Xωρίς να έχει διασφαλιστεί ποιος θα είναι ο μηχανισμός προστασίας της Ελλάδος μετά το 2018 με μαθηματική ακρίβεια θα ξαναφέρουν την Ελλάδα στην ίδια θολή και αβέβαιη κατάσταση στην οποία βρίσκεται.
Το προσχέδιο της τεχνικής συμφωνίας που επικυρώθηκε στο Eurogroup 7 Απριλίου θα οδηγήσει σχετικά σύντομα στο κλείσιμο της δεύτερης αξιολόγησης.
Πέραν των πολλών μέτρων και ελάχιστων αντιμέτρων, η ελληνική κυβέρνηση παγιδεύεται μεταξύ επικίνδυνα αντικρουόμενων δυνάμεων…
Καλλιεργείται μια ψευδαίσθηση ότι στις 22 Μαΐου του 2017 στο Eurogroup εκείνης της περιόδου οι ευρωπαίοι θα παρουσιάσουν ένα σχέδιο για το πώς το ελληνικό χρέος θα καταστεί βιώσιμο.
Μάλιστα αναφέρουν ότι με πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% για τα επόμενα χρόνια σε συνδυασμό με τα μεσοπρόθεσμα μέτρα για το χρέος τόσο ο ESM, όσο και το ΔΝΤ αλλά και η ΕΚΤ θα συντάξουν εκθέσεις που θα το καθιστούν βιώσιμο.
Ειδικά το ΔΝΤ θα αλλάξει τις εκτιμήσεις του και από εξαιρετικά μη βιώσιμο το ελληνικό χρέος θα μετατραπεί σε βιώσιμο στην νέα DSA (έκθεση βιωσιμότητας) που θα συνταχθεί.
Αντίστοιχα και στην έκθεση βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους της ΕΚΤ που θα συνταχθεί με διάφορες παραδοχές – βασικό και δυσμενές σενάριο – επίσης θα καταστεί βιώσιμο.
Όμως η προσέγγιση αυτή αποτελεί ψευδαίσθηση καθώς εάν με τα μεσοπρόθεσμα μέτρα για το χρέος και πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% το ελληνικό χρέος μπορεί να καταστεί βιώσιμο, τότε αυτομάτως εξάγεται το συμπέρασμα ότι ο κύριος μηχανισμός παρέμβασης στο ελληνικό χρέος…. δηλαδή τα μακροπρόθεσμα μέτρα για το χρέος δεν χρειάζονται.
Η Ελλάδα
1)Με περίπου 320 δισεκ. χρέος
2)Με αδυναμία άντλησης κεφαλαίων με χαμηλά επιτόκια π.χ. στην 10ετία η Ελλάδα και μετά την συμφωνία θα εμφανίζει αποδόσεις 5% με 5,6%
3)Και χωρίς να έχει διασφαλιστεί ποιος θα είναι ο μηχανισμός προστασίας της Ελλάδος μετά το 2018 με μαθηματική ακρίβεια θα ξαναφέρουν την Ελλάδα στην ίδια θολή και αβέβαιη κατάσταση στην οποία βρίσκεται.
Πέραν των πολλών μέτρων και ελάχιστων αντιμέτρων, η ελληνική κυβέρνηση παγιδεύεται μεταξύ επικίνδυνα αντικρουόμενων δυνάμεων…
Καλλιεργείται μια ψευδαίσθηση ότι στις 22 Μαΐου του 2017 στο Eurogroup εκείνης της περιόδου οι ευρωπαίοι θα παρουσιάσουν ένα σχέδιο για το πώς το ελληνικό χρέος θα καταστεί βιώσιμο.
Μάλιστα αναφέρουν ότι με πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% για τα επόμενα χρόνια σε συνδυασμό με τα μεσοπρόθεσμα μέτρα για το χρέος τόσο ο ESM, όσο και το ΔΝΤ αλλά και η ΕΚΤ θα συντάξουν εκθέσεις που θα το καθιστούν βιώσιμο.
Ειδικά το ΔΝΤ θα αλλάξει τις εκτιμήσεις του και από εξαιρετικά μη βιώσιμο το ελληνικό χρέος θα μετατραπεί σε βιώσιμο στην νέα DSA (έκθεση βιωσιμότητας) που θα συνταχθεί.
Αντίστοιχα και στην έκθεση βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους της ΕΚΤ που θα συνταχθεί με διάφορες παραδοχές – βασικό και δυσμενές σενάριο – επίσης θα καταστεί βιώσιμο.
Όμως η προσέγγιση αυτή αποτελεί ψευδαίσθηση καθώς εάν με τα μεσοπρόθεσμα μέτρα για το χρέος και πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% το ελληνικό χρέος μπορεί να καταστεί βιώσιμο, τότε αυτομάτως εξάγεται το συμπέρασμα ότι ο κύριος μηχανισμός παρέμβασης στο ελληνικό χρέος…. δηλαδή τα μακροπρόθεσμα μέτρα για το χρέος δεν χρειάζονται.
Η Ελλάδα
1)Με περίπου 320 δισεκ. χρέος
2)Με αδυναμία άντλησης κεφαλαίων με χαμηλά επιτόκια π.χ. στην 10ετία η Ελλάδα και μετά την συμφωνία θα εμφανίζει αποδόσεις 5% με 5,6%
3)Και χωρίς να έχει διασφαλιστεί ποιος θα είναι ο μηχανισμός προστασίας της Ελλάδος μετά το 2018 με μαθηματική ακρίβεια θα ξαναφέρουν την Ελλάδα στην ίδια θολή και αβέβαιη κατάσταση στην οποία βρίσκεται.
Οι σοβαρές αντενδείξεις
1)Ορισμένοι υποστηρίζουν ότι η Ελλάδα με την συμφωνία θα μπει σε πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης και μέσω αυτού του προγράμματος θα διασφαλίσει την έξοδο στις αγορές.
Αυτό είναι λάθος.
Η Ελλάδα θα δανείζεται στην 10ετία στο 5% με 5,5% με ποσοτική χαλάρωση και στα δάνεια που λαμβάνει από την ΕΕ δανείζεται από 0,9% μέχρι 1,45%.
Η Ελλάδα ποτέ δεν θα καταφέρει να δανειστεί φθηνά για να μπορέσει να έχει χαμηλό κόστος εξυπηρέτησης του χρέους της.
2)Η ποσοτική χαλάρωση έχει ημερομηνία λήξεως.
Τέλη του 2017 ή έως τα μέσα του 2018.
Τι θα συμβεί λοιπόν στην Ελλάδα όταν δεν θα υπάρχει πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης;
3)Είναι προφανές ότι για να μπορέσει η Ελλάδα να βγει στις αγορές χρειάζεται ένα παραμετροποιημένο νέο μνημόνιο το οποίο είτε θα είναι προέκταση του τρίτου μνημονίου ή ένα 4ο μνημόνιο με νέες παραδοχές και προϋποθέσεις.
Αυτό είναι λάθος.
Η Ελλάδα θα δανείζεται στην 10ετία στο 5% με 5,5% με ποσοτική χαλάρωση και στα δάνεια που λαμβάνει από την ΕΕ δανείζεται από 0,9% μέχρι 1,45%.
Η Ελλάδα ποτέ δεν θα καταφέρει να δανειστεί φθηνά για να μπορέσει να έχει χαμηλό κόστος εξυπηρέτησης του χρέους της.
2)Η ποσοτική χαλάρωση έχει ημερομηνία λήξεως.
Τέλη του 2017 ή έως τα μέσα του 2018.
Τι θα συμβεί λοιπόν στην Ελλάδα όταν δεν θα υπάρχει πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης;
3)Είναι προφανές ότι για να μπορέσει η Ελλάδα να βγει στις αγορές χρειάζεται ένα παραμετροποιημένο νέο μνημόνιο το οποίο είτε θα είναι προέκταση του τρίτου μνημονίου ή ένα 4ο μνημόνιο με νέες παραδοχές και προϋποθέσεις.
Μέτρα για το χρέος – Νέα επιμήκυνση πάνω από 10 χρόνια και μηχανισμός παρέμβασης στα επιτόκια
Το σχέδιο για το ελληνικό χρέος εκπονεί ο ESM καθώς σύμφωνα με καλά ενημερωμένη πηγή ο Μόνιμος Μηχανισμός Στήριξης ήδη επεξεργάζεται σχέδια για την αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους που όμως θα εφαρμοστούν από το 2018.
Ο ESM ο οποίος επηρεάζεται σημαντικά από την Γερμανία και τον ΥΠΟΙΚ W. Schaeuble έχει αποκλείσει
1)Το πάγωμα της καταβολής των τόκων και της κεφαλαιοποίησης τους σε επόμενη φάση.
Είναι αληθές ότι το μέτρο αυτό είναι όντως σοβαρός μηχανισμός αναδιάρθρωσης αλλά ως σχέδιο έχει αποκλειστεί.
2)Έχει αποκλειστεί και το σχέδιο να κλειδώσει το επιτόκιο που κατά βάση είναι κυμαινόμενα στο 1,4% κατά μέσο όρο στο 2% όταν θα αρχίσουν να αυξάνονται τα επιτόκια
3)Έχει αποκλειστεί προφανώς και το ονομαστικό κούρεμα – haircut στο ελληνικό χρέος.
Ο ESM ο οποίος επηρεάζεται σημαντικά από την Γερμανία και τον ΥΠΟΙΚ W. Schaeuble έχει αποκλείσει
1)Το πάγωμα της καταβολής των τόκων και της κεφαλαιοποίησης τους σε επόμενη φάση.
Είναι αληθές ότι το μέτρο αυτό είναι όντως σοβαρός μηχανισμός αναδιάρθρωσης αλλά ως σχέδιο έχει αποκλειστεί.
2)Έχει αποκλειστεί και το σχέδιο να κλειδώσει το επιτόκιο που κατά βάση είναι κυμαινόμενα στο 1,4% κατά μέσο όρο στο 2% όταν θα αρχίσουν να αυξάνονται τα επιτόκια
3)Έχει αποκλειστεί προφανώς και το ονομαστικό κούρεμα – haircut στο ελληνικό χρέος.
Ποιο είναι το σχέδιο που επεξεργάζεται ο ESM για την Ελλάδα;
Α)Εξετάζεται η νέα επιμήκυνση των δανείων που έχουν χορηγηθεί στην Ελλάδα κατά 10 χρόνια ενώ κάποιοι θεωρούν ότι η επιμήκυνση θα μπορούσε να κινηθεί μεταξύ 10 και 18 χρόνια.
Στα βραχυπρόθεσμα μέτρα για το χρέος όπου υπήρξε επιμήκυνση ήταν για διάστημα 3,5 ετών ενώ στα μεσοπρόθεσμα μέτρα θα είναι τουλάχιστον 10 χρόνια.
Το ΔΝΤ είναι ξεκάθαρο ότι θα ζητήσει από την Γερμανία άπαξ και δεν θα υλοποιηθεί το μέτρο του παγώματος των τόκων να επιμηκυνθούν περισσότερα τα δάνεια στήριξης περί τα 250 δισεκ.
Η Γερμανία έχει προτείνει 5 χρόνια.
Άλλοι ευρωπαίοι έως 10 χρόνια
Το ΔΝΤ θα ζητήσει επιμήκυνση πάνω από 10 χρόνια.
Μια επιμήκυνση έως 10 χρόνια σημαίνει ότι η διάρκεια των δανείων από 32,5 χρόνια θα παραταθεί στα 42,5 χρόνια.
Εάν η επιμήκυνση είναι 18 χρόνια θα φθάσει τα 50 χρόνια.
Πάντως πιθανό σενάριο είναι έως 10 χρόνια επιμήκυνση των δανείων.
Α)Εξετάζεται η νέα επιμήκυνση των δανείων που έχουν χορηγηθεί στην Ελλάδα κατά 10 χρόνια ενώ κάποιοι θεωρούν ότι η επιμήκυνση θα μπορούσε να κινηθεί μεταξύ 10 και 18 χρόνια.
Στα βραχυπρόθεσμα μέτρα για το χρέος όπου υπήρξε επιμήκυνση ήταν για διάστημα 3,5 ετών ενώ στα μεσοπρόθεσμα μέτρα θα είναι τουλάχιστον 10 χρόνια.
Το ΔΝΤ είναι ξεκάθαρο ότι θα ζητήσει από την Γερμανία άπαξ και δεν θα υλοποιηθεί το μέτρο του παγώματος των τόκων να επιμηκυνθούν περισσότερα τα δάνεια στήριξης περί τα 250 δισεκ.
Η Γερμανία έχει προτείνει 5 χρόνια.
Άλλοι ευρωπαίοι έως 10 χρόνια
Το ΔΝΤ θα ζητήσει επιμήκυνση πάνω από 10 χρόνια.
Μια επιμήκυνση έως 10 χρόνια σημαίνει ότι η διάρκεια των δανείων από 32,5 χρόνια θα παραταθεί στα 42,5 χρόνια.
Εάν η επιμήκυνση είναι 18 χρόνια θα φθάσει τα 50 χρόνια.
Πάντως πιθανό σενάριο είναι έως 10 χρόνια επιμήκυνση των δανείων.
Β)Η Γερμανία ήδη από τα βραχυπρόθεσμα μέτρα για το χρέος έχει αποκλείσει το πάγωμα των επιτοκίων π.χ. στο 2%
Η νέα πρόταση που εξετάζεται είναι ότι όσα δάνεια κυμαινόμενου επιτοκίου έχουν απομείνει π.χ. κινείται το επιτόκιο στο 1,4% περίπου εάν μετά από χρόνια ξεκινήσει μια σημαντική αύξηση του να δημιουργηθεί ένας μηχανισμός παρέμβασης με στόχο να μην επιδεινώσει την DSA την έκθεση βιωσιμότητας.
Π.χ. εάν τα επιτόκια φθάσουν στο 4% το ελληνικό χρέος και με πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% δεν θα είναι βιώσιμο.
Εάν π.χ. τα επιτόκια ξεπεράσουν το 3% θα μπορούσε να δημιουργηθεί ένας μηχανισμός παρέμβασης στα επιτόκια.
Η νέα πρόταση που εξετάζεται είναι ότι όσα δάνεια κυμαινόμενου επιτοκίου έχουν απομείνει π.χ. κινείται το επιτόκιο στο 1,4% περίπου εάν μετά από χρόνια ξεκινήσει μια σημαντική αύξηση του να δημιουργηθεί ένας μηχανισμός παρέμβασης με στόχο να μην επιδεινώσει την DSA την έκθεση βιωσιμότητας.
Π.χ. εάν τα επιτόκια φθάσουν στο 4% το ελληνικό χρέος και με πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% δεν θα είναι βιώσιμο.
Εάν π.χ. τα επιτόκια ξεπεράσουν το 3% θα μπορούσε να δημιουργηθεί ένας μηχανισμός παρέμβασης στα επιτόκια.
www.bankingnews.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου