Σάββατο 26 Νοεμβρίου 2016

Η μπλόφα των εκλογών και το αδύναμο αφήγημα

Οι τελευταίοι που θέλουν πρόωρες εκλογές είναι οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ καθώς οι περισσότεροι δεν θα ξαναδούν βουλευτικό έδρανο.

Για μια ακόμη φορά, πολλοστή φορά η Ελλάδα βρίσκεται στο επίκεντρο του τριγώνου του διαβόλου….ωστόσο ένα είναι βέβαιο ότι τα βραχυπρόθεσμα μέτρα για το χρέος θέλουν όλες οι πλευρές να υλοποιηθούν και θα υλοποιηθούν 100%.

Κατά ορισμένες πηγές τα βραχυπρόθεσμα μέτρα έχουν ολοκληρωθεί στο 98% ουσιαστικά έχουν κλειδώσει.

Ωστόσο η Ελλάδα ζητάει δεσμεύσεις και για τα μεσοπρόθεσμα που θα υλοποιηθούν από το 2018 και από ότι φαίνεται μάλλον θα υπάρξουν αοριστίες…
Η Γερμανία απαιτεί μεταρρυθμίσεις αλλά δεν θεωρεί το χρέος της Ελλάδος βασικό πρόβλημα.








Το ΔΝΤ θέλει να επιλυθεί το χρέος, να μειωθεί το πρωτογενές πλεόνασμα και ζητάει πρόσθετα μέτρα και μεταρρυθμίσεις.
Η Commission θέλει μεταρρυθμίσεις, θέλει το ΔΝΤ στο ελληνικό πρόγραμμα και δίνει μια τμηματοποιημένη αναδιάρθρωση του χρέους.
Η ελληνική κυβέρνηση έχει αδύναμο αφήγημα.

H Ελλάδα θέλει λύση στο χρέος, όμως δεν θέλει το ΔΝΤ, δεν θέλει νέα μέτρα και όλα αυτά μαζί πρέπει να συνδυαστούν.
Τι θα μπορούσε να συμβεί;

-Τα βραχυπρόθεσμα μέτρα για το χρέος όλες οι πλευρές θέλουν να υλοποιηθούν….και είναι 100% σίγουρο ότι θα υλοποιηθούν.
Έχουν όμως ελάχιστο αντίκτυπο ύψους 1,6 δισεκ. ετησίως καθώς αφορούν μόνο 54-55 δισεκ. του χρέους σε σύνολο 328 δισεκ.
Π.χ. το σκέλος των σταθερών επιτοκίων αφορά μόνο 35 δισεκ. τα EFSF ομόλογα των τραπεζών είναι 27,5 δισεκ.

-Η Ελλάδα ζητάει δεσμεύσεις και σε μεσοπρόθεσμα μέτρα ώστε να πειστεί το ΔΝΤ να συμμετάσχει στο ελληνικό πρόγραμμα.
Οι δανειστές θα αναφερθούν γενικώς και αορίστως στα μεσοπρόθεσμα μέτρα αλλά θα απουσιάζουν οι ρητές δεσμεύσεις των βραχυπρόθεσμων.

-Υλοποίηση του σχεδίου αναδιάρθρωσης του χρέους με βραχυπρόθεσμα μέτρα χωρίς το ΔΝΤ δεν υφίσταται και αναζητείται η φόρμουλα για το πώς το Ταμείο θα καταβάλλει 6 δισεκ. στο τρίτο πρόγραμμα, στο τρίτο μνημόνιο.

-Οι ευρωπαίοι επιμένουν για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% μετά το 2018 και το ΔΝΤ ίσως να δεχθεί μια τέτοια εκτίμηση με νέο όρο… νέα μέτρα δημοσιονομικής και όχι μόνο πολιτικής.
Το ΔΝΤ θα ζητήσει δεσμεύσεις και για τα μεσοπρόθεσμα μέτρα για το χρέος αλλά για να αποδεχθεί 3,5% πρωτογενές πλεόνασμα θα ζητήσει νέα επώδυνα μέτρα.

-Στην Ελλάδα, η κυβέρνηση ξεκίνησε τις γνωστές μπλόφες.
Όταν θέλει να κρατήσει την κοινοβουλευτική ομάδα ενωμένη ρίχνουν για φόβο τις πρόωρες εκλογές.
Οι τελευταίοι που θέλουν πρόωρες εκλογές είναι οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ καθώς οι περισσότεροι δεν θα ξαναδούν βουλευτικό έδρανο.

Το αδύναμο αφήγημα του ΣΥΡΙΖΑ

Μπορεί προσεχώς να υπάρχουν κάποια «καλά, κάποια θετικά νέα» για την Ελλάδα αλλά το αφήγημα του ΣΥΡΙΖΑ παραμένει υπερβολικά αδύναμο.
Το success story της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ παραμένει πολύ αδύναμο λόγω αντικειμενικών παραμέτρων.
Γιατί είναι αδύναμο το αφήγημα του ΣΥΡΙΖΑ και της ελληνικής κυβέρνησης;

Η Ελλάδα θα στηριχθεί

1)Στο κλείσιμο της δεύτερης αξιολόγησης
2)Στην συμφωνία για τα βραχυπρόθεσμα μέτρα για το χρέος
3)Στην ένταξη των ομολόγων της Ελλάδος σε πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ
4)Στην συμμετοχή του ΔΝΤ στο ελληνικό πρόγραμμα.

Η κυβέρνηση λοιπόν στην Ελλάδα θα επικοινωνήσει ότι η διευθέτηση του χρέους αποκαθιστά την εμπιστοσύνη της Ελλάδος στις αγορές και η ποσοτική χαλάρωση θα επιτρέψει στο ελληνικό δημόσιο να προβεί σε δημοπρασία ή δημοπρασίες ομολόγων.

Κοινώς η ελληνική κυβέρνηση θα πει ότι χρέος και ποσοτική χαλάρωση είναι η απόδειξη της συνεπούς προσπάθειας της και της απόδοσης των μεταρρυθμίσεων που υλοποιεί.
Για να τεθεί απλά η κυβέρνηση θα πει κάναμε ότι μας ζήτησαν και η Ευρώπη ανταμείβει την Ελλάδα η οποία το 2017 περνάει σε ανάπτυξη χωρίς να ενεργοποιηθεί ο κόφτης δαπανών.
Η προσέγγιση αυτή μπορεί να φαίνεται ειδυλλιακή αλλά κρύβει την πραγματική διάσταση.
Η Ελλάδα έκανε πολλά και έχει κερδίσει σχεδόν τίποτε, ελάχιστα πράγματα.

1)Τα βραχυπρόθεσμα μέτρα για το ελληνικό χρέος αφορούν 54 με 55 δισεκ. ευρώ δάνεια ή το 16% του χρέους.

Από τα μέτρα αυτά το ετήσιο όφελος της Ελλάδος είναι μόνο 1,6 δισεκ. ευρώ σχεδόν τίποτε.
Ταυτόχρονα δεν θα υπάρχει καμία δέσμευση για τα μεσοπρόθεσμα μέτρα.
Άρα αυτό που ονομάζουμε λύση στο χρέος είναι σχεδόν τίποτε γιατί η επίδραση των βραχυχρόνιων μέτρων για το χρέος θα έχει όφελος μόνο 1,6 δισεκ. ετησίως.

2)Η ποσοτική χαλάρωση επίσης αποτελεί ένα μύθο.

Η κυβέρνηση και τα στελέχη της αναφέρονται στην ποσοτική χαλάρωση ωσάν και θα αλλάξει ο ρους της ιστορίας.
Πρωτίστως στην ποσοτική χαλάρωση θα ενταχθούν ΜΟΝΟ 3,8 δισεκ. ευρώ ομόλογα συνολικά.
Οι αποδόσεις θα υποχωρήσουν αλλά θα συνεχίσουν με όρους τιμών να διαπραγματεύονται με discount έναντι των Πορτογαλικών.
Όμως η ποσοτική χαλάρωση ή QE είναι ένας μύθος, έχει καλλιεργηθεί μια υπερβολή και για ένα άλλο λόγο.
Η Κύπρος δεν είναι ενταγμένη σε πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης και δανείζεται με επιτόκια 2,5% έως 3,25%.
Ως μέτρο σύγκρισης η Ελλάδα με ποσοτική χαλάρωση ίσως να δανείζεται υψηλότερα ή πολύ κοντά καθώς εξαρτάται από την διάρκεια της έκδοσης.

3)Στο αφήγημα της η ελληνική κυβέρνηση δεν αναφέρει σχεδόν τίποτε για το ΔΝΤ.

Η ελληνική κυβέρνηση με όρους σημειολογίας είχε αναφέρει ότι η Ελλάδα τελειώνει με το ΔΝΤ.
Όμως αντί να τελειώνει το ΔΝΤ, το Ταμείο βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με την ΕΕ για το πώς θα ενταχθεί στο ελληνικό πρόγραμμα πλήρως καταβάλλοντας και 6 δισεκ. ευρώ.
Δηλαδή ενώ η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ επικοινωνούσε στο παρελθόν ότι ΔΝΤ τέλος, το ΔΝΤ θα βρεθεί να συμμετέχει με πλήρη ρόλο στο τρίτο μνημόνιο.

Το αφήγημα του ΣΥΡΙΖΑ είναι προβληματικό και αδύναμο.

Ο πολιτικός χρόνος κυλάει αντίστροφα.
Υπάρχουν ψευδαισθήσεις…

Ως προς την ΝΔ η σκιώδης κυβέρνηση δεν μπορεί να είναι τόσο πολυάριθμη…ωσάν να περνάει ένα μήνυμα ότι όλοι οι βουλευτές έπρεπε να βολευτούν.
Η ΝΔ χρειάζεται μια ριζική ανανέωση όχι με ιδέες ή πρακτικές του παρελθόντος αλλά με ένα νέο διαφοροποιημένο πολιτικό πρόσωπο εστιασμένο στην ιδιωτική οικονομία.

bankingnews.gr


Δεν υπάρχουν σχόλια:

.

.

Δημοφιλείς αναρτήσεις