ΦΑΓΕ: Δεν εξελίχθηκαν καλά τα πράγματα το περσινό έτος για την γνωστή εταιρία καθώς τα κέρδη ήταν εμφανώς μειωμένα. Τι έχει συμβεί.
Μικρή αύξηση της τάξης του 2,7% εμφάνισε ο τζίρος του ομίλου ΦΑΓΕ το 2021, καθώς διαμορφώθηκε σε 535,6 εκατ. δολάρια από 521,3 εκατ. το 2020.
Όμως τα κέρδη της γαλακτοβιομηχανίας μειώθηκαν σε σημαντικά διψήφια ποσοστά.
Συγκεκριμένα, το μικτό κέρδος ως ποσοστό επί των πωλήσεων για το 2021 ήταν 35,7%, σε σύγκριση στο 40,7% για το 2020.
ΦΑΓΕ: Γιατί σημειώθηκε αυτή η πτώση
Βασική αιτία αυτής της μείωσης, σύμφωνα με τη διοίκηση, ήταν η αύξηση των τιμών του γάλακτος που χρησιμοποιείται τόσο στις μονάδες των ΗΠΑ (κατά 11,5%), όσο και στις μονάδες της Ελλάδας (κατά 19,3%).
Ακόμη, τα λειτουργικά κέρδη της ΦΑΓΕ διαμορφώθηκαν σε 44,5 εκατ. δολάρια, μειωμένα κατά 37,1% από το 2020 (όπου είχαν καταγραφεί κέρδη 70,7 εκατ. δολ.).
Στο 8,3% το λειτουργικό περιθώριο
Ως ποσοστό επί των πωλήσεων, τα λειτουργικά κέρδη έκλεισαν την περυσινή χρονιά στο 8,3% έναντι 13,6% το 2020. Η μείωση αυτή οφείλεται κυρίως στη πτώση του μικτού κέρδους και στην αύξηση των διαφόρων εξόδων.
Ακόμη μεγαλύτερη ήταν η πτώση για τα κέρδη προ φόρων, κατά 70,63% από το 2020, καθώς διαμορφώθηκαν σε 16,3 εκατ. δολάρια (από 55,5 εκατ. την αμέσως προηγούμενη χρονιά). Η μείωση αυτή αποδίδεται από τη διοίκηση της γαλακτοβιομηχανίας κυρίως στη μείωση των μικτών κερδών, στην αύξηση των εξόδων και στις συναλλαγματικές ζημίες.
ΦΑΓΕ: Τόσο μειώθηκαν τα κέρδη
Το τελικό καθαρό κέρδος για τη ΦΑΓΕ ήταν 15,8 εκατ. δολάρια, το οποίο συγκρινόμενο με τα 43,3 εκατ. δολάρια του 2020, εμφάνισε υποχώρηση της τάξης του 63,5%.
Μέσα στο α’ εξάμηνο του 2025 το νέο εργοστάσιο στην Ολλανδία
Σε ό,τι αφορά το νέο εργοστάσιο της ΦΑΓΕ στην Ολλανδία, για το οποίο θα επενδυθούν περί τα 150 εκατ. ευρώ, αναφέρεται στην ετήσια έκθεση ότι θα είναι έτοιμο μέσα στο α’ εξάμηνο του 2025 και θα συνεισφέρει επιπλέον 40.000 τόνους παραγωγικής δυναμικής γιαουρτιού ετησίως.
Θυμίζουμε ότι το νέο εργοστάσιο θα βρίσκεται στο επιχειρηματικό πάρκο Riegmeer Hoogeveen στην Ολλανδία, καθώς η εταιρεία έχει υπογράψει σύμβαση προαίρεσης για ένα οικόπεδο επιφάνειας 15 εκταρίων με τον δήμο του Hoogeveen.
Το 2016 η ΦΑΓΕ είχε ανακοινώσει το σχέδιό της για την κατασκευή της νέας μονάδας παραγωγής στο Λουξεμβούργο. Ωστόσο, κατά το τρίτο τρίμηνο του 2020, αποφάσισε να εγκαταλείψει το σχέδιό της για την κατασκευή της συγκεκριμένης εγκατάστασης. Το τέταρτο τρίμηνο του 2020, η κυβέρνηση του Λουξεμβούργου επαναγόρασε τη γη που είχε πουλήσει στην ελληνική γαλακτοβιομηχανία, στην αρχική τιμή αγοράς των 27,6 εκατ. ευρώ.
Τι συμβαίνει με το γιαούρτι στη χώρα
Κατέβασε «ταχύτητα» η εγχώρια αγορά γιαουρτιού το 2021, καθώς η σταδιακή επάνοδος των πολιτών σε μια σχετική «κανονικότητα» μετά το αρχικό σοκ της πανδημίας το 2020, ανέτρεψε για μια ακόμη φορά τα δεδομένα.
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών IRI – στα οποία δεν συμπεριλαμβάνεται το παραδοσιακό γιαούρτι – η αξία της ελληνικής αγοράς γιαουρτιού διαμορφώθηκε σε 214,453 εκατ. ευρώ έναντι 222,369 εκατ. ευρώ το 2020 και 219,185 εκατ. ευρώ το 2019, ήτοι το τελευταίο έτος κανονικότητας πριν το ξέσπασμα της πανδημίας.
Τη χρονιά που μας πέρασε ο όγκος των πωλήσεων γιαουρτιού κυμάνθηκε σε 54.700 τόνους, μειωμένος κατά 2,6% έναντι του 2020, οπότε και ανήλθε σε 56.175 τόνους και έναντι 55.005 τόνων το 2019.
Ο λόγος που δεν συνεχίστηκε η άνοδος
Το 2021 η ελληνική αγορά γιαουρτιού δεν συνέχισε την ανοδική πορεία του 2020, καθώς η απόσυρση αρκετών εκ των περιοριστικών μέτρων που είχαν τεθεί για την ανάσχεση της διασποράς του κορονοϊού έβγαλε ξανά τον κόσμο έξω από τα σπίτια του. Με το ξέσπασμα της πανδημίας το 2020 κι ενώ είχε τεθεί σε ισχύ το πρώτο lockdown, οι καταναλωτές πέρασαν ένα μεγάλο χρονικό διάστημα στις οικίες του καταναλώνοντας σημαντικές ποσότητες φαγητού – συμπεριλαμβανομένου και του γιαουρτιού – καθώς δεν υπήρχε η επιλογή της εστίασης, η οποία ήταν κλειστή. Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, όλα τα γαλακτοκομικά προϊόντα αυξήθηκαν και σε αξία και σε όγκο πωλήσεων.
Στη χώρα μας το γιαούρτι αποτελεί βασικό στοιχείο σε ένα ημερήσιο διατροφολόγιο, ενώ καταναλώνεται είτε ως ξεχωριστό σνακ είτε ως μέρος ενός συνολικού γεύματος. Αντίθετα, σε άλλες χώρες το γιαούρτι δεν είναι παρά ένα επιδόρπιο ή ένα μόλις συστατικό του πρωινού γεύματος.
Η ελληνική αγορά γιαουρτιού είναι πολύ ανταγωνιστική, ενώ οι βασικοί παίκτες, γνωστές γαλακτοβιομηχανίες, δίνουν μια διαρκή μάχη για την αύξηση των μεριδίων αγοράς τους.
Σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία της IRI, leader στην αγορά γιαουρτιού, τόσο σε όρους αξίας, όσο και σε όρους όγκου πωλήσεων, είναι η ΦΑΓΕ και μάλιστα με μεγάλη διαφορά έναντι των άλλων παικτών, όπως είναι η ΚΡΙ ΚΡΙ, η VIVARTIA (ΔΕΛΤΑ), η ΟΛΥΜΠΟΣ, η ΔΩΔΩΝΗ, η ΜΕΒΓΑΛ, η Friesland/Campina (γνωστή σε εμάς ως ΝΟΥΝΟΥ), η Danone και η Φάρμα Κουκάκη. Σε πολύ υψηλά επίπεδα μάλιστα κυμαίνονται τα μερίδια αγοράς των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.
Ειδικότερα, για το 2021 σε όγκο πωλήσεων, πρώτη με μερίδιο αγοράς 24,3% έρχεται η ΦΑΓΕ, ενώ στη δεύτερη θέση βρίσκεται η Κρι Κρι με 15,1%. Πολύ υψηλά, στην τρίτη θέση, βρίσκεται το γιαούρτι ιδιωτικής ετικέτας με 13,5%, ενώ ακολουθούν Vivartia (ΔΕΛΤΑ) με 11,4%, ΟΛΥΜΠΟΣ με 7,6%, ΔΩΔΩΝΗ με 7,1%, ΜΕΒΓΑΛ με 5,4%, η Friesland/Campina με 3,3%, η Danone με 3% και η Φάρμα Κουκάκη με 2,3%.
Σε ό,τι αφορά την αξία των πωλήσεων, την πρωτιά κρατά και εδώ και η ΦΑΓΕ με ποσοστό 23,8%, ενώ τη δεύτερη θέση καταλαμβάνει η Vivartia (ΔΕΛΤΑ) με 16,1%. Την τριάδα συμπληρώνει η ΚΡΙ ΚΡΙ με μερίδιο αγοράς 15%, ενώ ακολουθούν ΟΛΥΜΠΟΣ με 9,1%, η ιδιωτική ετικέτα με 7,7%, ΔΩΔΩΝΗ με 5,8%, ΜΕΒΓΑΛ με 5,6%, η Danone με 4,4%, η Friesland/Campina με 3,3% και η Φάρμα Κουκάκη με 2,4%.
Η αγορά γιαουρτιού ανήκει στην αγορά των γαλακτοκομικών προϊόντων η οποία στην Ελλάδα απαρτίζεται από πέντε βασικές κατηγορίες προϊόντων. Αυτές είναι οι εξής:
– Γιαούρτι
– Επιδόρπια γάλακτος
– Παστεριωμένο γάλα (υψηλής θερμοκρασίας παστερίωσης), γάλα εβαπορέ και κρέμες γάλακτος
– Γάλα ψυγείου (φρέσκο και μακράς διάρκειας ζωής)
– Τυρί
Σε υψηλή ζήτηση τα γαλακτοκομικά
Στο μεταξύ, όπως προκύπτει από πανελλαδική έρευνα που πραγματοποίησε στις αρχές Μαρτίου η Ierax Analytix, το μεγαλύτερο ποσοστό του εβδομαδιαίου προϋπολογισμού στα σούπερ μάρκετ οι καταναλωτές το ξοδεύουν στα γαλακτοκομικά είδη – τυρί, γάλα, γιαούρτι – σε ποσοστό 34%, ενώ ακολουθούν με μικρότερα ποσοστά κρέας/ψάρι (20%), προϊόντα καθαριότητας – απορρυπαντικά σπιτιού/πλυντηρίου (14%), φρέσκα/συσκευασμένα φρούτα και λαχανικά (10%), σνακ (6%), κατεψυγμένα τρόφιμα και προϊόντα κάβας με ποσοστό 4% αντίστοιχα, βρεφικά (3%), είδη προσωπικής περιποίησης (3%) και είδη κατοικιδίων (2%).
Σύμφωνα με επιμέρους στοιχεία της εν λόγω έρευνας, η ιδιωτική ετικέτα επιστρέφει, με τους καταναλωτές να στρέφονται σε αυτή στη σκιά των αλλεπάλληλων ανατιμήσεων. Το 46% των καταναλωτών αγοράζει περισσότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας από ότι αγόραζε πριν από δύο χρόνια, ενώ το 33% θεωρεί πως θα συνεχίζει να αγοράζει περισσότερα στο μέλλον. Μάλιστα για το 70% των καταναλωτών τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας έχουν βελτιωθεί τα τελευταία χρόνια.
Ακολουθήστε τον www.oparlapipas.gr στο (facebook) και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου