Δευτέρα 9 Μαρτίου 2020

Ού καταισχυνώ όπλα τά ιερά, ούδ' εγκαταλείψω τόν παραστάτην...

Όρκος Αθηναίων Οπλιτών

Ού καταισχυνώ όπλα τά ιερά,
ούδ' εγκαταλείψω τόν παραστάτην,


 ότω άν στοιχήσω.

Αμυνώ δέ καί υπέρ ιερών καί οσίων,

 καί μόνος καί μετά πολλών.

Τήν πατρίδα δέ ούκ ελάσσω παραδώσω,

 πλείω δέ καί αρείω

 όσης άν παραδέξωμαι.

 Καί ευηκοήσω τών αεί κραινόντων εμφρόνως, 

καί τοίς θεσμοίς τοίς ιδρυμένοις πείσομαι,

καί ούς τινας άν άλλους τό πλήθος ιδρύσεται ομοφρόνως.

Καί άν τις αναιρή τούς θεσμούς

 ή μή πείθηται, ούκ επιτρέψω.

Αμυνώ δέ καί μόνος καί μετά πάντων.

 Καί ιερά τά πάτρια τιμήσω.

Ίστορες θεοί τούτων, 

Άγραυλος, Ενυάλιος Άρης,

Ζεύς, Θαλλώ, Αυξώ, Ηγεμόνη.
Καί λίγα ενημερωτικά:

Άγραυλος : Ήταν κόρη τού κόρη τού βασιλέως τής Αττικής Κέκροπος καί τής γυναίκας του Αγραύλου, αδελφή δέ τής Έρσης καί τής Πανδρόσου. Θυσιάστηκε υπέρ τής πατρίδος της κατακρημνισθείσα από τήν Ακρόπολη κάποτε πού η Αθήνα δέχτηκε εχθρική επιδρομή. Πρός τιμήν της οι Αθηναίοι ίδρυσαν ιερόν στήν θέση πού σκοτώθηκε κάτω απ' τό βόρειο τείχος όπου ο βράχος σχηματίζει πολλά σπήλαια. Ένα απ' αυτά αφιερώθηκε στήν Άγραυλο καί θέσπισαν ώστε νά δίνεται σ' αυτό ο καταπληκτικός όρκος  τών Αθηναίων εφήβων υπέρ τής Πατρίδος.

Ηγεμόνη : Ήταν χθονία θεότης, πού αργότερα ταυτίστηκε μέ τήν Άρτεμι, η οποία έλαβε καί τό επίθετο Ηγεμόνη. Μέ αυτό τό όνομα λατρευόταν η Άρτεμις στήν Σπάρτη, στήν Αρκαδία, στήν Τεγέα , στήν Αμβρακία, στήν Αιτωλία καί αλλού. Κατ΄άλλη εκδοχή ήταν αδελφή τής χάριτος Αυξούς, η οποία οδηγεί, ηγείται καί ετιμάτο στήν Αθήνα.

Θαλλώ : Ήταν μία από τίς Ώρες  γιά τούς Αθηναίους. Προσωποποιούσε τήν βλάστηση τής ανοίξεως καί συνεπώς τό κάλλος όταν είναι στήν ακμή του. Η άλλη Ώρα γιά τούς Αθηναίους ήταν η Καρπώ πού προσωποποιούσε τήν ωρίμανση τού θέρους.

Αυξώ  : Ήταν μία από τίς Χάριτες γιά τούς Αθηναίους καί συμβόλιζε τήν αύξηση, τήν ανάπτυξη.

Αναφέρονται επίσης καί ως τρείς Ώρες οι κόρες τού Διός καί τής Θέμιδος οι οποίες ήσαν η Θαλλώ, η Αυξώ καί η Καρπώ. Πάντως λατρευόνταν στήν Αθήνα μέ εξαιρετικές τιμές.

Μάχη τών Πλαταιών : Έγινε τό 479 π.Χ. μεταξύ τών ενωμένων Ελλήνων υπό τόν Σπαρτιάτη βασιλιά Παυσανία καί τών Περσών υπό τόν Μαρδόνιο, πού ήταν καί γαμβρός τού Πέρση βασιλιά Ξέρξη. Στό πλευρό τών Περσών πολέμησαν καί οι μηδίσαντες Θηβαίοι. Νίκησαν οι Έλληνες.

Αξίζει νά αναφέρουμε αυτό πού είπαν κατάσκοποι τών Περσών, στόν Μαρδόνιο, όταν είδαν τούς Έλληνες νά αδιαφορούν καί φυσικά νά μήν φοβούνται τό πολυπληθές τών Περσών:


Παπαί Μαρδόνιε,

ποίους επ' άνδρας ήγαγες μαχησομένους ημέας,

οί ού περί χρημάτων τόν αγώνα ποιεύονται,


αλλά περί αρετής !

Όρκος Έλληνα Στρατιώτη

Ορκίζομαι να φυλάττω πίστιν εις την Πατρίδα.
Υπακοήν εις το Σύνταγμα, τους Νόμους και τα Ψηφίσματα του Κράτους.
Υποταγήν εις τους ανωτέρους μου,
να εκτελώ προθύμως και άνευ αντιλογίας τας διαταγας των.
Να υπερασπίζω, με πίστιν και αφοσίωσιν,
μέχρι της τελευταίας ρανίδος του αίματός μου, τας Σημαίας.
Να μην τας εγκαταλείπω, μηδέ να αποχωρίζομαι ποτέ απ'αυτών.
Να φυλάττω δε ακριβώς τους Στρατιωτικούς Νόμους,

και να διάγω εν γένει ως πιστός και φιλότιμος Στρατιώτης.

Όρκος Εθνικής Φρουράς Κύπρου

Ο κυπριακός Όρκος βρίσκεται στον Περί της ΕΦ Νόμο.

Ορκίζομαι πίστιν εις την πατρίδα
και σεβασμόν προς όλους τους νόμους αυτής
και ότι πιστώς θα υπηρετήσω ταύτην
υπό την ιδιότητά μου ως οπλίτου
και ότι θα υπόκειμαι εις οιουσδήποτε κανονισμούς
εν σχέσει προς την διοίκησιν, οργανισμόν και πειθαρχίαν της Εθνικής Φρουράς


Κάθε ένας που υπηρετεί στον στρατό θεωρείται μέλος του μόνο αν έχει δώσει τον στρατιωτικό Όρκο. Τον Όρκο τον δίνουν όλοι, ανεξάρτητα αν είναι μόνιμοι, εθελοντές ή κληρωτοί, στο τέλος της τρίτης ή τέταρτης εβδομάδας μετά από την κατάταξη. Μετά από τον Όρκο είναι δυνατή η ανάληψη καθηκόντων, ένοπλων υπηρεσιών κτλ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

.

.

Δημοφιλείς αναρτήσεις