Μέχρι σήμερα 162 άνθρωποι έχουν χάσει τη ζωή τους σε 30 χρόνια από πτώσεις πολεμικών αεροσκαφών.
Δείτε τον παρακάτω πίνακα από το ellnikostratos.com
Απώλειες Πολεμικής Αεροπορίας
Από τις αρχές της δεκαετίας του ’90, έχουν απωλεσθεί τα ακόλουθα αεροσκάφη:
ΗΜ/ΜΗΝΙΑ | ΤΥΠΟΣ | ΤΟΠΟΣ | Α/ΦΗ | ΝΕΚΡΟΙ |
ΣΥΝΟΛΟ | 93 | 127 | ||
30/01/2023 | RF-4E Phantom II | Ανδραβίδα | 1 | 1 |
18/11/2021 | F-16D Block 52+ | Ανδραβίδα | 1 | 0 |
08/08/2021 | PZL M-18/S Dromader (κατάσβεση πυρκαγιάς) | Ζάκυνθος | 1 | 0 |
28/08/2018 | Τ-2 Buckeye | Σπάρτη | 1 | 1 |
13/04/2018 | M.2000-5 | Σκύρος | 1 | 1 |
04/01/2018 | Τ-2 Buckeye | Σπάρτη | 1 | 0 |
30/05/2017 | M.2000BGM | Σποράδες | 1 | 0 |
26/06/2016 | CL-215 | Δερβενοχώρια | 1 | 0 |
26/01/2015 | F-16D Block 52+ | Ισπανία | 1 | 2 |
26/08/2014 | Α-7Ε | Ροδόπη | 1 | 0 |
09/06/2011 | M.2000BGM | Σάμος | 1 | 0 |
26/08/2010 | F-16D Block 52+ | ΝΔ νήσου Χρυσή | 2 | 2 |
27/08/2009 | PZL M-18/S Dromader | Κεφαλλονιά | 1 | 1 |
06/06/2008 | RF-4E Phantom II | Σαντορίνη | 1 | 0 |
05/12/2007 | F-16 Block 52+ | 20NM νοτίως Αγίου Όρους | 1 | 1 |
22/07/2007 | CL-415 | Στύρα Ευβοίας | 1 | 2 |
27/02/2007 | M.2000BGM | Τανάγρα | 1 | 0 |
20/09/2006 | Α-7Ε | Άραξος | 1 | 0 |
06/07/2006 | CL-215 | Σούνιο | 1 | 0 |
23/05/2006 | F-16C Block 52+ | 12ΝΜ Καρπάθου | 1 | 1 |
25/04/2006 | RF-4E Phantom | 5-6ΝΜ Λάρισας | 1 | 0 |
14/04/2006 | M.2000BGM | Πτώο Όρος | 1 | 1 |
06/07/2005 | A-7H | 10NM Β Σπερχειάδας | 1 | 0 |
14/10/2004 | F-16D | Πήλιο | 2 | 4 |
01/09/2004 | M.2000 | 20NM Βόρεια Σκύρου | 1 | 0 |
16/05/2004 | F-4E | Κελάρια – Παρνασσός | 1 | 2 |
27/11/2003 | M.2000BGM | Δυτικά Χίου | 1 | 0 |
26/11/2003 | Α-7 Corsair | 2ΝΜ N. Αερ.Ανδραβίδας | 1 | 0 |
09/10/2003 | Α-7 Corsair | 2ΝΜ Α. Αερ.Αράξου | 1 | 0 |
02/06/2003 | F-16C | 3NM NA Αγχιάλου | 1 | 0 |
27/06/2002 | F-4E Phantom | Όρος Δίρφυ | 1 | 2 |
26/03/2002 | Α-7 Corsair | Καλίκομο Ηλείας | 1 | 0 |
03/12/2001 | RF-4E | ΝΔ Καλαμπάκα | 1 | 0 |
10/10/2001 | Α-7 Corsair | 6NM Αερ.Αράξου | 1 | 0 |
12/11/2000 | F-16 | Αγχίαλος | 1 | 1 |
01/11/2000 | A-7Η | Ταίναρο | 1 | 0 |
07/08/2000 | PZL M.18 | Κέρκυρα | 1 | 1 |
15/07/2000 | CL-215 | Αργαλαστή | 1 | 2 |
18/05/2000 | F-4E | Αντίκυρα | 1 | 2 |
16/05/2000 | A-7Η | Αεροδρόμιο Σούδας | 1 | 1 |
17/01/2000 | F-4E | Δίστομο | 1 | 1 |
09/12/1999 | ΤΑ-7C | 1.5ΝΜ Α. Αερ.Αράξου | 1 | 0 |
22/09/1999 | F-1CG | ΠΒ Ψαθούρας | 1 | 0 |
05/07/1999 | F-5B | Αεροδρόμιο Μίκρας | 1 | 2 |
17/06/1999 | F-1CG | Πύλη Βοιωτίας | 1 | 0 |
04/11/1998 | Μ.2000BGM | Σκάλα Ωροπού | 1 | 1 |
13/08/1998 | A-7Η | ΠΒ ?νδρου | 1 | 1 |
14/07/1998 | TA-7C | ΠΒ Σχιζάς | 1 | 1 |
27/05/1998 | F-4E | Χαλκιδική | 1 | 0 |
21/04/1998 | F-5B | 3.5ΝΜ ΝΑ Χρυσούπολης | 1 | 0 |
20/12/1997 | C-130 | Όρος Παστρα, Νοιωτία | 1 | 5 |
30/09/1997 | Μ.2000 | Σκύρος | 1 | 1 |
23/09/1997 | F-16C | Αγ.Ευστράτιος | 1 | 1 |
28/07/1997 | M.2000EGM | Σκύρος | 1 | 1 |
10/10/1996 | Μ.2000BGM | Άνδρος | 1 | 1 |
24/06/1996 | Τ-2Ε | Μελιγαλάς Μεσσηνίας | 1 | 2 |
11/01/1996 | Α-7Η | Βραχονησίδες Καράβια | 1 | 1 |
27/12/1995 | RF-4E | Κύρια Δράμας | 1 | 0 |
09/10/1995 | AB.205 | Αεροδρόμιο Ελευσίνας | 1 | 0 |
06/10/1995 | F-16 | ΒΝ. Σκύρου | 1 | 0 |
23/02/1995 | F-4E | Άγιος Ευστράτιος | 1 | 0 |
01/02/1995 | F-5Β | Στηθούρι, Αγ. Όρος | 2 | 3 |
07/11/1994 | F-1CG | Χίος | 1 | 1 |
02/09/1994 | F-4E | 35ΝΜ Ν. Αερ.Σαντορίνης | 1 | 0 |
08/08/1994 | F-4E | Περιοχή Λεχαινών | 1 | 0 |
13/09/1993 | F-1CG | 7 ΝΜ Ν. Σκυροπούλα | 1 | 0 |
22/08/1993 | CL-215 | Αίγιο | 1 | 2 |
29/07/1993 | PZL M.18 | Αγρίνιο | 1 | 1 |
15/07/1993 | F-16 | Κεντρικό Αιγαίο | 1 | 0 |
03/05/1993 | F-1CG | Τανάγρα | 1 | 0 |
26/11/1992 | F-16,M.2000BGM | Κεντρικό Αιγαίο | 2 | 1 |
07/10/1992 | M.2000 | Περιοχή Τανάγρας | 1 | 0 |
16/09/1992 | PZL M.18 | Θαλ.Περιοχή Ζαχάρεως | 1 | 1 |
10/09/1992 | CL-215 | Κιάτο | 1 | 0 |
03/09/1992 | F-104G | Αεροδρόμιο Ανδραβίδας | 2 | 0 |
23/06/1992 | F-104G | ΠΒ Κρανέας | 1 | 0 |
18/06/1992 | F-1CG | Θάλασσα Σκύρου | 1 | 1 |
07/01/1992 | A-7H | Όρος Πάρνων | 1 | 1 |
27/12/1991 | C-47 | Αεροδρόμιο Δεκέλειας | 1 | 1 |
19/10/1991 | F-4E | Πόρτες Αχαϊας | 1 | 0 |
02/09/1991 | F-4E | 28 NM ΝΔ Στροφάδων | 1 | 0 |
15/08/1991 | PZL M.18 | Καμμένα Βούρλα | 1 | 0 |
04/06/1991 | T-37 | Νήσος Πρώτη | 1 | 2 |
19/04/1991 | AB.205 | Νήσος Σχίζα | 1 | 0 |
05/02/1991 | C-130H | Όρος Όθρυς | 1 | 63 |
19/06/1990 | G-164 | Χανιά | 1 | 1 |
07/06/1990 | G-164 | Αεροδρόμιο Δεκέλειας | 1 | 0 |
07/03/1990 | A-7H | Λέσβος | 1 | 1 |
05/02/1990 | AB.205 | Όρμος Λούρδας | 1 | 0 |
Απώλειες Αεροπορίας Στρατού
Από τις αρχές της δεκαετίας του ’90, έχουν απωλεσθεί τα ακόλουθα ελικόπτερα:
ΗΜ/ΜΗΝΙΑ | ΤΥΠΟΣ | ΤΟΠΟΣ | Α/ΦΗ | ΝΕΚΡΟΙ |
ΣΥΝΟΛΟ | 8 | 26 | ||
13/09/2018 | UAV Sperwer | Κομοτηνή | 1 | 0 |
20/09/2016 | ΑΗ-64D Apache | Παραλία Βρασνών | 1 | 0 |
03/05/2011 | ΑΗ-64DHA Apache | Μέγαρα | 1 | 0 |
30/07/2010 | ΑΗ-64DHA Apache | Πάχη Μεγάρων | 1 | 2 |
05/11/2008 | ΑΗ-64Α Apache | Κύμη Εύβοιας | 1 | 2 |
20/02/2006 | UH-1H Heuy | Καρυώτισσα Πέλλης | 1 | 4 |
11/09/2004 | CH-47DG | Αγιο Όρος | 1 | 17 |
28/05/2001 | UH-1H Heuy | 1ΝΜ Δ. Σκύρου | 1 | 1 |
Απώλειες Αεροπορίας Ναυτικού
Από τις αρχές της δεκαετίας του ’90, έχουν απωλεσθεί τα ακόλουθα ελικόπτερα:
ΗΜ/ΜΗΝΙΑ | ΤΥΠΟΣ | ΤΟΠΟΣ | Α/ΦΗ | ΝΕΚΡΟΙ |
ΣΥΝΟΛΟ | 3 | 9 | ||
12/02/2016 | ΑΒ-212 | Νήσος Κίναρος | 1 | 3 |
31/01/1996 | ΑΒ-212 | Ίμια | 1 | 3 |
23/01/1992 | HU-16B | Ελευσίνα | 1 | 3 |
Πτώση Phantom F-4: Τα πιθανά σενάρια της τραγωδίας – Είχε τεχνική βλάβη;
Τα πιθανά σενάρια για τα αίτια πίσω από το τραγικό συμβάν με την πτώση του F-4 Phantom, με τον θανάσιμο τραυματισμό του συγκυβερνήτη, Υποσμηναγού (Ι) Μάριου – Μιχαήλ Τουρούτσικα και τις συνεχιζόμενες έρευνες για τον κυβερνήτη, Σμηναγό (Ι) Ευστάθιο Τσιτλακίδη, αναλύουν ο πιλότος και εμπειρογνώμων αεροπορικών ατυχημάτων, κ. Παντελής Φραγκούλης και ο αεροναυπηγός κ. Φαίδων Καραϊωσηφίδης.
Αρχικά, ο κ. Φραγκούλης εξέφρασε τα συλλυπητήριά του στην Πολεμική Αεροπορία και την οικογένεια του αδικοχαμένου πιλότου, γιατί όπως είπε, «σήμερα χάσαμε ένα κομμάτι της πατρίδας» είπε στην ΕΡΤ.
Παλαιό αλλά εκσυγχρονισμένο το αεροσκάφος
Διευκρίνισε ότι «Τα αεροσκάφη αυτά, (στο οποίο επέβαιναν οι δύο άνδρες) μπορεί να είναι παλαιού τύπου, έχουν όμως εκσυγχρονιστεί όλα αυτά τα χρόνια, έχουν μπει πολύ σύγχρονα ηλεκτρονικά συστήματα. Πρέπει να ξέρετε ότι τα αεροσκάφη αυτά και όλα τα αεροσκάφη, ό, τι πετάει στον αέρα, υπόκεινται σε μεγάλες επιθεωρήσεις. Και όταν λέμε επιθεώρηση ενός αεροσκάφους, εννοούμε ότι αλλάζονται πολλά μα πάρα πολλά βασικά εξαρτήματά του. Από’ κει και πέρα γίνεται ένα καινούργιο αεροσκάφος».
Αξίζει να σημειωθεί, ότι ο τύπος του συγκεκριμένου αεροσκάφους είχε έρθει πρώτη φορά στη χώρα, κατόπιν παραγγελίας, το 1972 και μία δεύτερη παραλαβή πραγματοποιήθηκε το 1977. Δεν έχει διευκρινιστεί η ημερομηνία παραλαβής του επίμαχου αεροσκάφους.
Φραγκούλης: Η συγκεκριμένη πτήση δεν ήταν ρουτίνας
Ο κ. Φραγκούλης τόνισε ότι η συγκεκριμένη πτήση δεν είναι ρουτίνας, διότι «οι χαμηλές πτήσεις ακολουθούν το ανάγλυφο του εδάφους. Δηλαδή το αεροπλάνο, πετάει πάνω από το έδαφος, να φανταστούμε στα 100 πόδια, στα τριάντα μέτρα σχεδόν ή και χαμηλότερα. Ακολουθεί το ανάγλυφο του εδάφους ώστε να μην γίνεται αντιληπτό από τα ραντάρ. Το ίδιο ακολουθείται και στη θάλασσα. Η πτήση όμως αυτή πάνω από το έδαφος δεν είναι μια απλή πτήση ρουτίνας. Γίνεται με πολύ μεγάλη ταχύτητα, με κλειστές στροφές προκειμένου να αποφεύγει διάφορα εμπόδια. Είναι μια πολύ δύσκολη πτήση. Είναι μια πολύ δύσκολη άσκηση, την οποία την κάνουν σχεδόν συχνά όλοι οι χειριστές αυτών των αεροσκαφών».
Καραϊωσηφίδης: Όλα μας τα πολεμικά αεροσκάφη πληρούν τα στάνταρ του ΝΑΤΟ
Ο κ. Καραϊωσηφίδης, συμφώνησε με τα λεγόμενα του εμπειρογνώμονα, τονίζοντας: «Τα F-4 Phantom είναι δύσκολα αεροσκάφη. Σκεφτείτε ότι σήμερα υπάρχουν μαχητικά που έχουμε σε υπηρεσία, τα Rafale, που τα εκσυγχρονίζουμε, τα οποία σε περίπτωση που ο πιλότος αποπροσανατολιστεί, μπει σε έναν ελιγμό που είναι επικίνδυνος, υπάρχει τρόπος πατώντας ένα κουμπί, το αεροπλάνο να έρθει ευθεία και οριζόντια. Έχει αναπτυχθεί τέτοιο σύστημα και είναι σε ισχύ. Τα αεροπλάνα αυτά, επίσης, έχουν ένα ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου πτήσης. Το F-4 Phantom είναι ένα αεροπλάνο σχεδιασμένο τη δεκαετία του ’50, εξελιγμένο στις αρχές της δεκαετίας του ’60, που τα περισσότερα συστήματα του είναι ηλεκτρομηχανικά, αλλά οποιοδήποτε ιπτάμενο μέσο, το οποίο ένας μηχανικός το υπογράφει και το αποδεσμεύει και ένας πιλότος το υπογράφει και το αποδέχεται για πτήση, είναι ασφαλές. Μη ασφαλή αεροπλάνα δεν πετάνε, πολύ δε περισσότερο στην Ελλάδα, σε μια αεροπορία του ΝΑΤΟ, σε μια αεροπορία η οποία έχει το υψηλότερο στάνταρ ασφάλειας».
Όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοικτά
«Όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοικτά», υπογράμμισε ο κ. Καραϊωσηφίδης για τα πιθανά αίτια της σημερινής τραγωδίας και πρόσθεσε: «Εγώ δεν θα μπορούσα να αποκλείσω την τεχνική βλάβη, ένα απρόοπτο γεγονός. Να θυμίσω ότι στο παρελθόν έχουμε αρκετά περιστατικά, όπου έχουμε χάσει αεροπλάνα κυριολεκτικά από απρόοπτο γεγονός. Έχει συγκρουστεί μεγάλο πουλί με μονοκινητήριο αεροπλάνο, μπήκε στον κινητήρα, ο κινητήρας έσκασε, αλλά εκεί υπήρξε εγκατάλειψη του αεροσκάφους».
Σε αυτό το σημείο, διευκρίνισε το εξής: «Όλα τα μαχητικά έχουν καθίσματα και φυλασσόμενα γιατί είναι αδύνατον ο χειριστής να βγει με άλλο τρόπο από το αεροσκάφος με τη μεγάλη ταχύτητα που πετάει. Αλλά η εκτίναξη και η χρήση των καθισμάτων αυτών δεν διασφαλίζει και τη διαφυγή. Δηλαδή έχουμε πολλές περιπτώσεις όπου το μικρό ύψος, η στάση του αεροπλάνου στην εκτίναξη, η σχετική θέση με το έδαφος έχει σαν αποτέλεσμα την αποτυχία αυτής της διαδικασίας».
«Υπάρχει περίπτωση να εκτινάχθηκαν τελευταία στιγμή», συμπλήρωσε μεταξύ άλλων, ο αεροναυπηγός. «Η εκτίναξη σε τέτοια ύψη (30 μέτρων) θεωρητικά στέλνει τα καθίσματα σε ύψος ασφαλές για να ανοίξουν τα αλεξίπτωτα, αλλά δυστυχώς έχουμε δει πάρα πολλές φορές περιστατικά, όπου η εγκατάλειψη δεν είναι επιτυχής και αν οι πληροφορίες είναι σωστές – ότι έχουμε αλεξίπτωτο στο νερό και νεκρό τον χειριστή οπλικών συστημάτων του αεροσκάφους, δηλαδή τον συγκυβερνήτη – φοβάμαι ότι ίσως έχουμε ένα τέτοιο περιστατικό».
Ένα άλλο πιθανό σενάριο αποτελεί το λάθος χειριστή του αεροσκάφους, σύμφωνα με τον κ. Καραϊωσηφίδη. «Έμπειροι χειριστές κάνουν λάθος. Δυστυχώς συμβαίνει ή ξεκινάει μια αλυσίδα. Ποτέ μια συντριβή, μια πτώση αεροσκάφους δεν είναι αποτέλεσμα μιας και μοναδικής αιτίας, είναι συνήθως συνδυασμός. Ξεκινάμε από κάπου και για να συντριβεί τελικά το αεροσκάφος εξελίσσεται με τέτοιο τρόπο που δεν είναι αντιμετωπίσιμη κατάσταση».
Κλείνοντας, ο κ. Φραγκούλης ξεκαθάρισε ότι δεν υπάρχει μαύρο κουτί σε αυτά τα αεροσκάφη και συμπλήρωσε ότι «από τα συντρίμμια πολλές φορές βρίσκουμε ένα μέρος της αιτίας. Είναι πολύ δύσκολο να διερευνήσουμε τις περιπτώσεις αυτές γιατί πρέπει να λάβουμε υπόψη μας πάρα πολλούς παράγοντες, ακόμα και αν ανασύρουμε το αεροσκάφος, το οποίο είναι σε 1.000 μέτρα βάθος σε εκείνο το σημείο που έχει πέσει».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Ο ΠΑΡΛΑΠΙΠΑΣ δεν παίρνει θέση με πολιτική άποψη σε άρθρα που αναδημοσιεύονται από διαφορά ιστολόγια. Δημοσιεύονται όλα για την δίκη σας ενημέρωση.
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.