Ίσως το ομιχλώδες, για κάποιους, τοπίο των ξαφνικών αναφορών του Ερντογάν σε διεθνείς συνθήκες να μην είναι τελικά και τόσο ομιχλώδες.
Καθώς διαλύεται η ομίχλη, αποσαφηνίζεται επίσης, δίχως περιθώρια αμφιβολίας, ποιων έμπνευση ήταν η κατασκευή μιας δεύτερης διώρυγας της Κωνσταντινούπολης και γιατί.
Κάποιοι παίζουν με επικίνδυνα «εύφλεκτα υλικά» στην περιοχή…
«Το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ ενδέχεται να αυξήσει τη διάρκεια των επιχειρήσεων περιπολίας του στη Μαύρη Θάλασσα έως και τέσσερις μήνες. Επιπλέον, οι Αμερικανοί θα είναι σε θέση να αυξήσουν τον αριθμό των πολεμικών τους πλοίων εκεί, σε περίπτωση που έλθουν αντιμέτωποι με σοβαρές προκλήσεις στην περιοχή». Αυτά δήλωσε σε εκπροσώπους των μέσων ενημέρωσης ο αντιναύαρχος του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ, James Foggo.
Επί του παρόντος, σύμφωνα με τη Συνθήκη του Μοντρέ, τα πλοία του Ναυτικού των ΗΠΑ απαγορεύεται να παραμένουν στη Μαύρη Θάλασσα για διάστημα μεγαλύτερο των 21 ημερών. Η Συνθήκη, η οποία επικυρώθηκε το 1936, ρυθμίζει αυστηρά το επιτρεπόμενο διάστημα της παρουσίας στην περιοχή, χωρών που δεν βρέχονται από τη Μαύρη Θάλασσα.Για παράδειγμα, τα αεροπλανοφόρα των ΗΠΑ δεν επιτρέπεται να εισέρχονται στη Μαύρη Θάλασσα.
Παρ’ όλα αυτά, είναι προφανές ότι το Πεντάγωνο έχει εκδηλώσει δημοσίως την αδιαφορία του για τους διεθνείς κανόνες. Καμία χώρα, ωστόσο, δεν έχει το δικαίωμα να αλλάζει μονομερώς τις διεθνείς συνθήκες και συμφωνίες.Από γεωγραφική άποψη, οι ΗΠΑ βρίσκονται πολύ μακριά από τη Μαύρη Θάλασσα. Επιπλέον, η χώρα αυτή δεν είναι μέλος της Συνθήκης του Μοντρέ. Και όμως, αυτό δεν εμπόδισε κάποιους Αμερικανούς αξιωματούχους να δηλώσουν επανειλημμένα, ότι οι ΗΠΑ δεν είναι υποχρεωμένες να συμμορφωθούν με τους όρους της Συνθήκης.
Αξίζει να σημειωθεί, ότι οι υπουργοί Άμυνας των χωρών του ΝΑΤΟσυζήτησαν τις κινήσεις, μέσω των οποίων θα αυξήσουν τη στρατιωτική τους παρουσία στην περιοχή, σε συνεδρίαση που πραγματοποιήθηκε στα τέλη Οκτωβρίου στις Βρυξέλλες. Ο εκπρόσωπος Τύπου του ΝΑΤΟ Dylan White δήλωσε ότι η συμμαχία «αλλάζει τις προτεραιότητές της». Σύμφωνα με τον Καναδό αξιωματούχο, η συμμαχία σκοπεύει να επικεντρωθεί σε ενέργειες για την αντιμετώπιση της παράνομης διακίνησης ανθρώπων στην Μεσόγειο. Επιπλέον, πρόσθεσε, το ΝΑΤΟ θα δώσει ιδιαίτερη έμφαση στον «περιορισμό των κινήσεων της Ρωσίας» στη Βαλτική και την Μαύρη Θάλασσα.
Είναι γεγονός, ότι τόσο το ΝΑΤΟ, όσο και το Πεντάγωνο, έχουν το δικαίωμα να διατηρούν πολεμικά πλοία στην Μεσόγειο και την Βαλτική Θάλασσα για όσο χρονικό διάστημα επιθυμούν. Ωστόσο, στη Μαύρη Θάλασσα, οι δυνατότητές τους είναι κατά πολύ περιορισμένες.
Προφανώς, μερικά πρόσωπα και φορείς, που θεωρούν τον εαυτό τους παντοδύναμο,ανυπομονούν να αλλάξουν τους όρους της Συνθήκης. Ωστόσο, σύμφωνα με τους εμπειρογνώμονες, κάτι τέτοιο είναι αδύνατο να γίνει, διότι στην περίπτωση αυτή, θα απαιτούνταν η ύπαρξη συναίνεσης από όλα τα μέλη της Συνθήκης του Μοντρέ, γεγονός φύσει αδύνατον, δεδομένου του τρέχοντος σκηνικού πολιτικής αντιπαράθεσης στην παγκόσμια σκηνή.
Στα χρόνια της Σοβιετικής Ένωσης, το ναυτικό της κυριαρχούσε στη Μαύρη Θάλασσα, και αμερικανικά πλοία δεν διακινδύνευαν να πλησιάσουν υπερβολικά κοντά στις ακτές της ΕΣΣΔ. Μετά την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης, όμως, η ισορροπία των δυνάμεων στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας ανετράπη τελείως, με αποτέλεσμα ο 6ος Στόλος των ΗΠΑ να νιώθει σχεδόν σαν στο σπίτι του εκεί. Ενδεικτικά, από το 2000 έως το 2015, πολεμικά πλοία του ΝΑΤΟ εισήλθαν στη Μαύρη Θάλασσα 324 φορές, γεγονός το οποίο ισοδυναμεί με 20 εισόδους σε ετήσια βάση. Με λίγα λόγια, είναι δεδομένο πλέον ότι τα πολεμικά πλοία του ΝΑΤΟ διεκδικούν μια μόνιμη παρουσία στην περιοχή.
Επίσης, σήμερα, οι Ηνωμένες Πολιτείες διατηρούν δική τους βάση στο Μπατούμι της Γεωργίας, μια ναυτική βάση στην Κωνστάντζα της Ρουμανίας, όπου αμερικανικές φρεγάτες και αντιτορπιλικά φορτωμένα με πυραύλους Τόμαχωκ κατέχουν περίοπτη θέση. Ωστόσο, φαίνεται ότι οι Αμερικανοί έχουν ανάγκη να διεκδικούν την απόλυτη κυριαρχία παντού, ακόμη και σε περιοχές όπου δεν τους επιτρέπεται από τις διεθνείς συνθήκες.
Πολλά έχουν αλλάξει από την έναρξη της ρωσο-ουκρανικής κρίσης γύρω από την Κριμαία μέχρι σήμερα. Θα μπορούσε κανείς να διανοηθεί παλιότερα, ότι οι Αμερικανοί θα οργάνωναν την προσομοίωση μιας μεγάλης κλίμακας στρατιωτικής επιχείρησης προσγείωσης και κατάληψης θέσεων κοντά στην Οδησσό;
Οι Ηνωμένες Πολιτείες βασίζονται, σε μεγάλο βαθμό, στην υλοποίηση ενός εξαιρετικά φιλόδοξου σχεδίου του Τούρκου προέδρου Ερντογάν. Το έργο αυτό δεν είναι άλλο από την κατασκευή μιας δεύτερης διώρυγας στον Βόσπορο. Το έργο αυτό ανακοινώθηκε για πρώτη φορά το 2011, θα φέρει την ονομασία «Διώρυγα της Κωνσταντινούπολης» και θα κοστίσει περίπου 10 δισεκατομμύρια δολάρια.
Η τεχνικός και οικονομικός σχεδιασμός του έργου ολοκληρώθηκαν τον Δεκέμβριο του 2015. Η νέα διώρυγα θα έχει μήκος 43 χιλιόμετρα, πλάτος 500 μέτρα και μέχρι 30 μέτρα βάθος. Οι διαστάσεις της θα είναι τέτοιες, ώστε να επιτρέπουν την διέλευση σούπερ τάνκερς και αεροπλανοφόρων.
Αλλά πάνω απ’ όλα, ας μην ξεχνάμε το εξής σημαντικό: στην Σύμβαση του Μοντρέ, όπως είναι φυσικό, δεν αναφέρεται λέξη για την νέα διώρυγα της Κωνσταντινούπολης.
Η Άγκυρα έχει δηλώσει πως ευελπιστεί, ότι το νέο αυτό έργο θα αρχίσει να λειτουργεί το 2023.
Εν τω μεταξύ, πολεμικά πλοία του ρωσικού Στόλου της Μαύρης Θάλασσας και συστήματα Bal-Bastion παρακολουθούν ανελλιπώς και έχουν στο στόχαστρό τους ανά πάσα στιγμή όλα τα αμερικανικά πλοία που εισέρχονται στη Μαύρη Θάλασσα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου