Με πλεόνασμα διπλάσιο του στόχου του μνημονίου και παρά τις καταβολές του κοινωνικού μερίσματος και άλλων έκτακτων επιδομάτων, έκλεισε ο προϋπολογισμός του 2017, γεγονός που θα λειτουργήσει ως «ασπίδα» στις όποιες αιτιάσεις έχει το ΔΝΤ για επίσπευση της μείωσης του αφορολόγητου ορίου, ενώ ανοίγει ο δρόμος και για διεκδικήσεις μείωσης της φορολογίας.
Σύμφωνα με το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο ο προϋπολογισμός Γενικής Κυβέρνησης του 2017, έκλεισε με πλεόνασμα ύψους 3,5% του ΑΕΠ, έναντι 1,75% του ΑΕΠ που ήταν ο στόχος του μνημονίου, επιβεβαιώνοντας έτσι το δημοσίευμα του Σin στις 11 Μαρτίου.
Ωστόσο, το εντυπωσιακό είναι πως το πλεόνασμα διαμορφώθηκε σε διπλάσιο μέγεθος, παρά το γεγονός ότι τον Δεκέμβριο του 2017 καταβλήθηκε πλήθος κοινωνικών μερισμάτων, το ύψος των οποίων ξεπέρασε το 1,5 δισ. ευρώ. Υπενθυμίζεται πως τον Δεκέμβριο καταβλήθηκε το κοινωνικό μέρισμα, το επίδομα στους κατοίκους των νησιών όπου καταργήθηκε ο μειωμένος ΦΠΑ, το επίδομα στους πλημμυροπαθείς της Δυτ. Αττικής, το επίδομα στους ανέργους, η αποζημίωση της ΔΕΗ για τις ΥΚΩ που απέτρεψε τις αυξήσεις των τιμολογίων και οι επιστροφές των παράνομων κρατήσεων από το 2012 στις συντάξεις.
Δηλαδή παρά τις χορηγήσεις επιδομάτων, όχι μόνο έμεινε αλώβητο το πλεόνασμα, αλλά διαμορφώθηκε τελικά και σε διπλάσιο ποσοστό από τον στόχο των δανειστών.
Ταυτόχρονα, όμως, η υλοποίηση του προϋπολογισμού του 2018, ξεκίνησε επίσης δυναμικά, παρουσιάζοντας υπερπλεόνασμα και υπέρβαση έναντι των στόχων από το πρώτο δίμηνο του 2018. Σημειώνεται πως ο στόχος είναι φέτος το πρωτογενές πλεόνασμα να ανέλθεις το 3,5% και ήδη υπάρχει υπέρβαση ύψους άνω του 1,4 δισ. ευρώ.
Η εξέλιξη αυτή, όπως έχει ήδη επισημάνει το Σin, αποτελεί για την κυβέρνηση ένα ισχυρό διαπραγματευτικό χαρτί, ενόψει της τέταρτης και τελευταίας αξιολόγησης, αλλά και της πορείας προς την έξοδο από τα μνημόνια, για δύο σημαντικούς λόγους:
1. Εκτιμάται ότι θα κάμψει τις ανησυχίες του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου για την επίτευξη πλεονάσματος 3,5% φέτος και στα επόμενα χρόνια. Το Ταμείο αμφισβητεί τη δυνατότητα επίτευξης των στόχων του προγράμματος για πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ από φέτος, 2018, έως και το 2022 και ζητεί την επίσπευση της μείωσης των αφορολόγητου ορίου, από το 2019, αντί του 2020, που είναι προγραμματισμένο. Όμως η επίτευξη του στόχου του 3,5%, από το 2017, δείχνει πως ο στόχος δεν είναι άπιαστος, αλλά αντίθετα είναι εντός των δημοσιονομικών δυνατοτήτων της χώρας. Στο πλαίσιο αυτό εκτιμάται πως το ΔΝΤ δεν θα επιμείνεις το αίτημά του για επίσπευση της μείωσης του αφορολόγητου ορίου.
2. Δημιουργεί το πλαίσιο, ώστε η κυβέρνηση να θέσει στους εταίρους-δανειστές ζήτημα μείωσης της φορολογίας, άμεσα και σταδιακά με τη λήξη του προγράμματος ή αναβολή των μειώσεων των συντάξεων που είναι προγραμματισμένες για την 1-1-2019. Εάν δηλαδή πείσει του εταίρους ότι ήδη το πλεόνασμα της τάξης του 3,5% του ΑΕΠ είναι επιτεύξιμο, θα ζητήσει επανεξέταση και μείωση της φορολογίας.
3. Διευκολύνει τη διαδικασία εξόδου από το μνημόνιο τον προσεχή Αύγουστο, και καθησυχάζει τις αγορές, καθώς δίνεται η εντύπωση πως η Ελλάδα, δεν παράγει πλέον ελλείμματα, αλλά μπορεί να σταθεί στα πόδια της.
Τα στοιχεία για το κλείσιμο του προϋπολογισμού του 2017, θα περιληφθούν στην εαρινή έκθεση της Κομισιόν που θα δημοσιοποιηθεί στα μέσα Απριλίου, ενώ την ίδια περίοδο θα δημοσιοποιηθεί και η εαρινή έκθεση του ΔΝΤ, στο πλαίσιο της εαρινής Συνόδου του Ταμείου και της Παγκόσμιας Τράπεζας. Και στις δύο εκθέσεις οι αναφορές θα είναι ιδιαίτερα θετικές για την Ελλάδα, που θα διευκολύνουν και το κλείσιμο της 4ης και τελευταίας αξιολόγησης τον προσεχή Μάιο, η οποία θα επικυρωθεί στην πανηγυρική συνεδρίαση του Eurogroup της 21ης Ιουνίου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου