Τρίτη 7 Φεβρουαρίου 2023

Αττική Οδός: Απαιτούν 200 εκατ. ευρώ από το κράτος

 Βέβαιοι ότι τα χρήματα που διεκδικούν τόσο από το Ελληνικό Δημόσιο όσο και από τις ασφαλιστικές εταιρείες θα τα κερδίσουν , εμφανίζονται στελέχη που πρόσκεινται στην εταιρεία παραχώρησης του οδικού άξονα της Αττικής Οδού

φωτο αρχειου

Η Αττική Οδός που στοίχισε στον ελληνικό λαό πάνω από 3 δισ. ευρώ, εγείρει νέες απαιτήσεις κατά του ελληνικού Δημοσίου και έναντι των ασφαλιστικών εταιρειών.

Η εταιρεία παραχώρησης (στην οποία συμμετέχουν η ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ με 65,7488%, η ΑΒΑΞ με 24,1858%, η ΕΤΕΘ με 10,0231% και η EGIS PROJECT με 0,0423%) που έκοψε πέρυσι στα δύο την Αττική, καθώς στον αυτοκινητόδρομο που διαχειρίζεται εγκλωβίστηκαν χιλιάδες οδηγοί, αλλά και φέτος έκλεισε για μερικές ώρες προληπτικά λόγω χιονιού, ζητά το ασύλληπτο ποσό που προσεγγίζει τα 300 εκατ. ευρώ.

Από το ποσό αυτό, οι απαιτήσεις της Αττικής Οδού από το ελληνικό Δημόσιο ανέρχονται στα 200–210 εκατ. ευρώ, το οποίο αν κερδίσει θα το πληρώσουν όλοι οι Έλληνες, παρά το γεγονός ότι τον οδικό άξονα τον χρησιμοποιούν μόνο οι Αθηναίοι, ενώ από τις ασφαλιστικές εταιρείες ζητά το ποσό των 75 εκατ. ευρώ.

Τα χρήματα αυτά, που απαιτεί η εταιρεία μέσω της δικαστικής οδού, αφορούν χαμένα έσοδα από διόδια για την διετία 2020 -2021, όταν η κυβέρνηση επέβαλλε περιορισμούς στην κίνηση των οχημάτων λόγω κορωνοϊού.

Επίσης στρέφεται κατά του γκρουπ των ασφαλιστικών της εταιρειών, καθώς έχουν αρνηθεί να καταβάλουν την αποζημίωση στην εταιρεία από την πανδημία, αφού όπως υποστηρίζουν, στο ασφαλιστήριο υπερισχύει η ζημία στο έργο.

Από την πλευρά της η Αττική Οδός ισχυρίζεται ότι τη στέρηση εσόδων προκάλεσε η λήψη των περιοριστικών μέτρων του Ελληνικού Δημοσίου και όχι κάποια ζημία εντός των δύο οδικών έργων.

Δόθηκαν χρήματα και σε άλλους

Τόσο το 2020 όσο και το 2021 όταν η κυβέρνηση είχε επιβάλλει περιορισμό της κυκλοφορίας των οχημάτων λόγω πανδημίας, οι μεγάλοι αυτοκινητόδρομοι της χώρας αποζημιώθηκαν για τα μειωμένα έσοδα που είχαν.

Έτσι κατά την πρώτη περίοδο του lockdown, το α΄ εξάμηνο του 2020 με αντίστοιχες αποφάσεις του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είχε καθοριστεί αποζημίωση ύψους περίπου 40 εκατ. ευρώ στους διαχειριστές πέντε αυτοκινητοδρόμων («ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.», «ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΣ ΑΙΓΑΙΟΥ Α.Ε.» «ΝΕΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.» «ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ Α.Ε. ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗΣ» «ΓΕΦΥΡΑ Α.Ε.»).

Όσον αφορά το β΄εξάμηνο του 2020 οι συνολικές αποζημιώσεις που δόθηκαν από το κράτος στους διαχειριστές των αυτοκινητοδρόμων αυτών ξεπερνούσαν τα 26 εκατ. ευρώ.

Aντίστοιχα ήταν και τα ποσά που δόθηκαν για το 2021.

Από την καταβολή αποζημίωσης, εξαίρεση αποτέλεσε η Αττική Οδός (και ο αυτοκινητόδρομος Μορέας). Μάλιστα το Ελληνικό Δημόσιο υποστηρίζει ότι τα χρήματα θα πρέπει να καλυφθούν από τις ασφαλιστικές, καθώς τα ασφαλιστήρια συμβόλαια των δύο έργων προβλέπουν τον κίνδυνο της πανδημίας. Ειδικά για την Αττική Οδό, που ήταν από τις πρώτες συμβάσεις παραχώρησης, αναφέρουν ότι η ασφάλιση για τον κίνδυνο πανδημίας δεν προβλεπόταν στο αρχικό συμβόλαιο. Προστέθηκε όμως μεταγενέστερα, κατά την ανανέωση του συμβολαίου, με εξαίρεση την πανδημία από AIDS. Σε ανάλογα ασφαλιστήρια στο εξωτερικό επισημαίνουν ότι οι ασφαλιστικές κάλυψαν την αποζημίωση.

Βάσει των εκτιμήσεων, η Αττική Οδός απώλεσε κατά την πρώτη περίοδο της πανδημίας το 25% των εσόδων της λόγω των μέτρων ανάσχεσης του COVID-19 και των σοβαρών περιορισμών στην κυκλοφορία, ενώ για πέρυσι κατά μέσο όρο η μείωση υπολογίζεται στο 10%.

Θα κερδίσουν τα χρήματα

Βέβαιοι ότι τα χρήματα που διεκδικούν τόσο από το Ελληνικό Δημόσιο όσο και από τις ασφαλιστικές εταιρείες θα τα κερδίσουν , εμφανίζονται στελέχη που πρόσκεινται στην εταιρεία παραχώρησης του οδικού άξονα της Αττικής Οδού.

Τα στελέχη αυτά, ξεκαθαρίζουν ότι τα χρήματα αυτά θα κερδηθούν και θα καταβληθούν στο ακέραιο στην εταιρεία και κατά συνέπεια τους μετόχους της Αττικής Οδού ΑΕ.

Τα έσοδα στην περίοδο της πανδημίας

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η εικόνα των οικονομικών αποτελεσμάτων τη Αττικής Οδού την διετία 2020 – 2021.

Το 2020 η Αττική Οδός εμφάνισε έσοδα από την εκμετάλλευση του αυτοκινητόδρομου 151,5 εκατ. ευρώ έναντι 192,7 εκατ. ευρώ το 2019. Τα κέρδη προ φόρων, χρηματοδοτικών, επενδυτικών αποτελεσμάτων και αποσβέσεων έχουν μειωθεί σε 106,2 εκατ. ευρώ από 134 εκατ. ευρώ, τα κέρδη μετά από φόρους τοποθετούνται σε 48,7 εκατ. ευρώ από περίπου 72 εκατ. ευρώ, ενώ τα κέρδη προ φόρων ανέρχονται σε 63,3 εκατ. ευρώ από 91.5 εκατ. ευρώ.

Παρά την χαμηλότερη κυκλοφορία το κόστος πωληθέντων της Αττικής Οδού εμφανίζεται υψηλό, σε σχέση με τον τζίρο, καθώς διαμορφώνεται σε 90,7 εκατ. ευρώ από 98,7 εκατ. ευρώ. Στην περίπτωση της Αττικής Οδού, το κόστος πωληθέντων δεν είναι άλλο από τις δαπάνες για τη συντήρηση του δρόμου, οι οποίες αφαιρούνται από τα έσοδα, πρακτική που όπως αποκάλυψε το Data Journalistas αποτελεί και το μεγαλύτερο σκάνδαλο σύμβασης που έχει υπογραφεί στην χώρα.

Επίσης τα έσοδα της χρήσης από την εκμετάλλευση του αυτοκινητοδρόμου το 2021 έφτασαν τα 176,77 εκατ. ευρώ έναντι 151,5 εκατ. ευρώ το 2020. Τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν στα 71 εκατ. ευρώ από 63,29 εκατ. ευρώ το 2020, ενώ τα μετά από φόρους σε 56,3 εκατ. ευρώ έναντι 48,75 εκατ. ευρώ.

Ακόμη και εκείνη την χρονιά της πανδημίας το διοικητικό συμβούλιο της Αττικής Οδού διένειμε ως μέρισμα το ποσό των 82,6 εκατ. ευρώ.

Το 2021, τα έσοδα της χρήσης από την εκμετάλλευση του αυτοκινητοδρόμου έφτασαν τα 176,77 εκατ. ευρώ έναντι 151,5 εκατ. ευρώ το 2020. Τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν στα 71 εκατ. ευρώ από 63,29 εκατ. ευρώ το 2020, ενώ τα μετά από φόρους σε 56,3 εκατ. ευρώ έναντι 48,75 εκατ. ευρώ. Τα ίδια κεφάλαια ανέρχονται στο ποσό των 177,4 εκατ. ευρώ ενώ τα ταμειακά διαθέσιμα στα 104,9 εκατ. ευρώ.

Το διοικητικό συμβούλιο ενέκρινε μέρισμα για το 2021 το συνολικό ποσό των 84,4 εκατ. ευρώ περίπου ήτοι 35,67 ευρώ ανά μετοχή.


πηγή: Data Journalists

Δεν υπάρχουν σχόλια:

.

.

Δημοφιλείς αναρτήσεις