Πέμπτη 15 Δεκεμβρίου 2016

Παραγωγοί: Η μάστιγα του λαθρεμπορίου χύμα τσίπουρου δεν θα λυθεί με ημίμετρα

Στην κατακόρυφη αύξηση της παρανόμης διακίνησης αφορολόγητης αλκοόλης, αμφίβολης ποιότητας οδηγούν οι ρυθμίσεις σχετικά με το καθεστώς των μικρών αποσταγματοποιών,
που περιλαμβάνονται στο πολυνομοσχέδιο, την ώρα τα επίσημα στοιχεία δείχνουν ότι χάνονται έσοδα πάνω 300 εκατ. ετησίως.
Σύσσωμος ο κλάδος της παραγωγής ποτών , αποσταγμάτων και οίνων  (ΣΕΑΟΠ, ΕΝΑΠΑΠΕ , ΣΕΟς) εκφράζουν την απογοήτευσή τους τονίζοντας ότι χάνεται η ευκαιρία για μια ουσιαστική τομή, για να εξυγιανθεί ένα καθεστώς διευρυμένης ανομίας, και για να δοθεί μια ώθηση ανάπτυξης ενός ελληνικού παραδοσιακού προϊόντος με σημαντικές εξαγωγικές δυνατότητες χάνεται ακόμα μια φορά.
Διατηρείται πρακτικά ανέπαφο το ίδιο υπάρχον καθεστώς, επιτρέποντας στους λαθρέμπορους να συνεχίσουν τη δράση τους, πλουτίζοντας σε βάρος της υγείας και της τσέπης του `Έλληνα καταναλωτή τονίζουν και υπενθυμίζουν ότι η αλλαγή του εν λόγω καθεστώτος έχει συμπεριληφθεί στην εργαλειοθήκη του ΟΟΣΑ ενώ η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει εκφράσει, μέσω πλέον αιτιολογημένης γνώμης, την αντίθεσή της στο εν λόγω καθεστώς, με αποτέλεσμα η Χώρα να βρίσκεται ένα βήμα πριν την προσφυγή εναντίον της ενώπιον του Δικαστηρίου της Ε.Ε. και την βέβαιη καταδίκη της.
Τονίζουμε επίσης ότι μετά την άστοχη επιβολή του Ε.Φ.Κ. στο κρασί το περασμένο έτος, αυξήθηκαν κατακόρυφα τα φαινόμενα λαθρεμπορίας και γενικότερα παράνομης διακίνησης αμπελοοινικών προϊόντων, συμπεριλαμβανομένης της σταφυλικής παραγωγής. Θα ανέμενε κανείς ότι η όποια προσπάθεια αναμόρφωσης του καθεστώτος των διήμερων θα κινούνταν στην κατεύθυνση της εξυγίανσης του κλάδου.


Οι προτεινόμενες ρυθμίσεις, όχι μόνο δεν δίδουν λύση αλλά θα συμβάλουν καθοριστικά στην περαιτέρω στρέβλωση της αγοράς αλλά και στην αύξηση της παράνομης διακίνησης αφορολόγητης αλκοόλης, αμφίβολης ποιότητας που θα χρησιμοποιεί τα κανάλια διανομής των διήμερων αποσταγματοποιών για να κερδοσκοπεί σε βάρος των νόμιμων επιχειρήσεων, των καταναλωτών και της δημοσιονομικής κατάστασης της Χώρας. Αντί να αναμορφωθεί το καθεστώς της φορολογικής μεταχείρισης ενός προϊόντος που έχει παραγκωνίσει σε όγκο το τσίπουρο (ενώ μάλιστα συχνά χρησιμοποιεί την εν λόγω Προστατευόμενη Γεωγραφική Ένδειξη για την προβολή του), και να εισπραχθούν έσοδα που θα τονώσουν τα ταμεία του κράτους από διαφυγόντες φόρους οι οποίοι σήμερα πάνε στις τσέπες ολίγων επιτηδείων, επιλέγεται , για μια ακόμα φορά η οδός των ημιμέτρων.
Αν η κατάσταση των νόμιμων αποσταγματοποιείων δεν ήταν στην δεινή θέση που βρίσκονται σήμερα, θα ήταν απλώς αστεία η θέση της εισηγητικής έκθεσης σύμφωνα με την οποία η αντικατάσταση των κείμενων διατάξεων από τις προτεινόμενες συμβάλλει στην «ενίσχυση του υγιούς ανταγωνισμού και της ίσης μεταχείρισης στον τομέα των αλκοολούχων ποτών».
Η κραυγαλέα διακριτική μεταχείριση σε βάρος των επιχειρήσεων της αποσταγματοποιίας παραμένει.
Παρέχετε μάλιστα και «άλλοθι» νομιμότητας για την παράνομη διακίνηση αποσταγμάτων: το γεγονός ότι εισάγεται εξαίρεση από την υποχρέωση φορολογικών στοιχείων για ποσότητα 120 κιλών (sic) που προορίζονται για οικογενειακή χρήση και μπορούν να διακινούνται ελεύθερα, είναι δηλωτικό είτε μνημειώδους ευήθειας είτε κραυγαλέας κακής πίστης. Με δεδομένες τις χρόνιες και σοβαρές δυσκολίες στην άσκηση ελέγχων, η εν λόγω ρύθμιση δίδει την δυνατότητα καταστρατηγήσεων και κάλυψης παράνομων δραστηριοτήτων όπως η εισαγωγή και κατόπιν διάθεση αλκοόλης.
Ενδεικτικά αναφέρουμε :
  • Τα επίσημα στοιχεία των υπηρεσιών του Υπουργείου Οικονομικών δείχνουν ότι ετησίως ανανεώνονται πάνω από 30.000 άδειες απόσταξης, ενώ οι επίσημα δηλωμένοι άμβυκες είναι περίπου 5.000.
  • Σύμφωνα με εκτιμήσεις της αγοράς η κατανάλωση χύμα τσίπουρου είναι τουλάχιστον 10πλάσια σε σχέση με το εμφιαλωμένο, με το 85% του χύμα τσίπουρου που πωλείται στην αγορά να μην δηλώνεται.
  • Σε πρόσφατη κλαδική μελέτη του ΙΟΒΕ (2015), εκτιμήθηκε ότι ο όγκος του παράνομα διακινούμενου χύμα τσίπουρου διημέρων το 2014 άγγιξε τα 24 εκ. λίτρα με τις ετήσιες απώλειες φορολογικών εσόδων από την παράνομη διακίνηση να υπερβαίνουν τα 300 εκ. ευρώ ετησίως.
  • Υπάρχει κάποιος που πιστεύει πως με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις, θα αντιμετωπιστούν τα ανωτέρω φαινόμενα και θα ρυθμιστεί η αγορά  ?Υπάρχει η δυνατότητα να ελέγχονται οι διήμεροι παραγωγοί, με τον ίδιο τρόπο που ελέγχονται οι επίσημες αποσταγματοποιίες, ώστε να διασφαλιστεί  η υγεία του καταναλωτή ?
  • Ανάξια σχολίων είναι και τα πρόστιμα (;) που προβλέπουν οι εν λόγω διατάξεις. Με δεδομένα τα τεράστια κέρδη που αποδίδει η λαθρεμπορία, η απειλή επιβολής προστίμων 500 ή 1500 ευρώ δεν έχουν καμία αποτρεπτική δράση.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

.

.

Δημοφιλείς αναρτήσεις