Γράφει ο
Αθανάσιος Ζέρβας
Ταξίαρχος ε.α
Αθανάσιος Ζέρβας
Ταξίαρχος ε.α
Περνάμε δύσκολες εθνικές ώρες σε πολιτικό και στρατιωτικό επίπεδο, αφού ο εξ ανατολών γείτονας καθημερινά σφυγμομετρεί την πολιτικοστρατιωτική ηγεσία και
δοκιμάζει τα όρια της. Διατηρεί πάντοτε την πρωτοβουλία των κινήσεων και του εντυπωσιασμού, επιδιώκοντας την ολοκλήρωση των εκάστοτε στρατηγικών/επικοινωνιακών του στόχων. Θεωρεί ότι μια χώρα με αδύναμη και μη διορατική ηγεσία δεν θα κλιμακώσει σε γενικευμένη σύρραξη. Επομένως ως πιθανότερη και δυνατότερη εξέλιξη θα υπάρξουν θερμά επεισόδια. Έχει την στρατιωτική μαχητική ισχύ και ικανότητα να το πράξει. Σε μια επικείμενη αναμέτρηση είτε πρόκειται για θερμό επεισόδιο, είτε για τοπική είτε για γενικευμένη σύρραξη, εκτός από το προσωπικό και το επίπεδο του ηθικού του που είναι ο μεγαλύτερος πολλαπλασιαστής ισχύος, στη σύγχρονη πραγματικότητα η κατάσταση και η αξιοπιστία του πολεμικού υλικού θα καθορίσει το αποτέλεσμα καθώς και τα συνεπακόλουθα αυτού. Λαμβανομένου υπόψη ότι όλοι οι διεθνείς παράγοντες που εμπλέκονται ως συνήθως σε παρόμοιες περιπτώσεις ΄΄νίπτουν τας χείρας τους΄΄, τα οποιαδήποτε συνεχή μέτρα ετοιμότητας και συναγερμού, επιφυλακής, επαγρύπνησης και στρατιωτικού ανταιφνιδιασμού θα έχουν μειωμένο αποτέλεσμα και θα επιφέρουν φθορά προσωπικού, πόρων και μέσων, όταν η κατάσταση του διαθέσιμου πολεμικού υλικού υπολείπεται.Είναι επίσης εμφανές ότι, οι ΕΔ με τις μειώσεις σε πάσης φύσεως προϋπολογισμό που έχουν υποστεί την τελευταία πενταετία έχουν μειωμένη διαθεσιμότητα, δυνατότητα κινήσεως και κυρίως λειτουργικότητα σε κύρια Οπλικά Συστήματα (Ο/Σ) μάχης, Αεροσκάφη (Α/Φ), Πολεμικά Πλοία (ΠΠ) και συστήματα υποστήριξης αυτών, τόσο στον Στρατό Ξηράς όσο και στην Πολεμική Αεροπορία και το Πολεμικό Ναυτικό αντίστοιχα.
Είναι αδύνατο στην ειρηνική περίοδο να έχουμε μειωμένη διαθεσιμότητα, κινητικότητα, λειτουργικότητα επιχειρησιακών Ο/Σ μάχης , Α/Φ, ΠΠ και κύριων υλικών, που σχεδόν πάντοτε είναι λιγότερα των προβλεπομένων για την εκτέλεση της εκάστοτε επιχειρησιακής αποστολής, μεταφέροντας συνήθως ενεργά στοιχεία/απάρτια από το ένα στο άλλο προκειμένου να τα χρησιμοποιήσουμε στις τρέχουσες επιχειρησιακές απαιτήσεις/εκπαιδευτικές δραστηριότητες, ενώ τελικά αναμένουμε και βασιζόμαστε στην πλήρη ενεργοποίησή απάντων των παραπάνω κατά την πολεμική περίοδο. Φαινόμενο που επαναλαμβάνεται τις τελευταίες δεκαετίες, ιδιαίτερα όπως αποδείχτηκε από την κατάσταση του πολεμικού υλικού κατά την κρίση των Ιμίων το 1996 και εντεύθεν.
Θεωρώ άμεση και επιτακτική την ανάγκη επίλυσης του κομβικού αυτού σημείου για την αξιοπιστία και αποτρεπτική ισχύ των ΕΔ σε τρείς κυρίως άξονες.
Πρώτον, πλήρη αποκοματικοποίηση των στελεχών των ΕΔ και ειδικά των ανωτάτων με κατανόηση της ανάγκης αυτής τόσο από την πολιτική όσο και την στρατιωτική ηγεσία.
Δεύτερον, τεχνοοικονομική υποστήριξη της εφοδιαστικής αλυσίδας των ήδη υπαρχόντων Ο/Σ μάχης , Α/Φ, ΠΠ με την έκδοση κρατικών λαχείων ΕΔ/Εθνικής Άμυνας (όπως παλαιότερα το λαχείο του Στόλου) ή και με επιβολή ειδικών φόρων σε καύσιμα όπως έκανε και η Τουρκία, τα έσοδα των οποίων θα διατίθενται αποκλειστικά για τον σκοπό αυτό. Πρωταρχικό μέλημα θα πρέπει να είναι η ενασχόληση των εκάστοτε στρατιωτικών διοικητών για την εξασφάλιση της παραπάνω αλυσίδας πάση θυσία και η καλλιέργεια μιας τεχνικής συνείδησης για την κινητικότητα και διαθεσιμότητα του πολεμικού υλικού στους υφισταμένους τους προς αυτή την κατεύθυνση. Θα ήταν στρατηγικό λάθος κατά τη γνώμη μου να επιτραπεί στη παραπάνω εφοδιαστική αλυσίδα να πέσει κάτω από ένα κρίσιμο σημείο, λόγω οικονομικής κρίσης.
Τρίτον, αξιολόγηση των στελεχών των ΕΔ κατά μείζονα λόγο με βάση: ι) την κινητικότητα, την ουσιαστική και την πλήρη λειτουργικότητα των Ο/Σ μάχης και υποστήριξης που τους έχουν ανατεθεί ανάλογα με τα καθήκοντά και την ειδικότητά τους σε σχέση με το παρελθόν και με βάση ουσιαστικές επιθεωρήσεις και αξιολογήσεις από ανεξάρτητα ανώτερα κλιμάκια, ιι) την ικανότητα διεκπεραίωσης της πολεμικής αποστολής του κάθε κλιμακίου μάχης/διοικητικής μερίμνης που είναι επικεφαλής τα παραπάνω στελέχη, ιιι) τα χρήματα που δαπανήθηκαν σε συγκεκριμένη χρονική περίοδο για τα Ο/Σ μάχης και υποστήριξης, κατά παραλαμβάνοντα και παραδίδοντα επικεφαλή τμήματος σε σχέση με τη αποτελεσματικότητα/πλήρη λειτουργικότητα των παραπάνω συστημάτων κατά την παραπάνω χρονική περίοδο, ιv) την προσφορά ευρεσιτεχνιών/καινοτομιών που πρόσφερε το οποιοδήποτε στέλεχος των ΕΔ προς την υπηρεσία αποδεδειγμένα και ρεαλιστικά με βάση την επιχειρησιακή αποτελεσματικότητα κόστους αυτού.
Επιπρόσθετα και όχι ελάχιστα, εφόσον δεν υπάρχει επαρκής χρόνος οργάνωσης για αυτάρκεια από την εγχώρια αμυντική βιομηχανία, άμεση προμήθεια εξελιγμένων Ο/Σ μάχης, Α/Φ, ΠΠ που έχουν αποδειχτεί διεθνώς αξιόπιστα στο πεδίο της μάχης σύμφωνα όμως με τις δικές μας ιδιαιτερότητες και επιχειρησιακές ανάγκες, από οποιονδήποτε προμηθευτή να τον κόσμο.
Στο πλαίσιο της αποτρεπτικής ισχύος και ειδικά για την διακλαδική ΄΄σκληρή ισχύ΄΄ που απαιτείται να προβάλουμε αξιόπιστα στις πιο απομακρυσμένες περιοχές του θεάτρου επιχειρήσεων του Αιγαίου, υπάρχουν αξιόπιστες λύσεις. Λύσεις μόνιμες και όχι προσωρινές σε συνδυασμό με το ότι η σχέση αποτελεσματικότητας κόστους ενός αντιόπλου είναι πολλαπλασίως μεγαλύτερη από αυτή του όπλου. Αρχή που στη συγκεκριμένη περίπτωση μπορεί να υλοποιηθεί με την εγκατάσταση μόνιμα και οχυρωμένων σε βασικούς ή ενδιάμεσους νήσους ,αυτοκινούμενων αντιαεροπορικών/αντιβαλλιστικών συστημάτων μέσου και μεγάλου βεληνεκούς καθώς και αυτοκινούμενων επάκτιων εκτοξευτών τόσο αντιπλοικών όσο και κατά επάκτιων στόχων, κατευθυνόμενων βλημάτων επιφανείας – επιφανείας μέσου και μεγάλου βεληνεκούς. Κατά τη γνώμη μου, με τα εν λόγω αντιόπλα, σε συνδυασμό με ένα σύγχρονο δικτυοκεντρικό Σύστημα Διοίκησης Ελέγχου και Πληροφοριών αποκτάται η δυνατότητα μόνιμης προσβολής των αποβατικών και αεροαποβατικών δυνάμεων των Τουρκικών Ενόπλων Δυνάμεων ΄΄εν τη γενέσει΄΄ και ΄΄κλειδώνεται΄΄ από αέρος και θαλάσσης το θέατρο επιχειρήσεων του Αιγαίου, ενώ ταυτόχρονα εξασφαλίζονται με εναλλακτικό τρόπο οι ευνοϊκότερες συνθήκες διεξαγωγής οποιασδήποτε νικηφόρας μορφής του αγώνα μας στο Αιγαίο.
Προμήθεια, που θα πρέπει να γίνει με βάση την απλότητα, αποτελεσματικότητα, αξιοπιστία και την τιμή προμήθειας/συντήρησης σε συνάρτηση με την άμεση σύναψη στρατηγικών συμφωνιών/συμμαχιών με τα κράτη προμήθειας των ανωτέρω συστημάτων και μοναδικό γνώμονα το αποδεδειγμένο συμφέρον για τη σωτηρία της Πατρίδος. Προμηθειών, πέρα από οποιαδήποτε προσωπικά οφέλη και έξωθεν υποδείξεων, παρεμβάσεων και τυχόν απαιτήσεων, για μια χώρα που όλοι εντός και εκτός Ελλάδος οφείλουν να κατανοήσουν ότι είναι χώρα που βρίσκεται στο μεταίχμιο ιστορικών, πολιτιστικών, γεωπολιτικών δρώμενων και γεωστρατηγικών συμφερόντων, πολύ δε περισσότερο λόγω συμμετοχής της σε Διεθνείς Οργανισμούς που ανήκει. Επομένως η Ελλάδα οφείλει να είναι πολυδιάστατη σε όλους τους τομείς, από τους αμυντικούς εξοπλισμούς μέχρι την εξωτερική πολιτική. Είναι γνωστό ότι η στρατιωτική ισχύς ενός κράτους είναι ο πειστικότερος εγγυητής ειρήνης, υποχρεώνοντας τις αντίπαλες πολιτικοστρατιωτικές ηγεσίες να ματαιώσουν τα όπoια σχέδια τους για αμφισβήτηση του ισχύοντος καθεστώτος (status quo). Όταν έχεις ισχυρές ένοπλες δυνάμεις, έχεις ισχυρή εξωτερική πολιτική για να επιβάλλεις τη θέση σου, είσαι ισχυρός και έχεις δυνατότητα ΄΄αποτρεπτικής φήμης και αποτρεπτικού πλήγματος΄΄ και φυσικά ΄΄ισοδύναμων απαντήσεων΄΄ προς οποιαδήποτε απειλή.
Η καταξιωμένη στρατιωτική ηγεσία μας ας μην αυταπατάται ότι δεν θα τις καταλογισθούν ευθύνες από τον πολιτικό κόσμο σε περίπτωση αποτυχίας, αλλά και από τον λαό λόγω έλλειψης πρωτοβουλίας, αποφασιστικότητας και αντίδρασης για όλα τα παραπάνω, ιδιαίτερα όταν η αποτρεπτική ισχύ της Χώρας μας για διαφόρους λόγους τα τελευταία χρόνια συνεχώς μειώνεται.
Για το ανάδελφο έθνος μας ο καιρός γάρ εγγύς, με τον εξ ανατολών γείτονα συνεχώς να επιζητά και όπως πάντα τα ψέματα και οι δικαιολογίες για όλους κάποτε να τελειώνουν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου