Στην εποχή της κυριαρχίας των ψηφιακών μέσων επικοινωνίας, πολύς κόσμος διακατέχεται από έναν μόνιμο φόβο, ότι οι τηλεφωνικές ή διαδικτυακές συνομιλίες του παρακολουθούνται από κάποιον «Μεγάλο Αδελφό».
Αυτή η φοβία μεγαλώνει αισθητά, όταν εμφανίζονται στα κινητά τηλέφωνα και τους υπολογιστές μας διάφορες διαφημίσεις για πράγματα, τα οποία δεν έχουμε ποτέ αναζητήσει στο διαδίκτυο.
Εντούτοις, παρότι μία τέτοιου είδους παρακολούθηση είναι πιθανή, όπως αναφέρουν ειδικοί, δεν φαίνεται να είναι και αναγκαία, καθώς οι διάφορες εταιρείες που μας «πασάρουν» τις διαφημίσεις τους, δεν χρειάζεται να παρακολουθούν τις συνομιλίες μας, για να μάθουν τα γούστα μας. Οι εταιρείες γνωρίζουν τόσα πολλά για εσένα ήδη, που δεν χρειάζεται να σε «κρυφακούν», αναφέρει χαρακτηριστικά ο ανταποκριτής του CBS News, Τόνι Ντόκουπιλ.
Παρ’ όλα αυτά, πολλοί άνθρωποι δεν μπορούν να βγάλουν αυτή την ιδέα από το μυαλό τους, ειδικά όταν δέχονται διαφημίσεις από εταιρείες για πράγματα στα οποία έχουν αναφερθεί μόνο κατά τη διάρκεια κάποιας πραγματικής συνομιλίας τους.
«Δεν έγραψα για αυτό σε κάποιο e-mail. Δεν το έψαξα στο διαδίκτυο. Απλώς εμφανίζεται. Αυτό είναι κάπως περίεργο», αναφέρει χαρακτηριστικά μία χρήστης smartphone.
Όπως όμως τονίζει ο Σάντι Παρακίλας, ένας πρώην εργαζόμενος στο Facebook, μία τέτοιου τύπου παρακολούθηση είναι «πολύ, πολύ απίθανη». Σύμφωνα με τα λεγόμενα του, η παρακολούθηση τόσων πολλών τηλεφώνων και η ανάλυση των συνομιλίων τους θα ήταν κατ’ αρχάς ένα πάρα πολύ ακριβό εγχείρημα, το οποίο μάλιστα οι εταιρείες δεν χρειάζονται, για να γνωρίζουν τι υπάρχει στο μυαλό του κάθε πιθανού «πελάτη» τους.
«Ξέρουν πάρα πολλά για εσένα, κάτι που τους δίνει τη δυνατότητα να μαντεύουν τι να σου διαφημίζουν, με απρόσμενη ακρίβεια ορισμένες φορές», αναφέρει συγκεκριμένα. ‘Ο,τι μαθαίνουν για τον καθένα μας, το μαθαίνουν μετά από χρόνια παρακολούθηση των προσωπικών δεδομένων μας, όπως ενδεικτικά οτιδήποτε «ποστάρουμε» και κοινοποιούμε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και οτίδηποτε ψάχνουμε στο διαδίκτυο.
«Τα τελευταία χρόνια, αυτό έχει γίνει εντυπωσιακά πιο επεμβατικό, και πιστεύω ότι θα συνεχίσει σε αυτή την κατεύθυνση, αν δεν το σταματήσουμε», αναφέρει ο ιδρυτής της διαδικτυακής μηχανής αναζήτησης DuckDuckGo και διεθύνων σύμβουλος της, Γκάμπριελ Ουάινμπεργκ. Θέλοντας να καταπολεμήσει αυτή την τάση, η DuckDuckGo δίνει έμφαση στην προστασία της ιδιωτικής ζωής και των προσωπικών δεδομένων των χρηστών της, καθώς και στην αποφυγή του «φίλτρου φυσαλίδας» (filter bubble) των εξατομικευμένων αποτελεσμάτων αναζήτησης.
Κολοσσοί του ίντερνετ όπως η Google, η οποία «έχει πρόσβαση στο 70% των συναλλαγών με πιστωτικές και χρεωστικές κάρτες στις ΗΠΑ», και το Facebook, παρακολουθούν το μεγαλύτερο μέρος της διαδικτυακής ζωής μας. Xρησιμοποιώντας ειδικές τεχνολογίες μυστικής παρακολούθησης, οι εταιρείες αυτές μπορούν να δουν πολλές από τις σελίδες που επισκεπτόμαστε, κάτι που τους επιτρέπει να προσαρμόζουν καλύτερα τις διαφημίσεις τους στον καθένα μας. Σύμφωνα με μία σχετική έρευνα, η Google έχει ανιχνευτές στο 76% των σελίδων του διαδικτύου, ενώ το Facebook μας παρακολουθεί στο 23% των διαδικτυακών ιστοσελίδων.
Σύμφωνα με τον Ουάινμπεργκ, το Google και το Facebook έχουν ξεπεράσει το όριο παραβίασης της ιδιωτικότητας, καθώς ο πολύς κόσμος δεν έχει αντίληψη του βαθμού στον οποίο παρακολουθείται. Εντούτοις, τόσο η Google, όσο και το Facebook, έχουν αρνηθεί ότι κάνουν χρήση των μικροφώνων των κινητών τηλεφώνων, για να συλλέγουν πληροφορίες με σκοπό την προώθηση διαφημίσεων. Συγκεκριμένα, σε ανακοίνωση της, η Google τόνισε ότι δεν χρησιμοποιεί τον ήχο καμίας συσκευής, για να ξέρει που να στείλει την κάθε διαφήμιση. Στο ίδιο μήκος κύματος, το Facebook έχει ανακοινώσει στο παρελθόν, πως στέλνει τις διαφημίσεις βάσει των πληροφοριών που δημοσιοποιεί ο κάθε χρήστης στο προφίλ του, και όχι βάσει του τι λέει φωναχτά, όταν μιλάει μέσω του smartphone του ή κάποιας εφαρμογής, όπως το Skype.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου