H EE αποφάσισε να θέσει τέλος στα σχέδια κατασκευής του ΕastMed προσανατολιζόμενη στο «πάγωμα» της χρηματοδότησης έργων φυσικού αερίου με την παράλληλη ενίσχυση της χρήσης υδρογόνου, την δέσμευση εκπομπών CO2 αλλά και την αποθήκευση ενέργειας.
Μάλιστα όπως αναφέρει «χωρίς το κόστος να μετακυληθεί στους καταναλωτές» κάτι που βέβαια δεν ισχύει καθώς αυτοί θα το πληρώσουν και πάλι καθώς οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας ακόμα δεν μπορούν να παράξουν φθηνό ηλεκτρικό ρεύμα με το οποίοι θα ζουν οι μεγάλες μάζες των καταναλωτών.
Την απόφαση την πήρε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο όπως αναφέρει «για το αειφόρο και ενεργειακά αποδοτικό μέλλον της Ευρωπαϊκής Ένωσης».
Αυτό ορίζουν οι νέοι επικαιροποιημένοι κανόνες που υιοθέτησε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για την επιλογή των ενεργειακών έργων που θα χρηματοδοτηθούν αποσκοπούν σε βιώσιμες διασυνοριακές υποδομές, ευθυγραμμισμένες με την Πράσινη Συμφωνία.
Η Επιτροπή Βιομηχανίας, Έρευνας και Ενέργειας του Κοινοβουλίου ενέκρινε πρόσφατα (50 υπέρ, 13 κατά, 12 αποχές) τη θέση της σχετικά με τα κριτήρια και τη μεθοδολογία για την επιλογή ενεργειακών Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος (ΕΚΕ), όπως γραμμές ρεύματος υψηλής τάσης, αγωγούς ορυκτών καυσίμων, εγκαταστάσεις αποθήκευσης ενέργειας και «έξυπνα» δίκτυα, τα οποία θα επωφεληθούν από ταχείες διοικητικές διαδικασίες και θα είναι επιλέξιμα για χρηματοδότηση από την ΕΕ.
Οι ευρωβουλευτές της αρμόδιας κοινοβουλευτικής επιτροπής του Ευρωκοινοβουλίου στηρίζουν τη χρηματοδότηση της ανάπτυξης υποδομών υδρογόνου, όπως οι ηλεκτρολύτες, καθώς και της δέσμευσης διοξειδίου του άνθρακα και της αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας. Επιμένουν επίσης στην ανάγκη υποστήριξης δημόσιας συμμετοχής στη διαδικασία επιλογής. Τα επιλέξιμα έργα θα πρέπει επίσης να προωθούν την ολοκλήρωση της αγοράς και να αυξάνουν την ασφάλεια του εφοδιασμού.
Σύμφωνα με τους κανόνες που προτείνει το Ευρωκοινοβούλιο, έργα που βασίζονται στο φυσικό αέριο δεν θα είναι πλέον επιλέξιμα για χρηματοδότηση από την ΕΕ. Ωστόσο, μια προσωρινή παρέκκλιση θα επιτρέψει, υπό αυστηρές προϋποθέσεις, έργα φυσικού αερίου από τον τέταρτο ή πέμπτο κατάλογο ΕΚΕ να είναι επιλέξιμα για ταχεία διαδικασία αδειοδότησης.
Τα επιλεγμένα έργα θα πρέπει να βοηθήσουν τα κράτη μέλη να εγκαταλείψουν τα στερεά ορυκτά καύσιμα, όπως ο άνθρακας, ο λιγνίτης, η τύρφη και ο πετρελαιούχος σχιστόλιθος, δηλώνουν οι ευρωβουλευτές. Προτείνουν επίσης τη χρηματοδότηση έργων που αναχρησιμοποιούν υφιστάμενες υποδομές φυσικού αερίου για τη μεταφορά ή την αποθήκευση υδρογόνου.
Αυτό βεβαίως σημαίνει πως θα είναι αργά πλέον για την Ελλάδα να εξορύξει τους υδρογονάνθρακές της από την υφαλοκρηπίδα της.
Φυσικά, αυτό σημαίνει και αντίο... EastMed, δεν υπάρχει διάθεση από την ΕΕ να τον χρηματοδοτήσει, ενώ σε ότι αφορά τους Έλληνες καταναλωτές, ναι θα επωμισθούν το κόστος που ήδη έχουν ξεκινήσει να το κάνουν βλέποντας τραγικά αυξημένους λογαριασμούς ρεύματος, κάτι το οποίο όπως φαίνεται δεν θα αποκλιμακωθεί στο άμεσο μέλλον.
Αργήσαμε πάρα πολύ και θα συνεχίσουμε να αγοράζουμε ενέργεια από τους άλλους με την διαφορά ότι θα αλλάξει χρώμα και θα είναι «πράσινη».
Σημειώνεται ότι στις αρχές Οκτωβρίου οι Υπουργοί Ενέργειας οκτώ κρατών της Νοτιοανατολικής και Κεντρικής Ευρώπης και της Ανατολικής Μεσογείου, ανάμεσά τους και η Ελλάδα, έστειλαν κοινή επιστολή στην Ευρωπαία Επίτροπο Ενέργειας, Kadri Simson, προκειμένου να υπογραμμίσουν τη σημασία του αγωγού φυσικού αερίου East Med για την περιφερειακή ενεργειακή ασφάλεια και τη σταθερότητα της ενεργειακής τους μετάβασης.
Για πρώτη φορά και άλλα κράτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Ενεργειακής Κοινότητας εξέφρασαν επισήμως και έναντι της Ε.Ε. τη στήριξη τους για τον East Med, εκτός από όσα ήδη συνομολόγησαν στη διακυβερνητική συμφωνία για το έργο που υπογράφηκε στο Ζάππειο τον Ιανουάριο του 2020.
Στην επιστολή, που υπογράφεται από τους Υπουργούς Ενέργειας της Ελλάδας, της Κύπρου, του Ισραήλ, της Σερβίας, των Σκοπίων, της Βουλγαρίας, της Ρουμανίας και τον Υπουργό Εξωτερικών της Ουγγαρίας, αναφέρονται, μεταξύ άλλων, τα εξής: «Ο αγωγός East Med και οι πιθανές επεκτάσεις του με την αξιοποίηση υφιστάμενων υποδομών στη Βόρεια Ελλάδα, μπορούν να διαδραματίσουν καθοριστικό ρόλο στην ενίσχυση της ασφάλειας του εφοδιασμού φυσικού αερίου στην περιοχή. Ως εκ τούτου, οι Υπουργοί ζητούν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να συνεχίσει να επιδεικνύει ενδιαφέρον και έμπρακτη υποστήριξη για την υλοποίηση του έργου».
Σήμερα όμως η ΕΕ αποφάσισε να θέσει «ταφόπλακα» στο σχέδιο του μεσογειακού αγωγού.
Στο μεταξύ κανείς στην ΕΕ δεν έχει απαντήσει στο ερώτημα πως θα καλυφτούν οι ενεργειακές ανάγκες στα επόμενα χρόνια και επίσης γιατί επέλεξε να στραφεί κατά του φυσικού αερίου το οποίο πάντα θεωρούνταν φιλικό προς το περιβάλλον.
Κακά τα ψέματα, η απομάκρυνση από την πρωθυπουργία του Ισραήλ, του Μ.Νετανιάχου ουσιαστικά τελείωσε και τον EastMed.
Ήδη πριν δύο μήνες ο Αμερικανός πρεσβευτής Τ.Πάιατ είχε ρίξει τις πρώτες προειδοποιητικές «βολές» για τον αγωγό λέγοντας πως αν ποτέ κατασκευαστεί ο αγωγός θα είναι ο πιο ακριβός και βαθύς αγωγός φυσικού αερίου στην ιστορία του κόσμου, σημειώνοντας επίσης με νόημα ότι θα είναι οι αγορές αυτές που θα κρίνουν εάν τελικά αυτός θα δημιουργηθεί. «Οι Ηνωμένες Πολιτείες ήταν ξεκάθαρες πως θα υποστηρίξουμε ό,τι υποστηρίξουν οι αγορές».
Φαίνεται τελικά πως αυτές οι αγορές λειτουργούν με περίεργο τρόπο..
ΚΛΙΚΑΡΕ (ΕΔΩ) ΤΩΡΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου