Την ολοκλήρωση της σχεδιαστικής σύλληψης ενός σύγχρονου μέσου άρματος μάχης που προς το παρόν χαρακτηρίζεται ως MMWT (Modern Medium Weight Tank), ανακοίνωσαν η τουρκική FNSS και η ινδονησιακή PT Pindad κατά τη
διάρκεια της διεθνούς έκθεσης αμυντικών συστημάτων Indodefence 2016 που διεξήχθη στην Τζακάρτα.
Φυσικά, η ανακοίνωση έχει αυτονόητο ελληνικό ενδιαφέρον καθώς αποτελεί ένα ακόμα στάδιο απόδειξης της εξέλιξης των δυνατοτήτων σχεδίασης – ανάπτυξης της FNSS, που πλέον μπορεί να θεωρηθεί ως καθιερωμένος παγκοσμίως οίκος σχεδίασης, ανάπτυξης και παραγωγής τροχοφόρων κι ερπυστριοφόρων οχημάτων.
Όμως, τα χαρακτηριστικά της σχεδιαστικής σύλληψης όπως κοινοποιήθηκαν και παρά το γεγονός ότι αποτελούν γενικόλογες διαπιστώσεις, αφού συγκεκριμένες λεπτομέρειες για τους τύπους και τις δυνατότητες των συστημάτων και των υποσυστημάτων δεν έχουν αποδεσμευτεί, μπορούν να θεμελιώσουν το επιχείρημα ότι το MMWT, τουλάχιστον ως προσέγγιση, μπορεί να αποτελέσει ιδανικό σύστημα για τους σχηματισμούς και τις μονάδες εκστρατείας του Ελληνικού Στρατού που είναι αναπτυγμένα στα νησιά του Αιγαίου για να αντιμετωπίσουν τη συνεχώς ενισχυόμενη, σε στρατιωτικό αλλά το κυριότερο σε πολιτικό επίπεδο (δηλώσεις Ερντογάν), τουρκική απειλή.
Όπως είναι γνωστό, σήμερα οι μονάδες του Όπλου του Ιππικού – Τεθωρακισμένων του Ελληνικού Στρατού που είναι αναπτυγμένες στα νησιά του Αιγαίου είναι σχεδόν ολοκληρωτικά εξοπλισμένες με άρματα μάχης M48A5 MOLF τα οποία αφενός έχουν προ πολλού υπερβεί το όριο επιχειρησιακής τους ζωής και αφετέρου έχουν σχεδιαστεί πρωτίστως για αγώνα κατά εχθρικών αρμάτων.
Επιπρόσθετα, το φυσικό μέγεθος (βάρος – διαστάσεις) των συγκεκριμένων αρμάτων παρουσιάζει, σε αρκετές περιπτώσεις, ασυμβατότητες με τα εδαφικά χαρακτηριστικά του χώρου μάχης των νησιών του Αιγαίου. Φυσικά γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι σε περίπτωση που τέτοιου είδους αγώνα θα λάβει χώρα σε ελληνικό νησί τότε ο όγκος των εχθρικών δυνάμεων που θα έχουν καταφέρει να αποβιβαστεί είναι τουλάχιστον… ανησυχητικός για την τελική έκβαση του αγώνα για τις φίλιες δυνάμεις.
Μάλιστα αν το σκάφος του MMWT χρησιμοποιηθεί ως βάση ανάπτυξης οικογένειας οχημάτων μάχης τότε η υποψηφιότητα θα μπορούσε δυνητικά να αποκτήσει χαρακτηριστικά συνολικής λύσης στο πρόβλημα ανανέωσης του στόλου των μέσων – βαρέων τεθωρακισμένων οχημάτων μάχης που χρησιμοποιεί ο Ελληνικός Στρατός στα νησιά του Αιγαίου. Δεν θα πρέπει να διαφύγει της προσοχής μας ότι στην ανάπτυξη του MMWT συμμετέχει η Ινδονησία, μία κατ’ εξοχή αρχιπελαγική χώρα.
Δυστυχώς όμως το MMWT αναπτύσσεται από μία τουρκική εταιρία και όχι από μία ελληνική! Οπότε, μάλλον θα πρέπει να το σκεφτόμαστε… από την ανάποδη, αφού εάν οχήματα του τύπου βρεθούν σε ελληνικά νησιά σε περίπτωση τουρκικής αποβατικής ενέργειας, θα μπορούν να μετακινηθούν εκεί που παραδοσιακά μεγάλα άρματα ίσως θα αντιμετώπιζαν πρόβλημα…
Σύμφωνα λοιπόν με τη σχετική ανακοίνωση Τύπου που εξέδωσε η FNSS, η Τουρκία και η Ινδονησία άρχισαν την από κοινού ανάπτυξη του άρματος το 2014. Ήδη η κατασκευή του πρώτου πρωτοτύπου έχει αρχίσει και οι δύο εταιρίες στην υλοποίηση του προγράμματος έχουν αναλάβει τον ρόλο του κύριου αναδόχου. Στο πλαίσιο της διακρατικής συμφωνίας που έχει συνομολογηθεί, οι δύο χώρες θα κατέχουν τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας της σχεδίασης.
Κατά την FNSS, η σχεδίαση του MMWT ενσωματώνει προηγμένες τεχνολογίες βαλλιστικής και αντιναρκικής προστασίας και ισχυρή δυνατότητα προβολής ισχύος πυρός για την εγγύς υποστήριξη μονάδων Πεζικού ή αντιαρματικό αγώνα. Μάλιστα, η υψηλής ακρίβειας δυνατότητα άμεσων πυρών του MMWT διασφαλίζει την απαιτούμενη φονικότητα η οποία συνδυάζεται με εξαιρετική στρατηγική και τακτική ευκινησία.
Σε ό,τι αφορά τη διαμόρφωση το MMWT ακολουθεί την παραδοσιακή προσέγγιση με την τοποθέτηση του συγκροτήματος ισχύος στο οπίσθιο μέρος του σκάφους. Το άρμα χρησιμοποιεί νέας γενεάς κινητήρα με ενσωματωμένα ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχου και ο οποίος συνδυάζεται με πλήρως αυτόματο, ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σύστημα μετάδοσης.
Η ισχύς του κινητήρα διασφαλίζει κατ’ ελάχιστο αναλογία ισχύος προς βάρος 20 ίππους ανά τόνο (hp/ton) ακόμη και στην περίπτωση που ο χρήστης επιλέξει τη θωράκιση που παρέχει το υψηλότερο επίπεδο προστασίας. Ο κινητήρας διαθέτει υψηλής απόδοσης σύστημα ψύξης που χρησιμοποιεί ελεγχόμενο από λογισμικό υδραυλικό ανεμιστήρα ώστε να επιτυγχάνεται η βέλτιστη εξαγωγή ροπής και οικονομίας κατανάλωσης καυσίμου.
Το άρμα διαθέτει δύο, διακριτές, υψηλής χωρητικότητας δεξαμενές καυσίμου (στην ανακοίνωση δεν αναφέρεται ο όγκος τους) που διασφαλίζουν αυτονομία 450 χιλιομέτρων. Η αυξημένη κινητικότητα του άρματος διασφαλίζεται από το σύστημα ανάρτησης ράβδων στρέψης για καθένα από τους έξι (ανά) πλευρό εδαφικούς τροχούς και την ερπύστρια διπλού πείρου.
Επίσης, το MMWT διαθέτει βοηθητική πηγή ισχύος (APU: Auxiliary Power Unit) που μέσω της επαναφόρτισης των συσσωρευτών επιτρέπει τη λειτουργία των συστημάτων του πύργου χωρίς τη χρήση του κύριου κινητήρα. Προκειμένου δε να βελτιστοποιηθεί η διαχείριση ενέργειας και να παρέχεται η δυνατότητα λειτουργικής διαμόρφωσης «Silent Watch» («σιωπηλής φρουράς») χρησιμοποιείται προηγμένο σύστημα ελέγχου παρακολούθησης της λειτουργικής κατάστασης των συσσωρευτών.
Ιδιαίτερη μέριμνα έχει ληφθεί για την υψηλής εργονομίας σχεδίαση του διαμερίσματος μάχης ώστε να διασφαλιστεί η επιχειρησιακή αποτελεσματικότητα, ταχεία αντίδραση αλλά και άνεση του πληρώματος σε όλο το εύρος των τακτικών καταστάσεων (τακτικές κινήσεις, βολές, φόρτωση και εκφόρτωση πυρομαχικών).
Ο εξοπλισμός του MMWT περιλαμβάνει τεχνολογίας αιχμής σύστημα ελέγχου πυρός (ΣΕΠ), τακτικό σύστημα διοίκησης και ελέγχου (ΣΔΕ) ώστε το πλήρωμα να απολαμβάνει υψηλού επιπέδου τακτικής επίγνωσης αλλά και δέκτες προειδοποίησης λέιζερ. Η ανακοίνωση Τύπου της FNSS, περιλαμβάνει επίσης τις βασικές αρχές που καθόρισαν την υλοποίηση της σχεδιαστικής σύλληψης ώστε να ικανοποιεί συγκεκριμένες επιχειρησιακές απαιτήσεις.
Για παράδειγμα οι δυνατότητες άμεσου πυρός του MMWT μπορούν να αξιοποιηθούν επιχειρησιακά στην προσβολή μέσων και ελαφρών αρμάτων μάχης και τεθωρακισμένων οχημάτων συμπεριλαμβανομένων τεθωρακισμένων οχημάτων μάχης (ΤΟΜΑ), τεθωρακισμένων οχημάτων μεταφοράς προσωπικού (ΤΟΜΠ), οχημάτων αναγνώρισης, οχημάτων υποστήριξης μάχης, τεθωρακισμένων οχημάτων μάχης μηχανικού (ΤΟΜΜΧ), συστημάτων πυροβολικού, οχημάτων περισυλλογής και οχημάτων τακτικών μεταφορών – λογιστικής υποστήριξης.
Επίσης μπορούν να αξιοποιηθούν επιχειρησιακά για την υποστήριξη διά πυρών αποβιβασμένου πεζικού, την προσβολή έργων αμυντικής οργάνωσης και θέσεων λογιστικής υποστήριξης. Για την επιτυχή εκτέλεση όλων των προαναφερθέντων αποστολών το MMWT συνδυάζει ένα αποτελεσματικό μέσο εκπομπής άμεσων πυρών (πυροβόλα) με υψηλών δυνατοτήτων οπτικά ώστε να μπορεί να επιτυγχάνει πλήγματα πρώτης βολής σε μεγάλα βεληνεκή.
Το πυροβόλο (το διαμέτρημα του δεν προσδιορίζεται) του άρματος μπορεί να βάλλει βλήματα διατρητικά θώρακα (AP: Armor Piercing) και υψηλής εκρηκτικότητας (HE: High Explosive), ενώ για την προσβολή στόχων περιοχής σε μέσα βεληνεκή και αυτοάμυνα διατίθεται ο δευτερεύον οπλισμός (πολυβόλο διαμετρήματος 0,50 ιντσών [12,7 χλστ.] ή 7,62 χλστ.).
Σημειώνεται, ότι παρά το γεγονός ότι τα μεσαία άρματα μάχης δεν θεωρείται ότι μπορούν να αντιμετωπίσουν τα βάρους 60 έως και 70 τόνων σημερινά κύρια άρματα μάχης, το MMWT αξιοποιώντας την υψηλή κινητικότητα και τη χαμηλή παρατηρησιμότητα του μπορεί να διαδραματίσει ρόλο σε συγκεκριμένες τακτικές καταστάσεις όπως για παράδειγμα κάλυψη πλευρών, ενέδρες, επιβράδυνση, πλευρικές επιθέσεις.
Τέλος, λόγω της αυξημένης τακτικής και στρατηγικής ευκινησίας, του εύλογου επιπέδου προστασίας και της ισχυρής φονικότητας το MMWT μπορεί να αξιοποιηθεί επιχειρησιακά σε αποστολές όπως η εξουδετέρωση αεροπρογεφυρωμάτων και προγεφυρωμάτων αμφιβίων δυνάμεων, η αντιμετώπιση διεισδύσεων στη φίλια τοποθεσία, η επιβράδυνση, η τακτική αναγνώριση, η κάλυψη της προέλασης ή της άμυνας φίλιων δυνάμεων, η συνοδεία φαλάγγων και η διείσδυση στο εσωτερικό της εχθρικής αμυντικής τοποθεσίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου