Κυριακή 29 Απριλίου 2018

Εκσυγχρονισμός F-16: 10 ερωτήσεις και 10 απαντήσεις για τους φορολογούμενους που θα τον πληρώσουν

Ο εκσυγχρονισμός των F-16 που προέκυψε ξαφνικά και παρά το γεγονός ότι πριν μερικά 24ωρα όλα έδειχναν ότι ναυαγεί , είναι λογικό να προκαλεί μια σειρά ερωτημάτων στους φορολογούμενους που θα κληθούν και να τον πληρώσουν.
Επιλέξαμε μερικά απ΄ αυτά που υποθέτουμε ότι απασχολούν όλους εμάς που θα “μοιραστούμε” το 1,1 δις ευρώ του εκσυγχρονισμού των 85 μαχητικών αεροσκαφών της ΠΑ:
• Έπρεπε να γίνει εκσυγχρονισμός των F-16;
Θα ακούσετε πολλά. Οι απόψεις πολύ γενικά χωρίζονται σε δύο “στρατόπεδα”. Το ένα που είναι υπέρ των εκσυγχρονισμών και το άλλο που υποστηρίζει ότι δεν αποδίδουν ποτέ και είναι υπέρ των νέων οπλικών συστημάτων. Και οι δύο πλευρές έχουν επιχειρήματα. Οι εκσυγχρονισμοί συνήθως δεν είναι φθηνοί και σε κάποιες περιπτώσεις το κόστος τους πλησιάζει το κόστος νέων αγορών.
Όποια κι αν είναι η άποψη του καθενός μας νομίζουμε ότι θα πρέπει να ακούσουμε και να υπακούσουμε σ΄ αυτά που η ηγεσία της ΠΑ λέει. Εδώ και αρκετά χρόνια όλες οι ηγεσίες της ΠΑ υποστήριζαν την ανάγκη εκσυγχρονισμού των F-16.
• Θα αλλάξει ισορροπίες στο Αιγαίο ο εκσυγχρονισμός των 85 F-16;
Θα διατηρήσει σε ικανοποιητικό βαθμό την αεροπορική ισορροπία σε σχέση με την Τουρκία. Δεν θα την αλλάξει δραματικά υπέρ μας.
•Τα F-16 V που θα παραλάβει η ΠΑ θα μπορούν να αντιμετωπίζουν την απειλή των τουρκικών F-35;
Η απάντηση είναι όχι και κακώς κάποιοι επιχείρησαν να συνδέσουν τον εκσυγχρονισμό των ελληνικών F-16 με τα τουρκικά F-35. Εκσυγχρονίζουμε τα F-16 μας για να αντιμετωπίζουμε τον μεγάλο σε αριθμό στόλο τουρκικών F-16 που θα συνεχίσουν να πετούν ακόμη και μετά από τη παραλαβή F-35 από την Τουρκία.
•Είναι ακριβός ο εκσυγχρονισμός που μας προτάθηκε;
Ναι είναι ακριβός, αλλά θα γινόταν ακόμη ακριβότερος αν τον αφήναμε για αργότερα. Οι Αμερικανοί θα μπορούσαν να είναι ακόμη πιο ευέλικτοι σ΄ αυτά που μας πρότειναν. Όταν όμως είσαι στριμωγμένος στη γωνία -στην οποία μόνος σου μπήκες- μοιραία θα πληρώσεις ακριβά αυτό που θα ΄πρεπε να ΄χεις ξεκινήσει 20 χρόνια πριν.
•Πότε θα ολοκληρωθεί το πρόγραμμα;
Ο σχεδιασμός κάνει λόγο για 10ετές πρόγραμμα. Αυτό ήταν ένα από τα βασικά επιχειρήματα όσων έλεγαν ότι δεν πρέπει να γίνει εκσυγχρονισμός των F-16.Και είναι ένα επιχείρημα που δύσκολα τα αντικρούεις, είναι η αλήθεια. Πρέπει να ασκηθούν πιέσεις για να τελειώσει νωρίτερα. Σημαντικό ρόλο θα παίξει η ΕΑΒ στην οποία θα γίνουν οι εργασίες αναβάθμισης. Θα πρέπει να λειτουργήσει με τελείως διαφορετικές ταχύτητες απ΄ αυτές που λειτουργεί.
•Τι θα γίνει με τα F-16 που δεν θα εκσυγχρονιστούν;
Τα block 30 ενδέχεται να πουληθούν. Πρόβλημα υπάρχει με τα F-16 που αγοράστηκαν τη περίοδο διακυβέρνησης Κωνσταντίνου Μητσοτάκη. Αυτά θα ΄πρεπε να εκσυγχρονιστούν οπωσδήποτε, γιατί τώρα κινδυνεύουν με απαξίωση. Προτιμήθηκε ο εκσυγχρονισμός των F-16 που αγοράστηκαν το 2005 για να είναι φθηνότερο το πρόγραμμα. Είναι μια από τις αδυναμίες του προγράμματος εκσυγχρονισμού.
•Αρκεί το ραντάρ AESA με το οποίο θα εξοπλιστούν τα F-16 της ΠΑ;
Το ραντάρ που θα “φορέσουν” τα εκσυγχρονισμένα F-16 θα ΄ναι ότι καλύτερο υπάρχει στον κόσμο. Όμως δεν αρκεί το ραντάρ σ΄ ένα αεροσκάφος. Χρειάζονται και όπλα για να ρίχνει. Θα πρέπει κάποια στιγμή να δοθούν από τους Αμερικανούς και όπλα που μπορούν να κάνουν τη διαφορά για την ελληνική ΠΑ.
•Πρέπει μετά από την απόφαση εκσυγχρονισμού των F-16 να γίνει κάτι ανάλογο και για τα Mirage 2000;
Θα είναι ιδανική λύση να αναβαθμιστούν και τα Mirage 2000. Ακόμη κι αν αυτό δεν γίνει είναι νομίζουμε αυτονόητο ότι θα δοθούν άμεσα λύσεις στις συμφωνίες υποστήριξης των αεροσκαφών και κυρίως των οπλικών τους συστημάτων τα οποία κάνουν τη διαφορά στο Αιγαίο και αποτελούν τη πραγματική απειλή που φοβούνται οι Τούρκοι. Η πολύχρονη προσπάθεια απαξίωσής τους πρέπει να σταματήσει.
•Πρέπει η ΠΑ να προμηθευτεί νέο αεροσκάφος μετά από τον εκσυγχρονισμό των F-16;
Η απάντηση είναι ναι. Το F-16 όσο κι αν εκσυγχρονιστεί αποτελεί ένα αεροσκάφος περασμένης γενιάς που σιγά σιγά οδεύει προς το τέλος του. Θα συνεχίσει να πετά για αρκετά χρόνια ακόμη στην Ελλάδα και σε χώρες της “γειτονιάς” μας που ανικαθιστούν τους γηρασμένους στόλους τους με μεταχειρισμένα F-16. Ωστόσο κανείς δεν πρέπει να ξεχνά ότι η Ελλάδα είναι μάλλον η μοναδική χώρα σε ΝΑΤΟ και Ευρώπη που δεν έχει επιλέξει ποια θα είναι η επόμενη μέρα της ΠΑ της. Αν επαναπαυθούμε στον εκσυγχρονισμό των F-16 την “πατήσαμε”.
•Θα επωφεληθεί η ελληνική αμυντική βιομηχανία από τον εκσυγχρονισμό των F-16;
Ελπίζουμε πως ναι.

ΔΕΙΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ (ΕΔΩ)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ο ΠΑΡΛΑΠΙΠΑΣ δεν παίρνει θέση με πολιτική άποψη σε άρθρα που αναδημοσιεύονται από διαφορά ιστολόγια. Δημοσιεύονται όλα για την δίκη σας ενημέρωση.

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.