Της Άννας Κανδύλη
Αντισυνταγματική και αντίθετη στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ) έκρινε , κατά πλειοψηφία,
η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικράτειας (ΣτΕ) τη διδασκαλία των θρησκευτικών στα Λύκεια της χώρας.
Η απόφαση αυτή έρχεται σχεδόν ένα μήνα μετά από εκείνη που είχε εκδώσει το Ανώτατο Δικαστήριο κρίνοντας αντισυνταγματική την από 7.9.2016 απόφαση του τέως υπουργού Παιδείας Νίκου Φίλη με την οποία επήλθε αλλαγή στο χαρακτήρα και τον τρόπο διδασκαλίας του μαθήματος των θρησκευτικών στο Δημοτικό και το Γυμνάσιο.
Όπως αναφέρεται στο σκεπτικό των δικαστών: «σύμφωνα με την συνταγματική αρχή της ισότητας και τις διατάξεις των άρθρων 9 και 14 της ΕΣΔΑ, το κράτος δεν μπορεί, ρυθμίζοντας το περιεχόμενο του μαθήματος των Θρησκευτικών, να στερήσει από τους μαθητές που ασπάζονται ορισμένη θρησκεία, το δικαίωμα, το οποίο αναγνωρίζει σε μαθητές που ανήκουν σε άλλες θρησκείες, να διδάσκονται αποκλειστικά τα δόγματα της πίστεώς των (όχι δε και δόγματα άλλων θρησκειών)».
Το πρόγραμμα σπουδών για το μάθημα των θρησκευτικών στα Λύκεια «έχει ποιοτική και ποσοτική ανεπάρκεια ως προς την διδασκαλία της Ορθόδοξης Εκκλησίας, προκαλώντας σύγχυση στη θρησκευτική συνείδηση των Ορθοδόξων Χριστιανών μαθητών -στους οποίους αποκλειστικά μπορεί να απευθύνονται τα άρθρα 13 και 16 του Συντάγματος- το μάθημα των θρησκευτικών μέσω του οποίου επιτυγχάνεται η ανάπτυξη της Ορθόδοξης Χριστιανικής συνειδήσεως».
Όπως επισημαίνεται με το πρόγραμμα σπουδών στα Λύκεια «δεν επιχειρείται ούτε καν η «θρησκειολογικού» τύπου μετάδοση γνώσεων και πληροφοριών για τα δόγματα, τις ηθικές αξίες και τις παραδόσεις της Ορθοδοξίας ή άλλων χριστιανικών ομολογιών ή άλλων θρησκειών, αλλά η επεξεργασία εννοιών, οι οποίες ανάγονται σε διάφορες εκτιμήσεις ή διδακτικά αντικείμενα, εξετάζοντας απλώς από θρησκευτικής σκοπιάς, όχι όμως αποκλειστικώς από Ορθόδοξη Χριστιανική οπτική γωνία».
Επιπλέον, οι δικαστές αναφέρουν ότι τόσο από την προσβαλλόμενη υπουργική απόφαση, όσο και από το πρόγραμμα σπουδών, «οι μαθητές καθοδηγούνται προς ένα συγκεκριμένο τρόπο σκέψης και ζωής που είναι αποσυνδεδεμένο από την διδασκαλία της Ορθόδοξης Εκκλησίας και είναι προς ένα σύστημα αξιών που νοθεύει τη διδασκαλία αυτή».
Η μειοψηφία
Για τους 5 δικαστές που μειοψήφησαν , ο νόμος είναι συνταγματικός. Όπως επισημαίνουν μεταξύ άλλων, το Σύνταγμα και οι διεθνείς συμβάσεις ουδόλως υποχρεώνουν τον νομοθέτη να προσδώσει στο μάθημα των θρησκευτικών ομολογιακό ή κατηχητικό χαρακτήρα, γιατί αυτό θα ισοδυναμούσε όχι με “ανάπτυξη” θρησκευτικής συνείδησης, αλλά με “επιβολή” θρησκευτικής συνείδησης συγκεκριμένου περιεχομένου.
Κάτι τέτοιο όμως αντίκειται στις αρχές της θρησκευτικής ουδετερότητας και της πολυφωνίας που διέπουν την παροχή της εκπαίδευσης από το Κράτος και θέτει σε κίνδυνο το δικαίωμα του μαθητή να επιλέξει και να διαμορφώσει κριτικά ουσιώδες στοιχείο της προσωπικότητάς του και της αντίληψής του για τον κόσμο και τον άνθρωπο.
Υπενθυμίζεται ότι στο ΣτΕ είχαν προσφύγει η Πανελλήνια Ένωση Θεολόγων και 4 γονείς τα παιδιά των οποίων φοιτούσαν στο Λύκειο.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
.
Δημοφιλείς αναρτήσεις
-
Την παραίτησή του στον υπουργό Εξωτερικών Γιώργο Γεραπετρίτη υπέβαλε ο Α΄ Γενικός Διευθυντής του ΥΠΕΞ πρέσβης Ρούσος Κούνδουρος ως ένδειξη ...
-
Αντώνης Κανάκης: “Αυτό είναι Tραγικό” – Tο “σκληρό” σχόλιο για τον “Εκατομμυριούχο” του ΑρναούτογλουΣτην πρεμιέρα του «Ράδιο Αρβύλα», ο Αντώνης Κανάκης και η παρέα του σχολίασαν με χιούμορ μια ερώτηση που παίχτηκε στον αέρα του τηλεπαιχνι...
-
Σαββατιάτικο… χαμό στη ΝΔ προκάλεσε η -αδημοσίευτη- συνέντευξη του Αντώνη Σαμαρά στο «Βήμα της Κυριακής».
-
Γράφει ο Δημήτρης Δρίζος Αίσθηση έχει προκαλέσει η είδηση της καταδίκης γνωστού Έλληνα ηθοποιού, για διακίνηση μεταναστών.
-
Ο 30χρονος που δολοφόνησε εν ψυχρώ την άτυχη 43χρονη Δώρα στο Αγρίνιο το απόγευμα της Δευτέρας, παραδέχθηκε στους αστυνομικούς ότι θόλωσε ...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου