Συνήθως στην χώρα μας έπειτα από ένα αεροπορικό ατύχημα γίνεται ένας οργασμός αναλύσεων και αρθρογραφίας που έχει ως κυρίαρχο πυρήνα, την ακατάσχετη
μπαρουφολογία, την κυριαρχία του θυμικού έναντι της αυτό-κυριαρχίας, άλλοτε την χυδαία προσπάθεια μικρό-κομματικής εκμετάλλευσης και άλλοτε το αναμάσημα χιλιοειπωμένων κλισέ και διαπιστώσεων.
Πάντοτε το τελικό αποτέλεσμα έχει ως μαθηματικό και εννοιολογικό συντελεστή το μηδέν. Μέχρι ο οδοστρωτήρας της γραφειοκρατικής συνήθειας και της λήθης να σβήσουν το γεγονός εβρισκόμενοι απλά σε αναμονή του επόμενου σοβαρότερου ή όχι περιστατικού. Σαν να παίζουμε ή να είμαστε εγκλωβισμένοι σαν κοινωνία σε μια μοντέρνα παραλλαγή της γνωστής κινηματογραφικής επιτυχίας «Ημέρα της Μαρμότας».
Νιώθουμε απλά την ανάγκη να μοιραστούμε ορισμένες σκέψεις μας με κάθε καλόπιστο αναγνώστη που έχει μάθει να στέκεται κριτικά και ενίοτε επικριτικά απέναντι σε όσους προσπαθούν να του περάσουν μια ωραιοποιημένη εικόνα, κρύβοντας επιμελώς και βολικά τα προβλήματα κάτω από το χαλί… Φυσικά η Ιστορία έχει δείξει ότι τα προβλήματα έχουν την τάση να μην “αισθάνονται άνετα” για πολύ καιρό κάτω από το χαλί και ενίοτε να ξεπροβάλλουν με την μορφή Λερναίας Ύδρας που δεν ξέρεις με πιο κεφάλι να αρχίσεις και με ποιο να τελειώσεις. Αλλά αυτό είναι ένα γενικότερο θέμα της πρακτικής με την οποία αντιμετωπίζαμε κάθε είδους θέματα τις τελευταίες δεκαετίες.
Σε ότι αφορά το τραγικό δυστύχημα με το ελικόπτερο «ΕΣ 625» της Α.Σ:
1. Αποδείχτηκε περίτρανα για μια ακόμη φορά πόσο χαμηλό είναι το επίπεδο της τηλεοπτικής – και ίσως όχι μόνο – δημοσιογραφίας. Και αν ήταν μόνο το χιλιοειπωμένο «το ελικόπτερο της Πολεμικής Αεροπορίας” θα το ξεπερνούσαμε εύκολα…
Είμαστε αυτήκοοι μάρτυρες που σε ζωντανή σύνδεση έξω από το 424 Στρατιωτικό Νοσοκομείο της Θεσσαλονίκης δημοσιογράφος ανέφερε ότι το ελικόπτερο ήταν παλαιό και δεν διέθετε ΕΚΤΙΝΑΣΟΜΕΝΑ ΚΑΘΙΣΜΑΤΑ , ενώ λίγο αργότερα σε τηλεοπτικό στούντιο αναφέρθηκε με βαρύγδουπη βεβαιότητα ότι τα ελικόπτερο δεν διέθετε GPS και ΟΠΤΙΚΈΣ ΙΝΕΣ όπως τα μεταφορικά Chinook!
Μάλλον όταν η ασχετοσύνη μπαίνει από την πόρτα η Λογική ΕΚΤΙΝΑΣΕΤΑΙ από το παράθυρο…
Θα ήταν υπερβολή από μέρους μας να έχουμε την αξίωση από τους κάθε λογής αυτό-προσδιοριζόμενους δημοσιογράφους να έχουν ειδικευμένες γνώσεις συστημάτων ηλεκτρονικού πολέμου, συσκευών πλοήγησης και ηλεκτρονικών βοηθημάτων. Αλλά τουλάχιστον ας καταλάβουν επιτέλους ότι οι τηλεοπτικές μπαρούφες συνιστούν και αυτές προσβολή στην μνήμη των πεσόντων αξιωματικών κατά θλιβερή αναλογία με τα μικρόφωνα που φτάνουν μέσα σε λίγα λεπτά έξω από τα χαροκαμένα σπίτια των οικογενειών για να μας ενημερώσουν για τα συναισθήματα και τις αντιδράσεις τους…
Τι το καινοφανές έχει να προσδώσει στον ανθρώπινο πολιτισμό η εικόνα μιας μητέρας ή συζύγου που μόλις έμαθε ότι δεν θα ξαναδεί ποτέ ξανά τον γιό, τον σύντροφο και πατέρα των παιδιών της;
2. Άποψη για τις συνθήκες και τα αίτια που σε μια αλυσιδωτή αντίδραση μοιραίων γεγονότων οδήγησαν στην καταστροφή, έχουν και πρέπει να έχουν μόνο τα μέλη της επιτροπής διερεύνησης του ατυχήματος που συγκρότησε το ΓΕΣ. Όλα τα άλλα είναι περιττά και ανούσια. Οι πρώην στρατιωτικοί που διεκδικούν λίγα λεπτά τηλεοπτικής δημοσιότητας μπορούν απλά να σταματήσουν να απαντάνε θετικά στα τηλέφωνα των υπεύθυνων εκπομπών. Δεν έχουν να προσφέρουν τίποτα παραπάνω από όσα χιλιο ειπωμένα έχουμε ακούσει χιλιάδες φορές.
3. Τα ελικόπτερα UH-1H Huey, η παλαιότητα τους, οι χαμένες ευκαιρίες για έναν mini και φθηνό εκσυγχρονισμό τους με σύγχρονα αεροναυτιλιακά βοηθήματα, ο αντικαταστάτης τους που ποτέ δεν ήρθε είναι απλά ένα θλιβερό κεφάλαιο στο μεγάλο βιβλίο των εγκληματικών ενεργειών που οδήγησαν και οδηγούν οπλικά συστήματα στην επιχειρησιακή και τεχνολογική απαξίωση με μοιραίες συνέπειες για την αποτρεπτική ικανότητα της χώρας. Μαζί με τα UH-1H Huey προσθέστε:
τα επιθετικά ελικόπτερα AH-64A, τα Μirage 2000 EGM, τις φρεγάτες ΜΕΚΟ, τα αντιαεροπορικά S-A8B Gecko, τα MLRS με τα πυρομαχικά τους, τα Α/Α HAWK, τα Μ-113, τα Leo-1, τα εκπαιδευτικά T2E και το σύνολο των βοηθητικών οχημάτων των Ενόπλων Δυνάμεων. Όλες αυτές οι αγορές έχουν απαξιωθεί ή έχουν δεχθεί εκσυγχρονισμούς επιφανειακούς.
4. Γράψαμε και χθες ότι τα συγκεκριμένα ελικόπτερα είναι παλαιά αλλά από την στιγμή που συντηρούνται σύμφωνα με τις διαδικασίες που ορίζει ο κατασκευαστής τα ελικόπτερα αποδίδονται προς τους πιλότους 100% ασφαλή για πτήση. Η ταμπακιέρα όμως είναι αλλού και είναι αυτή που μας ενδιαφέρει εξίσου. Η παλαιότητα των ελικοπτέρων όπως και κάθε άλλου ιπτάμενου μέσου μοιραία οδηγεί σε επιχειρησιακούς συμβιβασμούς που μπορεί στις Media Day των μεγάλων διακλαδικών ασκήσεων να μην απασχολούν κανένα αλλά μοιραία θα παίξουν καταλυτικό ρόλο την κρίσιμη στιγμή. Γιατί τελικά:
Πόσο ασφαλή θα είναι μια πτήση σε κακές καιρικές συνθήκες κοντά στο ανάγλυφο της γης ακόμα και όταν τα πληρώματα κάνουν χρήση ΔΝΟ δηλαδή με χρήση Διοπτρών Νυκτερινής Όρασης; Πόση πιθανότητα έχει να γυρίσει στην βάση εξόρμησης του, μονοκινητήριο ελικόπτερο που θα πετάξει νύχτα στο Αιγαίο σε περίοδο στρατιωτικών επιχειρήσεων ακόμα και στην απλή περίπτωση κράτησης κινητήρα; Η ύπαρξη πλωτήρων είναι ένα σημαντικό βοήθημα που θα δώσει λίγο πολύτιμο χρόνο στο πλήρωμα να εγκαταλείψει αλλά δεν θα αποτρέψει την τελική βύθιση και ολική απώλεια του ελικοπτέρου.
Έν έτη 2017 ο κορμός της αεροκίνησης του ΕΣ είναι δυνατόν να στερείται ραντάρ καιρού και ναυτιλίας , όπως και ενός αυτόματου πιλότου; Είναι στατιστικά ασφαλές να πιστεύουμε ότι ο ανθρώπινος παράγοντας, με όλα τα συναφή μειονεκτήματα του σε συνθήκες κόπωσης, στρες και αμφιβολίας, θα μπορεί να υπερκαλύπτει τις εγγενείς αδυναμίες μιας αξιόπιστης αλλά ξεπερασμένης αεροπορικής πλατφόρμας;
Πάλι καλά που υπάρχει και το Air Navigation Pro που πολλοί πιλότοι κατεβάσουν με 25 ευρώ από το Google Play και το χρησιμοποιούν με κάποιο tablet που διαθέτει πομπό GPS. Mε δικά τους έξοδα φυσικά…
Το ανατριχιαστικό βέβαια είναι ότι το πρόβλημα δεν σταματά στα υπέργηρα UH-1H Huey, αλλά είναι ευρύτερο:
Ακόμα και στα state of the art ΝΗ90 κάποιοι, ενώ φυσιολογικά έβαλαν τις υπογραφές τους για παραλαβές ελικοπτέρων χωρίς τα συστήματα προστασίας και προειδοποίησης που την εποχή της ελληνικής παραγγελίας (2003) δεν είχαν ακόμη πιστοποιηθεί, ξέχασαν να απαιτήσουν την τοποθέτηση τους στα ελληνικά NH-90, όταν οι περισσότερες χώρες- χρήστες του ΝΗ90 ξεκίνησαν να τα τοποθετούν. Χωρίς δηλαδή το Obstacle warning system και το Enhanced ground proximity system. Φυσικά, εδώ έκοψαν και τον σταθμό ενημέρωσης ηλεκτρονικού πολέμου του ελικοπτέρου όπως και την μέριμνα για την στάθμευση των ελικοπτέρων σε λυόμενα υπόστεγα που θα τα προστάτευαν από το αλάτι, την υγρασία, τα χαλικάκια και τον ήλιο στην πίστα των Μεγάρων ή στο αεροδρόμιο της Σύρου…
Πόσο μας απασχολεί το γεγονός ότι οι σύγχρονες σχεδιάσεις έχουν δομή πατώματος, σύστημα προσγείωσης και καθίσματα που απορροφούν ένα σημαντικό τμήμα των μεγάλων δυνάμεων επιβράδυνσης που αναπτύσσονται κατά την πρόσκρουση στο έδαφος. Είναι τυχαίο ότι σε 7 μείζονα ατυχήματα με UH-1H Huey τις τελευταίες 4 δεκαετίες είχαμε 25 νεκρούς; Πόσοι από αυτούς θα είχαν γλιτώσει θανατηγόρους τραυματισμούς;
Πόση είναι η πραγματική τρέχουσα μεταφορική ικανότητα των συγκεκριμένων ελικοπτέρων σε σχέση με την επίδειξη αεροκίνησης που είδαμε στην πρόσφατη TAMΣ ΣΑΡΙΣΑ 2016; Να σας θυμίσουμε ότι στην εν λόγω άσκηση είδαμε πως τέσσερα ελικόπτερα UH-1H αποβίβασαν μόλις 4 άνδρες της 71 Αερομεταφερόμενης Ταξιαρχίας, έκαστο. Ούτε καν μια ομάδα μάχης δηλαδή, και αυτό για να μην καταπονούνται δομικά τα γηραιά ελικόπτερα… Φυσικά σε περίοδο επιχειρήσεων όλα αυτά θα ξεχαστούν, με το ανάλογο ρίσκο φυσικά.
5. Σε ότι αφορά την συγκεκριμένη αποστολή που είχε κληθεί να εκτελέσει το μοιραίο «ΕΣ 625» και αλλά παρόμοια ελικόπτερα:
Πόσο εξωφρενικό φαίνεται εν έτη 2017 να εκτελούνται αποστολές επιτήρησης συνόρων με ελικόπτερα της τεχνολογίας του 60, που στηρίζονται απλά και μόνο στην οπτική δεινότητα των επιβαινόντων συνεπικουρούμενη από την χρήση κιαλιών ημερήσιας/νυκτερινής παρατήρησης; Όταν παγκοσμίως “βρέχει” drones κάθε μεγέθους με οπτικούς και θερμικούς αισθητήρες υψηλής ευκρίνειας (ΗD) και υψηλής απόδοσης σε ένα μεγάλο εύρος περιβαλλοντικών και θερμοκρασιακών μεταβλητών, εμείς έχουμε την πολυτέλεια να καταπονούμε πληρώματα και παλαιά ελικόπτερα που έχουν λογικά μεγαλύτερες ανάγκες σε καύσιμα και συντήρηση για να πείσουμε εχθρούς και φίλους ότι είμαστε σε θέση να κάνουμε αποτελεσματική εναέρια επιτήρηση συνόρων;
6. Η φυσική ηγεσία των ΕΔ, είμαστε σίγουροι ότι πολλές φορές βρίσκεται αντιμέτωπη ΚΑΙ με επώδυνα συνειδησιακά προβλήματα που έχουν να κάνουν με τον τρόπο αντίδρασης απέναντι σε καταστάσεις που εγκυμονούν κινδύνους για το προσωπικό και την αμυντική επάρκεια της χώρας. Μια παραίτηση για κάποιος είναι η υστάτη λύση αντίδρασης απέναντι σε πολλάκις διατυπωμένες εισηγήσεις που απορρίπτονται “ελαφρά τη καρδία” από την πολιτική ηγεσία ενώ για τους περισσότερους φαίνεται ότι επικρατεί η λογική της “αυτοσυντήρησης” και της προσπάθειας να διαχειριστούν οριακές καταστάσεις με τους λιγότερους συμβιβασμούς για την εκπλήρωση αποστολών, και την ασφάλεια προσωπικού και μέσων. Βλέποντας και κάνοντας δηλαδή, με την ελπίδα σε ένα αδιόρατο και θολό μέλλον όπου μια πιθανή καλύτερη οικονομική κατάσταση θα επιτρέψει την δρομολόγηση κάποιων ζωτικά αναγκαίων προγραμμάτων.
Δεν μπορεί ες αεί η φυσική ηγεσία να έχει μια βουβή πορεία αποδεχόμενη κρίσιμους επιχειρησιακούς συμβιβασμούς για το προσωπικό των ΕΔ και απλά να εκφωνεί χιλιάδες ημερήσιες διαταγές τονίζοντας την σημασία που δίνει στο πολύτιμο ανθρώπινο δυναμικό, των ΕΕΔ. Και δεν μπορεί όταν αποστρατεύεται να γράφει «πύρινα» άρθρα κατακεραυνώνοντας τους πρώην πολιτικούς της υφιστάμενους, για την αμυντική απαξίωση της χώρας. Η φυσική ηγεσία θα εκπληρώσει τον όρο του τίτλου ΗΓΕΣΙΑ όταν αφήσει τις αστικές και υπηρεσιακές αβρότητες με τις πολιτικές ηγεσίες στο χρονοντούλαπο της Ιστορίας…
Όταν θα έχει το εκτόπισμα να επιβληθεί – δια επιχειρημάτων πάντα – σε όσους συνεχίσουν να παίζουν επικίνδυνα παιχνίδια με την αμυντική απαξίωση της χώρας, σε μια γειτονιά “μπαρούτι”, προφασιζόμενοι έωλα επιχειρήματα περί οικονομικής δυσπραγίας. Και τότε θα έχει επιτύχει την καταξίωση όχι μόνο στα δικά μας μάτια αλλά και στην συνείδηση των υφιστάμενων κλιμακίων που, δεσμευόμενοι από το υπηρεσιακό απόρρητο, κάνουν υπηρεσιακές αναφορές, με τελικό αποδέκτη … τις Ελληνικές Καλένδες.
7. Οικονομική δεινότητα παρασέρνει τα πάντα σε μελλοντικές καλένδες. Ας σοβαρευτούμε… Πράγματι, το ΥΠΕΘΑ δεν διαθέτει τους προϋπολογισμούς προ δεκαετίας. Και δεν μπορεί να τους έχει. Όμως οι ελληνικές κυβερνήσεις από το 2009 και μετά δεν έδωσαν την απαραίτητη σημασία στην Εθνική Άμυνα. Και εθνική άμυνα σημαίνει αμυντικές και εξοπλιστικές δαπάνες. Εθνική άμυνα συνεπάγεται επενδύσεις που θωρακίζουν την ασφάλεια της χώρας, εξυπηρετούν τα εθνικά συμφέροντα (μεταξύ αυτών είναι και οικονομικά) και αποτελούν εχέγγυα αξιόπιστης αποτροπής απέναντι στις απειλές. Στις απειλές που όχι μόνον δεν μειώνονται αλλά διαρκώς αυξάνονται. Το πρόβλημα είναι πως η Εθνική Άμυνα και οι εξοπλιστικές δαπάνες δεν φέρνουν ψήφους. Και φυσικά για το πολιτικό σύστημα δεν προέχουν οι έννοιες της κουλτούρας και παιδείας ασφάλειας και άμυνας αλλά πως θα διορίσουμε επιπλέον στρατιές στο δημόσιο ώστε να υπάρχει σταθερή εκλογική πελατεία.
Οι επενδύσεις στην αμυντική ασφάλεια και την προστασία της ζωής του προσωπικού των ΕΕΔ και των σωμάτων ασφαλείας έχουν πάψει εδώ και καιρό να αποτελούν προτεραιότητα για αυτούς που διαχειρίζονται κρίσιμα πόστα εθνικής ασφάλειας.
Όμως σπατάλες στο ελληνικό κράτος και στην ελληνική δημόσια διοίκηση εξακολουθούν να υφίστανται.
Όμως σπατάλες στο ελληνικό κράτος και στην ελληνική δημόσια διοίκηση εξακολουθούν να υφίστανται.
Αναλογιστείτε τι ποσά δαπανούνταν και συνεχίζουν να δαπανούνται για:
Επιχορηγήσεις εκ. ευρώ σε εκατοντάδες ΜΚΟ του εσωτερικού και εξωτερικού. Επιχορηγήσεις για δράσεις που αφορούν τον επαναπατρισμό των Τσετσένων στη Ρωσία, την αναδάσωση του Αμαζονίου μέχρι την κατασκευή αλιευτικών σκαφών στη Σρι Λάνκα …
Την κάλυψη καταστροφών ιδιωτικών και δημοσίων υποδομών, όπως Πανεπιστημιακών χώρων, υποδομών μέσων μεταφοράς από μια θλιβερή μειοψηφία ατόμων του κοινού ποινικού δικαίου που ιδεοληπτικές αγκυλώσεις του παρελθόντος αποτρέπουν τις αστυνομικές και δικαστικές αρχές να πράξουν τα αυτονόητα για μια Αστική Δημοκρατία του Δυτικού Κόσμου…
Αναλογιστείτε τα εκ. ευρώ που δαπανώνται για μεταφορές πολιτικού προσωπικού εντός της επικράτειας για ασήμαντες αφορμές εγκαινίων και τελετών.
Τα εκ. Ευρώ για αεροδιακομιδές στην Αθήνα από τα νησιά. Και δεν μιλάμε για σοβαρά τροχαία περιστατικά που πρέπει να αναγκαστικά να αναληφθούν από ειδικευμένα πολυμελή team πανεπιστημιακών νοσοκομείων. Μιλάμε για τις χιλιάδες αερομεταφορές με C-130 , Chinook, γιατί κάποιοι καρεκλοκένταυροι δεν εγκρίνουν σύστημα τηλεϊατρικής, αγορές θερμοκοιτίδων στα νησιά, προκρίνοντας την επιβάρυνση του λειτουργικού προϋπολογισμού των ΕΔ με μεταφορές που απλά θα μπορούσαν να αποφευχθούν.
Σκεφτείτε τα εκ. Ευρώ που δαπανά κάθε χρόνο η Ελληνική Αστυνομία για να καλύψει έξοδα έκτακτης μετακίνησης αστυνομικών δυνάμεων στα πλαίσια μέτρων προστασίας για αθλητικές δραστηριότητες Ποδοσφαιρικών Ανωνύμων Εταιρειών (ΠΑΕ).
Σκεφτείτε τα εκ. ευρώ για τους χιλιάδες διορισμούς – διαχρονικά – στα πλαίσια γιγάντωσης ενός δημοσίου οργανισμού που διεκδικεί παγκόσμια πρωτοπορία στους σαδιστικούς τρόπους που έχει εφεύρει για να ταλαιπωρεί τους πολίτες του και για την αντιπάθειά του σε αυτονόητες αυτοματοποιημένες διαδικασίες που η έλλειψη τους ακόμα και σε Ευρωπαϊκές χώρες του πρώην Ανατολικού Μπλοκ θα εκτόξευε τις πωλήσεις στις πάνες ακράτειας…
Και ας μην μιλήσουμε για τα έσοδα που θα μπορούσε να έχει το Δημόσιο από την αναγνώριση Ιδιωτικών Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων στην χώρα μας, την πάταξη του λαθρεμπορίου των λαθρομεταναστών, την πάταξη του λαθρεμπορίου σε τσιγάρα και καύσιμα και φυσικά την φοροδιαφυγή σε VIP κυκλαδίτικα νησιά τους καλοκαιρινούς μήνες.
Λύσεις για την ενίσχυση των εσόδων του κράτους μπορούμε να αναφέρουμε δεκάδες. Και ο καθένας έχει να προτείνει τις δικές του προτάσεις και ιδέες. Θέση μας είναι ότι επιτέλους πρέπει να μπει ένα τέλος σε αυτή την αδιέξοδη κατάσταση, πριν ζήσουμε καταστάσεις που λίγο θα απέχουν από τους χειρότερους εφιάλτες μας.
Στις 17/4/17 στο άρθρο μας με τίτλο “1500 Amazon 4×4 της τουρκικής BMC για Κατάρ και η ελληνική προσέγγιση …” κλείνοντας γράφαμε:
Στις 17/4/17 στο άρθρο μας με τίτλο “1500 Amazon 4×4 της τουρκικής BMC για Κατάρ και η ελληνική προσέγγιση …” κλείνοντας γράφαμε:
“Αλλά όταν έχεις συνηθίσει να κάθεσαι σε ένα κλιματιζόμενο γραφείο δεν μπορείς να βάλεις εύκολα τον εαυτό σου στην θέση του να περιπολείς βράδυ στα σύνορα της χώρας μέσα σε ένα Citroen Xsara ή πάνω στο Μ-113! Γι αυτές τις αποστολές εξάλλου υπάρχουν τα αναλώσιμα «κορόιδα» του ΕΣ και των σωμάτων ασφαλείας …”
Πέρασαν μόλις 3 μέρες για να αναδειχτεί ξανά ότι η παραπάνω κρίση δεν ήταν μια υπερβολική κρίση από την άνεση του πληκτρολογίου. Ευελπιστούμε ότι αυτοί που πρέπει να αναλάβουν τις απαραίτητες πρωτοβουλίες για να αναιρέσουν με πράξεις την παραπάνω διαπίστωση, θα κινητοποιηθούν.
Θα είμαστε στο πλευρό τους με κάθε ανθρώπινο τρόπο διατηρώντας ανοιχτό το defencenews σε όποιον έχει να προσθέσει κάτι ή να αναιρέσει κάποιο από τα γραφόμενα μας. Αλλά και η κοινωνία πρέπει να κινητοποιηθεί ενεργότερα σταματώντας απλά να κάνει μόνο Like ή να ρίχνει τον λίθο του αναθέματος στηριζόμενη στα αισθήματα αγανάκτησης και οργής. Στις θέσεις των 2 ανώτερων αξιωματικών μπορεί κάλλιστα να ήταν 2 έφεδροι στρατιώτες από μια αγροτική οικογένεια της επαρχίας. Δεν θα είχε καμία διαφορά όμως!
Η αξία της ανθρώπινης ζωής είναι όχι μόνο ανεκτίμητη και αναντικατάστατη αλλά πέρα και πάνω από τίτλους και αξιώματα. Αυτό είναι το απόλυτο καθολικό αξίωμα που πρέπει να είναι οδηγός μας σε κάθε πτυχή της Δημόσιας και Ιδιωτικής ζωής.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου