Η Έκθεση που κατάρτισε η Έλενα Κουντουρά ως εισηγήτρια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, για τη στρατηγική της ΕΕ στην οδική ασφάλεια 2021-2030 υπερψηφίστηκε με συντριπτική πλειοψηφία από την Ολομέλεια στο Στρασβούργο.
Η Έλενα Κουντουρά χαιρέτισε την υπερψήφιση της έκθεσης και την εξαιρετικά υψηλή ανταπόκριση των περισσότερων πολιτικών ομάδων στον οδικό χάρτη που προτείνει για την οδική ασφάλεια.
Η ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία εξέφρασε την ικανοποίησή της που οι φιλόδοξες, αλλά απόλυτα ρεαλιστικές προτάσεις που διαμόρφωσε στηρίχτηκαν από το Κοινοβούλιο καθώς μπορούν να σώσουν χιλιάδες ζωές, στηρίζοντας την προσπάθεια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αλλά και των εθνικών κυβερνήσεων, ώστε να βελτιωθεί το επίπεδο της οδικής ασφάλειας στην ΕΕ και να μειωθούν αυτή τη δεκαετία κατά 50% οι θάνατοι και σοβαροί τραυματισμοί από τροχαίες συγκρούσεις.
Συγκεκριμένα, η Ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ κατάρτισε έναν οδικό χάρτη προς την Κομισιόν για να στηρίξει την ευρωπαϊκή στρατηγική με στόχο τη μείωση κατά 50% των θανάτων και των σοβαρών τραυματισμών από τροχαία έως το 2030. Η έκθεση περιλαμβάνει σειρά προτάσεων για πιο ασφαλείς υποδομές, πιο ασφαλή οχήματα, πιο ασφαλή χρήση του οδικού δικτύου και ένα φιλόδοξο πλαίσιο πολιτικής για το μέλλον.
Στις προτάσεις της Έλενας Κουντουρά που υιοθετήθηκαν είναι μεταξύ άλλων η καθιέρωση οριζόντια στις πόλεις της ΕΕ των 30 χλμ./ώρα ως ανώτερο όριο ταχύτητας, η μηδενική ανοχή στην οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και ναρκωτικών ουσιών, η εκπόνηση προγραμμάτων οδικής ασφάλειας από ευρωπαϊκούς και εθνικούς πόρους και κατά προτεραιότητα στήριξη των έργων με το μεγαλύτερο όφελος για την ανθρώπινη ζωή, όπως και η δημιουργία ενός Ευρωπαϊκού Οργανισμού για τις οδικές μεταφορές. οι θάνατοι και σοβαροί τραυματισμοί από τροχαίες συγκρούσεις.
Με την υιοθέτηση της έκθεσης της Ελληνίδας Ευρωβουλευτή (615 υπέρ, 24 κατά και 48 αποχές), το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο υιοθέτησε πολιτικό ψήφισμα, με το οποίο ζητά από την Κομισιόν να ενισχύσει και να βελτιώσει την πολιτική της για την οδική ασφάλεια, να εναρμονίσει τους κανόνες σε ευρωπαϊκό επίπεδο και να προχωρήσει στις αναγκαίες συστάσεις προς τα κράτη-μέλη.
Οι μεταρρυθμίσεις που πρότεινε η Ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και υιοθέτησε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο αφορούν σε έναν οδικό χάρτη στην ΕΕ για πιο ασφαλή οχήματα, πιο ασφαλείς υποδομές, πιο ασφαλή χρήση του οδικού δικτύου και τη διαμόρφωση ενός κατάλληλου πλαισίου για το μέλλον.
- ΑΣΦΑΛΗΣ ΧΡΗΣΗ ΟΔΙΚΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ
Δεδομένου ότι το αλκοόλ και η υπερβολική ταχύτητα είναι οι δύο κύριες αιτίες θανάτου στους δρόμους η έκθεση Κουντουρά ζητά από την Κομισιόν και τα κράτη-μέλη δραστικά μέτρα για την αντιμετώπισή τους:
- Μηδενική ανοχή στην οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ (που εμπλέκεται στο 25% των θανάτων από τροχαία) και ναρκωτικών ουσιών, και ενίσχυση των ελέγχων που αφορούν στην οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ/ουσιών.
- Μέγιστη ταχύτητα 30 χλμ./ώρα στις πόλεις οριζόντια στην ΕΕ, που θα συμβάλλει όχι μόνο στην περαιτέρω μείωση των συγκρούσεων οχημάτων, αλλά θα εξασφαλίσει μεγαλύτερη ασφάλεια για πεζούς και ποδηλάτες.
- Ενίσχυση του πλαισίου για τις διασυνοριακές παραβάσεις και την επιβολή κυρώσεων.
- Υποχρεωτική κατάρτιση οδηγών σε βασικές αρχές πρώτων βοηθειών στο πλαίσιο της οδηγίας για την άδεια οδήγησης.
- Επιπλέον μέτρα ώστε οι νέοι οδηγοί να αποκτήσουν περισσότερη εμπειρία, στο πλαίσιο της αναθεώρησης της οδηγίας για την άδεια οδήγησης
- Μέτρα για την αντιμετώπιση της κόπωσης των επαγγελματιών οδηγών.
- Ευρωπαϊκό πλαίσιο μέτρων για την ασφάλεια των εργαζομένων στις υπηρεσίες διανομής κατ’οίκον (ντελίβερι).
- Στενότερη συνεργασία μεταξύ των αρχών οδικής ασφάλειας και των υπηρεσιών υγείας, γιατί η γρήγορη περίθαλψη μετά τη σύγκρουση μειώνει τις πιθανότητες σοβαρού τραυματισμού.
- Να εξασφαλιστούν πόροι για την επιβολή των κανόνων οδικής κυκλοφορίας (και ευρεία ενημέρωση και δημοσιοποίησή τους με στόχο την σταδιακή αλλαγή της οδηγικής συμπεριφοράς και νοοτροπίας).
- ΑΣΦΑΛΕΙΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ
- Χρηματοδότηση από την Κομισιόν και τα κράτη-μέλη κατά προτεραιότητα των έργων και υποδομών, που έχουν το μεγαλύτερο όφελος για την προστασία της ζωής και αντιμετωπίζουν την επικινδυνότητα των οδικών δικτύων.
- Συστηματική αξιολόγηση και διαβάθμιση όλων των ευρωπαϊκών οδικών αρτηριών, ώστε οι χρήστες να γνωρίζουν την κατάσταση τους ως προς την ασφάλεια.
- ΑΣΦΑΛΗ ΟΧΗΜΑΤΑ
Σύντομα θα καταστούν υποχρεωτικά στην ΕΕ τα νέα προηγμένα χαρακτηριστικά ασφάλειας σε οχήματα: πχ. ο ευφυής έλεγχος ταχύτητας, το σύστημα παραμονής στη λωρίδα κυκλοφορίας σε έκτακτη ανάγκη.
Στην κατεύθυνση αυτή , η Έκθεση ζητά από την Κομισιόν:
- Ενισχυμένη νομοθεσία για τις τεχνολογικές προδιαγραφές των οχημάτων
- Φιλόδοξη δευτερεύουσα νομοθεσία, για την πλήρη εφαρμογή της ευρωπαϊκής νομοθεσίας περί προηγμένων χαρακτηριστικών ασφαλείας στα οχήματα συμβατή με τις τεχνολογικές εξελίξεις στα οχήματα και τα συστήματα οδήγησης
- Ευφυή συστήματα ελέγχου ταχύτητας νέας γενιάς
- Νέο εναρμονισμένο ρυθμιστικό πλαίσιο για τα αυτοματοποιημένα αυτοκίνητα, για την ασφαλή λειτουργία και χρήση τους.
- Ευρωπαϊκό πλαίσιο έγκρισης τύπου των προσωπικών συσκευών κινητικότητας, (πχ. πατίνια, σκούτερ) και κατευθυντήριες γραμμές για τους κανόνες κυκλοφορίας & τη χρήση τους στα κράτη-μέλη.
- ΠΛΑΙΣΙΟ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ
Στην Έκθεση της Έλενας Κουντουρά περιλαμβάνονται συγκεκριμένες προτάσεις και συστάσεις ώστε να σχεδιαστούν πολιτικές σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο που θα ανταποκριθούν στις σημερινές αλλά και στις μελλοντικές ανάγκες. Αυτό κρίνεται ιδιαίτερα αναγκαίο διότι απαιτούνται συνδυαστικές πολιτικές καθώς τα επόμενα χρόνια, τα αυτοματοποιημένα αυτοκίνητα θα κυκλοφορούν στους δρόμους μαζί με συμβατικά οχήματα και ευάλωτους χρήστες του οδικού δικτύου και το ζήτημα αυτό πρέπει να αντιμετωπιστεί ολιστικά.
Ζητείται μεταξύ άλλων:
- Να δημιουργηθεί Ευρωπαϊκός Οργανισμός για τις οδικές μεταφορές, στα πρότυπα αντίστοιχων οργανισμών για αεροπορικές, σιδηροδρομικές και θαλάσσιες μεταφορές
- Τα κράτη-μέλη να εξασφαλίσουν συνδυαστικά ευρωπαϊκούς πόρους και εθνικούς πόρους για να εκπονήσουν προγράμματα οδικής ασφάλειας (πχ. από το Ταμείο Ανάκαμψης και τον κρατικό προϋπολογισμό).
- Η ΕΕ να αποκτήσει εναρμονισμένα στοιχεία και σε βάθος ανάλυση, μέσα από την εισαγωγή δεικτών επιδόσεων στην οδική ασφάλεια, γνωστών ως ΚPI, τα οποία είναι απαραίτητα για να διαμορφωθούν πιο κατάλληλες πολιτικές για την οδική ασφάλεια και αυτές να αναπροσαρμόζονται έγκαιρα.
- Να δοθεί έμφαση στην απόδοση δικαιοσύνης για τα θύματα, και ιδιαίτερα όσον αφορά διερεύνηση των αιτιών των συγκρούσεων μέσα από την αξιοποίηση των πληροφοριών του «μαύρου κουτιού» που θα αποτελεί εξοπλισμό των αυτοκινήτων.
- Να προκριθεί η ευρεία χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς και η ενθάρρυνση ήπιων μορφών για τις μετακινήσεις, όπως το περπάτημα και η ποδηλασία, με στόχο τόσο την μεγαλύτερη προστασία των ευάλωτων χρηστών των δρόμων (πεζών και ποδηλατών), αλλά και για να επιτευχθούν οι στόχοι για τη βιωσιμότητα και την πράσινη μετάβαση.
- Να εφαρμοστεί ολοκληρωμένο πρόγραμμα ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των πολιτών της ΕΕ.
- Να καθιερωθεί Ευρωπαϊκό Έτος για την Οδική Ασφάλεια.
Η Έκθεση όπως ψηφίστηκε εδώ:
https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/TA-9-2021-0407_EL.docx
Δύο οι εκθέσεις της Έλενας Κουντουρά που υπερψηφίστηκαν με συντριπτική πλειοψηφία στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο όμως δεν υιοθέτησε μόνο την έκθεση της κ. Κουντουρά για τη «Στρατηγική της ΕΕ στην Οδική Ασφάλεια έως το 2030», αλλά και την έκθεση που κατάρτισε για τον «Αντίκτυπο της Ενδοσυντροφικής Βίας και των Δικαιωμάτων Επιμέλειας στις Γυναίκες και τα Παιδιά».
Σημειώνεται ότι για πρώτη φορά τέθηκαν για ψήφιση στην Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ταυτόχρονα δύο εκθέσεις από Ευρωβουλευτή της Ελλάδας. Και οι δύο υιοθετήθηκαν με συντριπτική πλειοψηφία.
Η Έλενα Κουντουρά ήταν εισηγήτρια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και στις δύο εκθέσεις, τις οποίες κατάρτισε ταυτόχρονα στο πλαίσιο πολύμηνων διαπραγματεύσεων με όλες τις πολιτικές ομάδες και με φορείς, ώστε να κατατεθούν έγκαιρα προτάσεις στην Κομισιόν για αυτά τα ζητήματα που απασχολούν συνολικά την κοινωνία και αποτελούν ύψιστης σημασίας πολιτικές προτεραιότητες.
Η δεύτερη έκθεση της Έλενας Κουντουρά για τον «Αντίκτυπο της Ενδοσυντροφικής Βίας και των Δικαιωμάτων Επιμέλειας στις Γυναίκες και τα Παιδιά», υιοθετήθηκε στο ακέραιο ως θέση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Θεωρείται έκθεση-σταθμός που έρχεται σε μία περίοδο έξαρσης της έμφυλης και ενδοοικογενειακής βίας, να δώσει συγκεκριμένες λύσεις υπεράσπισης των δικαιωμάτων των θυμάτων.
Ζητείται από την Κομισιόν και τα κράτη-μέλη, αφενός η δημιουργία ενός ολιστικού θεσμικού πλαισίου αντιμετώπισης της έμφυλης βίας στην ΕΕ, και αφετέρου η απόλυτη προστασία των δικαιωμάτων των γυναικών και παιδιών θυμάτων της ενδοσυντροφικής και ενδοοικογενειακής βίας στις υποθέσεις επιμέλειας.
Είναι εξαιρετικά σημαντικό ότι με την έκθεση αυτή, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο τίθεται μεταξύ άλλων κατά της υποχρεωτικής συνεπιμέλειας διότι η κάθε υπόθεση είναι διαφορετική και πρέπει να εξετάζεται κατά περίπτωση σύμφωνα με το βέλτιστο συμφέρον του παιδιού. Όπως επίσης απορρίπτει το σύνδρομο γονικής αποξένωσης και συναφών όρων και μάλιστα ζητείται να μην αναγνωρίζονται στην εθνική νομοθεσία και τις δικαστικές πρακτικές.
Οι εκθέσεις αυτές θα κατατεθούν στην Κομισιόν ως θέση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, στις νομοθετικές και άλλες πρωτοβουλίες που θα αναληφθούν σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης τους επόμενους μήνες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου