Των Αλ.Κόντη και Γ.Σωτηρόπουλου
Με μια ανυπολόγιστου μεγέθους περιβαλλοντική ζημιά βρίσκεται αντιμέτωπο το ελληνικό θαλάσσιο οικοσύστημα, καθώς η μη
ανέλκυση των πλοίων που έχουν βυθιστεί εδώ και δεκαετίες έχει ως αποτέλεσμα τη μετατροπή του ελληνικού βυθού σε ένα απέραντο νεκροταφείο ναυαγίων.
Επιστήμονες, αλλά και αξιωματούχοι του υπουργείου Ναυτιλίας εκτιμούν ότι οι ελληνικές θάλασσες είναι διάσπαρτες με περισσότερα από 400 ναυάγια, τα οποία χρονολογούνται από την εποχή του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου κι έπειτα. Από αυτά, τα 54 βυθισμένα πλοία βρίσκονται στον Κόλπο του Σαρωνικού.
Στα κουφάρια των βυθισμένων πλοίων βρίσκονται ακόμη παγιδευμένοι χιλιάδες τόνοι καυσίμων. Η μεγαλύτερη απειλή, ωστόσο, προκύπτει από τις δηλητηριώδεις χημικές ενώσεις που εκλύουν τα ναυάγια.
Πρόκειται για τα τοξικά βαρέα μέταλλα, τα οποία απελευθερώνονται σιγά-σιγά, καθώς τα ναυάγια αποσυντίθενται. Αυτές οι ουσίες, όπως το κάδμιο, ο μόλυβδος και ο υδράργυρος, έχουν τη δυνατότητα να εισέλθουν στη θαλάσσια τροφική αλυσίδα και, κατά συνέπεια, ακόμα και στον ανθρώπινο οργανισμό, μέσω της κατανάλωσης αλιευμάτων.
Το μέγεθος της καταστροφής
Η εκτίμηση για την ύπαρξη 400 ναυαγίων στον βυθό των ελληνικών θαλασσών ανήκει στους επιστήμονες του Εργαστηρίου Θαλάσσιας Γεωλογίας και Φυσικής Ωκεανογραφίας του Πανεπιστημίου Πατρών.
«Τα πλοία με σημαντικό ρυπογόνο χαρακτήρα χρονολογούνται μετά το 1940. Σύμφωνα με τις έρευνές μας, στις ελληνικές θάλασσες αναπαύονται άνω των 400 ναυαγίων από την εποχή αυτή μέχρι σήμερα», έχει δηλώσει στη Realnews, ο καθηγητής Γενικής Θαλάσσιας Γεωλογίας Γιώργος Παπαθεοδώρου.
Χαρακτηριστική περίπτωση ρυπογόνου ναυαγίου που δεν ανελκύθηκε ποτέ είναι το περιβόητο «Irenes Serenade», που βυθίστηκε στα ανοιχτά της Πύλου το 1980, μεταφέροντας συνολικά 102.660 τόνους πετρελαίου. Το ναυάγιο του δεξαμενόπλοιου εξακολουθεί να βρίσκεται στον βυθό 37 χρόνια μετά και κανείς δεν γνωρίζει την ρύπανση που έχει προκαλέσει.
Παράλληλα, ο Δημοσθένης Μπακόπουλος, διοικητής της Δημόσιας Αρχής Λιμένων του υπουργείου Ναυτιλίας, αναφέρει ότι μόνο στον Σαρωνικό έχουν μετρηθεί 54 ναυάγια.
Μιλώντας στην «R», ο κ. Μπακόπουλος αποκαλύπτει την έλλειψη μέριμνας που υπάρχει από όλους τους συναρμόδιους φορείς για την καταγραφή των ναυαγίων και των επιπτώσεών τους.
Πατήστε εδώ για να διαβάσετε όλο το αποκαλυπτικό ρεπορτάζ της Realnews.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου