σούπερ μάρκετ: Απόλυτα συνειδητοποιημένοι και πιο «εκπαιδευμένοι» στα χρόνια της κρίσης οι καταναλωτές, πλέον, έχουν πλήρη γνώση της αγοράς, προκειμένου να εξοικονομήσουν χρήματα από τις αγορές τους στο σούπερ μάρκετ και διαλέγουν συγκεκριμένες μάρκες.
σούπερ μάρκετ: Τα χρόνια της κρίσης οι καταναλωτές «εκπαιδεύτηκαν» συστηματικά στο να αναζητούν προϊόντα που βρίσκονται σε προσφορά, με αποτέλεσμα σήμερα να αποτελεί πλέον ένα από τα βασικά κριτήρια στην επιλογή ανάμεσα σε διαφορετικές μάρκες στο σούπερ μάρκετ.
Το κύμα ακρίβειας που «σαρώνει» τους τελευταίους μήνες βασικά αγαθά φέρνει πλέον σημαντικές αλλαγές στα σούπερ μάρκετ τα οποία – ούτε λίγο ούτε πολύ – τείνουν να «καταργήσουν» τις προσφορές, αλλά και τα προϊόντα που πωλούνται «1+1».
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, μάλιστα, 3 στις 5 εταιρείες εμπορίου σταματούν τις εν λόγω προσφορές, ενώ άλλες δεν παρέχουν πλέον την περισσότερη ποσότητα στο προϊόν (που δινόταν εώς πρότινος «δωρεάν» στην ίδια τιμή).
Επιπλέον, πολλές είναι και οι εταιρείες που – για να πουλήσουν το προϊόν στην ίδια τιμή – προχωρούν στη μείωση της ποσότητας και μάλιστα χωρίς ειδική σήμανση.
σούπερ μάρκετ: Ποιος είναι, όμως, ο λόγος που συμβαίνει αυτό;
Ο λόγος που περιορίζονται – σε τόσο μεγάλο βαθμό – οι προσφορές είναι ότι οι αυξήσεις που έχουν ήδη γίνει εμφανείς στα ράφια, θα ήταν διαφορετικά ακόμη… μεγαλύτερες.
Με τον «κανόνα» πως το μεγαλύτερο κόστος μετακυλίεται «αναγκαστικά» στον καταναλωτή, οι εταιρείες – φοβούμενες πως οι υπέρογκες αυξήσεις θα αποθαρρύνουν ακόμη παραπάνω τους πελάτες τους – βρίσκουν εναλλακτικούς τρόπους να περιορίσουν τις δικές τους απώλειες.
Αξίζει να σημειωθεί πως τα στοιχεία της εταιρείας μετρήσεων αγοράς IRI, που αφορούν στον Ιούλιο του 2022, δείχνουν ότι η αύξηση των τιμών στα σούπερ μάρκετ – από τον φετινό Ιούλιο σε σύγκριση με τον περσινό – ανέρχεται στο 4%.
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την μείωση της πραγματικής κατανάλωσης σε τεμάχια προϊόντων, ασχέτως εάν ο τζίρος των σούπερ μάρκετ αυξάνεται (κατά 2,2% από Ιούλιο σε Ιούλιο σύμφωνα με την IRI).
Αυτού του τύπου η αύξηση προκύπτει κυρίως από το γεγονός ότι αυξήθηκαν οι τιμές στα ράφια, γεγονός που συμπαρασύρει τον τζίρο προς τα επάνω.
Στα μικρότερα καταστήματα σούπερ μάρκετ στρέφονται όλο και περισσότεροι καταναλωτές, εν μέσω ακρίβειας και ενώ προσαρμόζουν τις αγοραστικές τους συνήθειες στα νέα δεδομένα που έχουν διαμορφωθεί το τελευταίο διάστημα.
σούπερ μάρκετ: Η γειτονιά… κερδίζει!
Οι πωλήσεις των καταστημάτων σούπερ μάρκετ επιφάνειας έως 400 τ.μ. καταγράφουν τη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση σε σύγκριση με τα μεσαία, μεγάλα αλλά και τα υπερ-μαρκετ, κατά τη διάρκεια του επταμήνου του έτους, με αυξητικές μάλιστα τάσεις, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της εταιρείας μετρήσεων IRI.
Συγκεκριμένα στα καταστήματα έως 400 τ.μ., τα οποία με μερίδιο 13,6% στον συνολικό τζίρο καταγράφηκε ανάπτυξη στις πωλήσεις κατά 7,9% τους πρώτους επτά μήνες του 2022. Ακολούθησαν τα υπερμάρκετ, επιφάνειας άνω των 2.500 τ.μ (με 14,2% συνεισφορά στον συνολικό τζίρο) που αύξησαν τις πωλήσεις τους κατά 3,7%.
Από την άλλη πλευρά, τα καταστήματα σούπερ μάρκετ από 400 έως 1000 τ.μ, με μερίδιο 34% στο σύνολο, περιορίστηκαν σε ανάπτυξη της τάξεως του 1,7% ενώ τα καταστήματα από 1.000 έως 2.500 τ.μ με συνεισφορά 38,3% στον συνολικό τζίρο, κατέγραψαν οριακή αύξηση 0,3%.
Εν μέσω ακρίβειας, όπως εκτιμούν παράγοντες της αγοράς, αφενός οι καταναλωτές φαίνεται να επιλέγουν όλο και περισσότερο για τις εβδομαδιαίες αγορές τους, τα καταστήματα που βρίσκονται κοντά στο σπίτι τους, σε γειτονιές και συνήθως είναι μικρότερα, αφενός για να περιορίσουν τις μεγάλες αποστάσεις με το αυτοκίνητο λόγω της τιμής της βενζίνης.
Αφετέρου, στα μικρότερα καταστήματα εκτιμάται πως είναι πιο εύκολο να μην «παρασυρθούν» σε αγορές εκτός της «λίστας με τα απαραίτητα», την ίδια στιγμή άλλωστε που προσπαθούν να περιορίσουν τις αγορές τους κι ενώ το κύμα ανατιμήσεων συνεχίζεται.
Για τάση των καταναλωτών όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και διεθνώς, να «φεύγουν» σταδιακά από τα μεσαία και μεγάλα σούπερ μάρκετ και να στρέφονται είτε στα πολύ μικρά είτε στα υπερ -μαρκετ, είχε κάνει λόγο πριν από λίγους μήνες και ο επικεφαλής του Ομίλου Μetro, Αριστοτέλης Παντελιάδης. Ο ίδιος είχε επισημάνει πως η συγκεκριμένη τάση είχε εμφανιστεί κατά τη διάρκεια της πανδημίας και φαίνεται πως πλέον έχει παραμείνει στις συνήθειες των καταναλωτών.
Νέες ανακατατάξεις ιδιοκτησιακών ισορροπιών στις μεσαίες αλυσίδες σούπερ μάρκετ
Περαιτέρω ανακατατάξεις βρίσκονται αυτή την περίοδο στο χώρο των μεσαίων αλυσίδων σούπερ μάρκετ, με εξελίξεις που καταγράφονται να έρχονται στην επόμενη μέρα του απρόσμενου θανάτου των δύο ιδρυτών και ιδιοκτητών τους.
Στην πρώτη εκ των δύο περιπτώσεων δύο και πλέον χρόνια μετά τον χαμό του επιχειρηματία και ιθύνοντος νου της αλυσίδας Bazaar, μπαίνει πλέον τέλος και με τον πιο επίσημο τρόπο στις όποιες ιδιοκτησιακές ασυνέχειες επέφερε το συγκεκριμένο γεγονός με τον αδελφό του, Γιώργο Βερούκα, να είναι εκείνος που αποκτά το σύνολο των μετοχών από τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας Βερούκα.
Σε αυτή την περίπτωση οι διάδοχοι και κληρονόμοι του Δήμου Βερούκα, δηλαδή τα παιδιά και η χήρα Βερούκα έχουν συμφωνήσει για την μεταβίβαση του ποσοστού τους στον Γιώργο Βερούκα, αδελφό του εκλιπόντος. Κάτι αντίστοιχο έχει συμφωνηθεί να συμβεί και από τον έτερο αδελφό του Δήμου Βερούκα, Αλέξη, ο οποίος δεν εμπλέκεται στα πεπραγμένα της επιχείρησης καθότι το κύριο επάγγελμά του είναι ζωγράφος.
Ακόμη
Σήμερα, τόσο ο Γιώργος Βερούκας με καθήκοντα διευθύνοντος συμβούλου, όσο και ο Αλέξης Βερούκας με καθήκοντα προέδρου καθώς και ο γιος του Δήμου Βερούκα Κωνσταντίνος αλλά και ο Βίκτωρας Βερούκας, γιος του Αλέξανδρου, είναι μέλη του διοικητικού συμβουλίου της εταιρείας.
Επί της ουσίας μετά τη συγκεκριμένη εξέλιξη, ο Γιώργος Βερούκας κάτοχος του 33% της επιχείρησης αποκτά από 33% που διατηρούσαν τόσο τα μέλη της οικογένειας του Δήμου Βερούκα, όσο και το 33% του αδελφού του, Αλέξη.
Η επιχείρηση καταγράφει κύκλο εργασιών που ανέρχεται με βάση τα τελευταία οικονομικά αποτελέσματα του 2020 στα 183,5 εκατομμύρια ευρώ, με οριακή μεταβολή 0,3% σε σχέση με το 2019 και ισχυρή ωστόσο καθαρή μετά από φόρους κερδοφορία στα 3,48 εκατομμύρια ευρώ και δανεισμό 3,5 εκατομμυρίων ευρώ.
Η Bazaar διατηρεί αυτή τη στιγμή δίκτυο με περισσότερα από 110 καταστήματα σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη Σάμο, Κρήτη, Ρώδο, Κω, Αστυπάλαια, Ζάκυνθο, Εύβοια, Τρίπολη, Αλεξανδρούπολη, Μεσσηνία και Λακωνία.
Η περίπτωση της Market In μετά τον θάνατο του Θωμμά Ράμμου
Μία ακόμα περίπτωση που σχετίζεται με την επόμενη μέρα στην αγορά είναι και εκείνη της αλυσίδας Market In, της οποίας ο επίσης επικεφαλής και ιδρυτής, Θωμάς Ράμμος έφυγε από τη ζωή τον προηγούμενο χειμώνα από τον κορονοϊό
Στην προκειμένη περίπτωση πηγές της αγοράς αναφέρουν ότι καθήκοντα ως επικεφαλής της διοίκησης και πρόεδρος της εταιρείας ασκεί η κόρη του εκλιπόντος, Ευλαμπία Ράμμου, η οποία είναι και εκείνη που πλέον διατηρεί την πλειοψηφία των μετοχών της εταιρείας και διατηρεί και τον πλήρη έλεγχο σε επίπεδο διοίκησης της Market In.
Επιπλέον στη Market In αυτή τη στιγμή διατηρεί καθήκοντα αντιπροέδρου ο Πέτρος Χαροντάκης, ο οποίος κατευθύνει τα πεπραγμένα της επιχείρησης στον εμπορικό τομέα.
Η αλυσίδα συνεχίζει υπό αυτό το σχήμα τα επόμενά της βήματα στην αγορά, υλοποιώντας το πλάνο ανάπτυξης που έχει καταρτίσει το τελευταίο διάστημα τόσο μέσα από οργανική ανάπτυξη όσο και μέσα από εξαγορές.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου