Στα χέρια της Delivery Hero – της μητρικής εταιρείας της efood – περνούν οι εταιρείες του ομίλου Μούχαλη που δραστηριοποιούνται στον κλάδο της χονδρικής και λιανικής πώλησης ειδών σούπερ μάρκετ καθώς και στον κλάδο του e-commerce, όπως προκύπτει από Δημόσια Ανακοίνωση συγκέντρωσης Επιχειρήσεων που δημοσιεύτηκε την Τετάρτη σε οικονομική εφημερίδα.
Το τίμημα της εξαγοράς των εταιρειών «Άλφα Διανομές Ζαχαρώδη Ποτά Ψιλικά Α.Ε.», ΙΝΚΑΤ, delivery.gr και e-table.gr δεν έχει γίνει, για την ώρα, γνωστό, ωστόσο η επιχειρηματική αυτή κίνηση σηματοδοτεί την είσοδο της efood στο χώρο των φυσικών σημείων πώλησης προϊόντων.
Αυτό που αναμένεται, τώρα, με ιδιαίτερο ενδιαφέρον είναι το πώς θα διαχειριστεί η Delivery Hero και το efood το δίκτυο περιπτέρων Kiosky’s και τα καταστήματα Kiosky’s Convenience Stores, με τα οποία υπήρχε ήδη συνεργασία για τη διανομή περίπου 1200 κωδικών πώλησης.
Υπενθυμίζεται πως φήμες για την εξαγορά των Kiosky’s από την efood κυκλοφορούσαν εδώ και αρκετούς μήνες, χωρίς, όμως, να έχουν επιβεβαιωθεί.
Να θυμίσουμε ότι η Kiosky’s διαθέτει σήμερα 79 περίπτερα και μικρά σημεία λιανικής, εκ των οποίων 57 καταστήματα στην Αττική, ενώ μέσα στη χρονιά τελευταίους μήνες ξεκίνησαν τη λειτουργία τους τα πρώτα Κiosky`s Convenience Stores στη Θεσσαλονίκη, τον Πύργο Ηλείας, τη Λαμία και τη Σύρο.
Προ της εξαγοράς, μάλιστα, το πλάνο της εταιρείας προέβλεπε την επέκταση του δικτύου της και σε άλλες πόλεις, με στόχο τη λειτουργία 100 καταστημάτων, τόσο ιδιόκτητων καταστημάτων όσο και με τη μέθοδο franchise.
Σε ο,τι αφορά την πλατφόρμα ekiosky’s, ξεπέρασε – σε ένα χρόνο από την έναρξη λειτουργίας της – τον στόχο των 300.000 παραγγελιών και των 2 εκατομμυρίων επισκεπτών, θέτοντας στην διάθεση των καταναλωτών 1.000 και πλέον κωδικούς για μικροψώνια, εκμεταλλευόμενη την ευκαιρία που παρουσίασε η πανδημία για διανομή κατ’οίκον.
Από success story κινδυνεύει να μετατραπεί σε disaster story, η efood, που δημιούργησαν το 2012 τα αδέλφια Κυρκίνη και πούλησαν έναντι 22 εκατ. ευρώ στη γερμανική Delivery Hero το 2015.
Έξι χρόνια μετά την πώληση, και παραμένοντας στο τιμόνι της ως διευθύνοντες σύμβουλοι της εταιρείας Online Delivery, έχουν να διαχειριστούν τη μεγαλύτερη κρίση στην ιστορία της εταιρείας. Και αυτό διότι από το απόγευμα της Τετάρτης 15 Σεπτεμβρίου, οπότε και ενημερώθηκαν διανομείς της ότι δεν ανανεώνεται η τρίμηνη σύμβαση εργασίας τους, έχει ξεσπάσει κύμα έντονων αντιδράσεων κατά της efood στα social media.
Επίσης η εταιρεία “είδε” την αξιολόγησή της από τους χρήστες της Google Play Store να καταρρέουν.
Πριν την περασμένη Πέμπτη η αξιολόγηση της efood στο Google Play Store ήταν στο 4,8, δηλαδή μια ανάσα από την υψηλότερη βαθμολογία που είναι το 5, ωστόσο πλέον έχει κατρακυλήσει στο 1, την ελάχιστη δυνατή, με χιλιάδες αρνητικά μηνύματα από καταναλωτές της.
Αρκετοί εξ αυτών που είχαν κατεβάσει την εφαρμογή με αναρτήσεις τους στα social media δηλώνουν ότι την έχουν απενεργοποιήσει και διαγράψει.
Μέχρι το μεσημέρι της 15 Σεπτεμβρίου όμως -δηλαδή πριν σταλεί το μήνυμα σε διανομείς της ότι δεν θα ανανεωθεί η σύμβαση τους- πέρασε τα δύσκολα χρόνια της οικονομικής κρίσης αλλά και την κρίση της πανδημίας αβρόχοις ποσί.
Για του λόγου το αληθές πέρυσι, “είδε” τον τζίρο της να εκτοξεύεται στα 64,488 εκατ. ευρώ από 43,171 εκατ. ευρώ που ήταν το 2019. Η αύξηση στον κύκλο εργασιών προήλθε κυρίως από την αύξηση των παραγγελιών με αποτέλεσμα την αύξηση των εσόδων από προμήθειες που ενισχύθηκαν κατά 13,4 εκατ. ευρώ στα 46,143 εκατ. ευρώ.
Επιπλέον ο τζίρος της αυξήθηκε και λόγω της χρήσης των υπηρεσιών προώθησης των συνεργαζόμενων καταστημάτων στην πλατφόρμα, όπως premium placement, προτεινόμενα πιάτα κ.λπ.
Τα έσοδα από παροχή υπηρεσιών άγγιξαν τα 13,527 εκατ. ευρώ, 5,3 εκατ. ευρώ περισσότερα από το 2019, τα EBITDA ξεπέρασαν τα 31,653 εκατ. ευρώ από 23,705 εκατ. ευρώ, τα προ φόρων κέρδη ανήλθαν στα 28,7 εκατ. ευρώ από 22,247 εκατ. ευρώ και τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους στα 21,39 εκατ. ευρώ.
Αντίστοιχα τα ταμειακά της διαθέσιμα εκτοξεύθηκαν στα 40,84 εκατ. ευρώ από 28,9 εκατ. ευρώ που ήταν το 2019, ενώ σε ό,τι αφορά τη διάθεση των κερδών της, το μέρισμα προς την Delivery Hero αγγίζει τα 20 εκατ. ευρώ.
Στην εταιρεία απασχολούνταν στα τέλη του 2020, 378 άτομα, από 268 άτομα το 2019 ενώ οι υπόλοιποι εργαζόμενοι της είναι “ενοικιαζόμενοι” με τρίμηνες συμβάσεις από γνωστή διεθνή εταιρεία.
Αξιοσημείωτο είναι επίσης το γεγονός ότι κατά τη χρήση του 2020 και μόνο στην αρχή της πανδημίας, η εταιρεία έκανε χρήση συγκεκριμένης φορολογικής ωφέλειας που δόθηκε με τις σχετικές Κυβερνητικές αποφάσεις.
Πώς όμως έφτασε εδώ η πλατφόρμα;
Στα social media εμφανίστηκαν μηνύματα της εταιρείας προς τους τους ταχυμεταφορείς οι οποίοι έπρεπε να δεχθούν τη μετατροπή της σχέσης εργασίας προκειμένου να δουλέψουν πλέον ως freelancer χωρίς δικαιώματα, αλλιώς θα απολύονταν.
H είδηση συγκέντρωσε πολλά tweets που αποδοκίμαζαν την εταιρία κάνοντας λόγο για «πλατφόρμες-γαλέρες».
Η efood τα τελευταία χρόνια προσφέροντας αυξημένες αμοιβές κατά 30% για 4ωρη ή 8ωρη απασχόληση, στολή και άλλες παροχές κατάφερε να συγκεντρώσει την πλειοψηφία των «ντεληβεράδων» σε σημείο που οι περισσότερες ψησταριές της γειτονιάς να μη βρίσκουν ταχυμεταφορείς.
Ωστόσο αυτές τις μέρες προκάλεσε αρνητικό θόρυβο όταν ενημέρωσε τους υπαλλήλους της ότι μετά τη λήξη της σύμβασής τους θα πρέπει να επιλέξουν άλλο μοντέλο συνεργασίας
Οι εργαζόμενοι έλαβαν email για το μέλλον της συνεργασίας τους το οποίο τους ενημέρωνε ότι το efood δε θα προχωρήσει σε ανανέωση της σύμβασης που είχαν ως μισθωτοί εργαζόμενοι και αν θέλουν μπορούν να ενταχθούν στο πρόγραμμα συνεργατών.
«Θέλουμε να συνεχίσεις να εργάζεσαι ως freelancer -ανέφερε το μήνυμα- θα έχεις την ευελιξία να διαμορφώσεις τις ώρες εργασίας σου και να αυξήσεις τις αποδοχές σου. Σε διαφορετική περίπτωση θα θέλαμε να σε ενημερώσουμε ότι δεν υπάρχει δυνατότητα ανανέωσης της υπάρχουσας σύμβασης. Παρακαλώ να μας ενημερώσεις άμεσα μέσω ticket για την αποδοχή του παραπάνω, προκειμένου να σε ενημερώσουμε για τα επόμενα βήματα».
Σε ερώτηση που έκανε το σωματείο των εργαζομένων του κλάδου για την αιτία της αλλαγής μοντέλου, η εταιρία απάντησε ότι μετά την αξιολόγηση των προφίλ των εργαζόμενων έκρινε ότι δεν ήταν αποδοτικοί.
Αξίζει να σημειώνουμε ότι η επίσης γνωστή πλατφόρμα Wolt είχε εξ αρχής υιοθετήσει το μοντέλο των freelancer.
Σημαντικό ρόλο στην απόφαση της efood έπαιξε ο πρόσφατος νόμος Χατζηδάκη για την προστασία της εργασίας ο οποίος προέβλεπε αυστηρότερες προϋποθέσεις για τη σύναψη συμβάσεων εργασίας των εργαζόμενων στις πλατφόρμες. Προέβλεπε όμως και τη δυνατότητα συνεργασίας με σύμβαση έργου. Στη περίπτωση αυτή ο «συνεργάτης» δεν έχει δικαιώματα (αποζημίωση, δώρα, επιδόματα) και δεν καλύπτεται από το σωματείο.
Η efood προσπάθησε να ξεφύγει από το αυστηρότερο πλαίσιο συμβάσεων της μισθωτής εργασίας ώστε να μην είναι ανεξέλεγκτες οι πλατφόρμες, υιοθετώντας το μοντέλο των συνεργατών, το οποίο σύμφωνα με τους συνδικαλιστές θα αποτελέσει «κερκόπορτα» για την ακόμα μεγαλύτερη χαλάρωση των εργασιακών σχέσεων.
«To efood» επισημαίνει ο γραμματέας τύπου της ΓΣΕΕ Δημήτρης Καραγεωργόπουλος «έχει υπερεκτιμήσει το πόσο μπορεί να εκβιάσει τους εργαζόμενους, αφού τους ξεσήκωσε να παρατήσουν την εργασία τους σε άλλα μαγαζιά, προσφέροντας,η αλήθεια είναι, ελκυστικό πακέτο αποδοχών και παροχών. Αφού εδραιώθηκε στην αγορά, τώρα μετατρέπει τους εργαζόμενους σε freelancers. Mε πρόσχημα ένα απαράδεκτο σύστημα αξιολόγησης, ξεσκαρτάρει από το δαπανηρό υποτίθεται προσωπικό και σχεδόν εκβιαστικά του αλλαζει τη σύμβαση. Για μας ήταν αναμενόμενο να συμβεί κάτι τέτοιο. Ακόμα και οι απαράδεκτες διευκολύνσεις που έκανε ο τελευταίος εργασιακό νόμος σε αυτού του είδους τις πλατφόρμες δεν ήταν αρκετές να καλύψει τη βουλιμία τους για περισσότερα κέρδη σε βάρος των εργαζομένων».
ΚΛΙΚΑΡΕ (ΕΔΩ) ΤΩΡΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου