσης απόδειξης είναι για τον πελάτη-φορολογούμενο άμεσο, ενώ το κέρδος της μείωσης του φόρου εισοδήματος πιστώνεται πολλούς μήνες αργότερα.
Στην πράξη
Για παράδειγμα, για μία εργασία από υδραυλικό καθαρής αξίας 50 ευρώ, ο ΦΠΑ που αναλογεί είναι 12 ευρώ (50 ευρώ Χ 24%).
Αν ο φορολογούμενος ζητήσει από τον υδραυλικό απόδειξη, θα πληρώσει 62 ευρώ (50 ευρώ + 12 ευρώ ΦΠΑ). Στη συνέχεια, από την αξία των 62 ευρώ που θα έχει πληρώσει, το 30%, δηλαδή τα 18,6 ευρώ, η ΑΑΔΕ κατά την εκκαθάριση της φορολογικής του δήλωσης θα τα αφαιρέσει από το φορολογητέο εισόδημά του. Αν όμως ο φορολογούμενος αυτός είναι μισθωτός ή συνταξιούχος και το συνολικό του εισόδημα είναι μεγαλύτερο από το αφορολόγητο των 8.636 ευρώ αλλά δεν υπερβαίνει τις 20.000 ευρώ, το όφελος σε μείωση φόρου αν γίνει η έκπτωση των 18,6 ευρώ από το ετήσιο εισόδημά του θα είναι μόλις 4,10 ευρώ! Δηλαδή θα έχει πληρώσει επιπλέον 12 ευρώ σε ΦΠΑ για να αναγκάσει τον υδραυλικό να του εκδώσει απόδειξη για να γλιτώσει μόλις 4,10 ευρώ σε φόρο εισοδήματος και αυτό αρκετούς μήνες μετά την έκδοση της απόδειξης, όταν θα γίνει η εκκαθάριση της φορολογικής του δήλωσης.
Αν δεν ζητήσει απόδειξη, ο υδραυλικός θα αρκεστεί να εισπράξει από αυτόν τα 50 ευρώ της καθαρής αξίας. Με τη… συμφωνία αυτή ο φορολογούμενος γλιτώνει τα 12 από τα 62 ευρώ της συνολικής κανονικής τιμής της εργασίας του υδραυλικού με ΦΠΑ, δηλαδή κερδίζει έκπτωση 19,35% στην τελική τιμή (12 ευρώ/62 ευρώ Χ 100).
Λίφτινγκ…
Εξαιτίας λοιπόν της διαπίστωσης ότι η συγκεκριμένη διάταξη δεν απέδωσε, το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης εξετάζει τη ριζική τροποποίηση της συγκεκριμένης διάταξης ώστε τα κίνητρα των μειώσεων φόρου να γίνουν ισχυρά και να ωθούν τους φορολογουμένους να ζητούν αποδείξεις. Σύμφωνα με πληροφορίες, το νέο αναμορφωμένο πλαίσιο των φοροκινήτρων για τις αποδείξεις θα παρουσιαστεί στο πρώτο εξάμηνο της νέας θητείας της νέας κυβέρνησης, εφόσον η Νέα Δημοκρατία εξακολουθήσει να βρίσκεται στη διακυβέρνηση της χώρας.
Πώς θα διασυνδεθούν 540.000 ταμειακές μηχανές με την εφορία
Εως τον Οκτώβριο του τρέχοντος θα έχει ολοκληρωθεί η διασύνδεση 540.000 ταμειακών μηχανών και λοιπών φορολογικών μηχανισμών που χρησιμοποιούν οι επιχειρήσεις της χώρας μας με τα τερματικά «Ηλεκτρονικής Μεταφοράς Κεφαλαίων στο Σημείο Πώλησης (Electronic Funds Transfer at the Point of Sale, EFT/POS). Στόχος είναι να κλείσουν όλα τα «παράθυρα» φοροδιαφυγής τα οποία υπάρχουν σήμερα ορθάνοικτα επιτρέποντας σε επιτήδειους να αποφεύγουν την έκδοση αποδείξεων λιανικών συναλλαγών ή να αλλοιώνουν εκ των υστέρων τα δεδομένα των αποδείξεων που έχουν εκδώσει στους πελάτες τους ή ακόμη και να «εξαφανίζουν» από τη μνήμη των φορολογικών μηχανισμών αποδείξεις που έχουν δώσει στους πελάτες τους.
Παρουσίαση
Σε κοινή συνέντευξη Τύπου που παραχώρησαν χθες ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, ο υφυπουργός Οικονομικών, Απόστολος Βεσυρόπουλος, ο διοικητής της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, Γιώργος Πιτσιλής, και ο διευθύνων σύμβουλος της Κοινωνίας της Πληροφορίας, Σταύρος Ασθενίδης, παρουσιάστηκαν αναλυτικά οι δράσεις που έχουν αναληφθεί και τα βήματα που έπονται προκειμένου να ολοκληρωθεί η διασύνδεση των 540.000 ταμειακών μηχανών και λοιπών φορολογικών μηχανισμών με τα POS των επιχειρήσεων, καθώς επίσης και να εγκατασταθούν σε όλες τις επιχειρήσεις του κλάδου της εστίασης καθώς και σε ορισμένους άλλους κλάδους επιχειρήσεων 140.000 κλειστού τύπου Φορολογικοί Ηλεκτρονικοί Μηχανισμοί που θα είναι απαραβίαστοι.
Βασικά σημεία
Σύμφωνα, ειδικότερα, με τα όσα ανέφεραν οι συμμετέχοντες στην κοινή συνέντευξη Τύπου:
* Με τη διασύνδεση των ταμειακών μηχανών και των λοιπών φορολογικών μηχανισμών με τα POS κάθε πληρωμή με κάρτα θα πραγματοποιείται μόνο εφόσον η απόδειξη θα έχει εκδοθεί από την ταμειακή, ενώ το POS δεν θα μπορεί να δεχθεί «ελεύθερες συναλλαγές», δηλαδή συναλλαγές εκτός ταμειακής ή άλλου ΦΗΜ.
* Η υποχρεωτική διασύνδεση θα γίνει συνολικά για 400.000 ταμειακές – POS, οι οποίες θα πρέπει να έχουν αναβαθμιστεί για το σκοπό αυτό, μέχρι τον Ιούνιο του 2023 για επιχειρήσεις με τζίρο μέχρι 100.000 ευρώ και μέχρι το τέλος Ιουλίου 2023 για επιχειρήσεις με τζίρο άνω των 100.000 ευρώ.
* Από τους φορολογικούς ελέγχους που έχουν διενεργηθεί σε επιχειρήσεις εστίασης, έχει διαπιστωθεί ότι χρησιμοποιούνται μηχανισμοί που δεν καταγράφουν τραπέζια και παραγγελίες, καταγράφονται παραγγελίες σε αρχεία στον υπολογιστή και όχι στην ταμειακή, εκδίδονται δελτία παραγγελίας που στη συνέχεια είτε ακυρώνονται, χωρίς καταγραφή στην φορολογική μνήμη του μηχανισμού, είτε δεν εκδίδεται τελική απόδειξη, ενώ εκ των υστέρων διαγράφεται τζίρος.
* Με την υποχρεωτική χρήση ειδικών φορολογικών μηχανισμών για τις επιχειρήσεις εστίασης που δέχονται παραγγελίες η απόδειξη εκτυπώνεται μόνο από ενσωματωμένο εκτυπωτή, καταγράφονται στη φορολογική μνήμη οι εκκρεμείς παραγγελίες («ανοικτά» τραπέζια) και οι εκκρεμείς προς έκδοση αποδείξεις ενώ εκδίδεται «Z» εφόσον έχουν κλείσει όλα τα ανοικτά τραπέζια.
Το κόστος για την αναβάθμιση και την αντικατάσταση ταμειακών μηχανών και ηλεκτρονικών μηχανισμών χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης με 165 εκατ. ευρώ. Οι αιτήσεις για τα voucher χρηματοδότησης για διασύνδεση ΦΗΜ – POS θα τρέξουν σε δύο κύκλους, μέχρι 15 Μαΐου και μέχρι 30 Ιουνίου, ενώ έχουν ήδη υποβληθεί 50.000 αιτήσεις από τις επιχειρήσεις.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Ο ΠΑΡΛΑΠΙΠΑΣ δεν παίρνει θέση με πολιτική άποψη σε άρθρα που αναδημοσιεύονται από διαφορά ιστολόγια. Δημοσιεύονται όλα για την δίκη σας ενημέρωση.
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.