Aiolos Greko
Ο Ηγέτης πρέπει να έχει χαρακτήρα ο οποίος θα συνθέτει τις αξίες και τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα που υποδηλώνουν την ικανότητα του να
αντιλαμβάνεται τι απαιτείται να γίνει, να αποφασίζει τι θα πράξει και να επηρεάζει τους άλλους να τον ακολουθήσουν.
Πρέπει να είναι ικανός, να έχει γνώσεις και επιδεξιότητες που απαιτούνται για να εκπληρώσει σωστά την αποστολή του.
Η λέξη Ηγέτης προέρχεται από το αρχαίο ρήμα Ηγέομαι- Ηγούμαι, είμαι επικεφαλής, είμαι αρχηγός. Είναι στη φύση του ανθρώπου να ανήκει σε ομάδες και να συγκροτεί κοινωνίες.
Είναι, για παράδειγμα, εκείνος ο πατέρας ή ο δάσκαλος που κάνει το παιδί να διαβάζει με κέφι, μεράκι, ενθουσιασμό, ζήλο και αφοσίωση.
Είναι εκείνος ο προϊστάμενος που, ανεξάρτητα από την οργάνωση και το ιεραρχικό επίπεδο που βρίσκεται, καταφέρνει να πετυχαίνει εξαιρετικά αποτελέσματα με τη βοήθεια ικανοποιημένων συνεργατών.
Εκτός αυτού βέβαια ο καλός ηγέτης στο χώρο του καθοδηγεί, παίρνει πρωτοβουλίες, ανοίγει ορίζοντες και βελτιώνει συνεχώς τα πράγματα. Η έννοια του ηγέτη μπορεί να γίνει περισσότερο κατανοητή, αν σκεφτεί κανείς τις διαφορές μεταξύ ενός προϊσταμένου και ενός ηγέτη.
Ο άνθρωπος όµως εξελίσσεται και µε το πέρασμα των αιώνων αναζητεί τον Ηγέτη του, τον άνθρωπο που θα τον καθοδηγεί στους στόχους του
Στην πρωτόγονη μορφή κοινωνίας ο Ηγέτης διακρινόταν από τα µέλη της ομάδας του για τα φυσικά και τα σωματικά του προσόντα.
Στην αρχαία στρατοκρατούμενη Σπάρτη ο Ηγέτης έπρεπε να είναι καλός πολεμιστής. Στην αρχαία Αθήνα όµως, η υποδομή της κοινωνίας δεν δικαιολογούσε έναν τέτοιο Ηγέτη.
Σε ένα τόπο όπου ανθούσαν οι τέχνες και τα γράμματα τα προσόντα του έπρεπε να είναι τελείως διαφορετικά. Οι ρητορικές του Ικανότητες κατείχαν πρωταγωνιστική θέση.
Ο Ηγέτης έπρεπε να συναρπάζει µε το φλογερό ύφος του τα πλήθη. Τα πλήθη, που ήταν έμπειρα των πολιτικών πραγμάτων, δε συγχωρούσαν τη ρητορική αδυναμία αλλά και την πολιτική και στρατιωτική ατολμία.
Ο Ηγέτης τους έπρεπε να είναι ένας ρήτορας αλλά και ένας εξέχων στρατιωτικός νους. Τα στρατηγικά σφάλματα πληρώνονταν µε εξοστρακισμό, µε εξορία.
Η µμεγαλύτερη πολιτική και στρατιωτική προσωπικότητα της κλασικής αρχαιότητας ήταν ο Περικλής του Ξανθίππου. Και µόνο η επωνυµία της εποχής του µε το όνοµά του βεβαιώνει την αλήθεια της άποψης αυτής. Ο χρυσός αιώνας του Περικλή.
Στο Βυζάντιο, µια άλλη λαµπρή σελίδα του Ελληνικού Έθνους, οι Ηγέτες ήταν σπουδαίοι ρήτορες αλλά και ριψοκίνδυνοι στρατιωτικοί. Η στρατιωτική ικανότητα συναγωνιζόταν τη ρητορική δεινότητα. Στον Ευρωπαϊκό Μεσαίωνα διακρίθηκαν οι έχοντες άφθονη γη και αριστοκρατική φλέβα.
Στα μεταγενέστερα χρόνια οι Ηγέτες καλούνται να ανταποκριθούν στα δεδομένα της κάθε εποχής και στις ανακύπτουσες ανάγκες.
Στην πληγωμένη από την εμφύλια διαμάχη Γαλλία ο Ναπολέων, γέννημα της Γαλλικής Επανάστασης είναι ο Ηγέτης που βρέθηκε την κατάλληλη στιγμή να της προσδώσει το μεγαλείο της κατακτήτριας χώρας.
Η Ελληνική Επανάσταση του 1821 υπήρξε φαινόμενο μοναδικό για την Ευρώπη – και όχι µόνο – της εποχής και τούτο γιατί δεν αποσκοπούσε στην ανατροπή µιας πολιτειακής τάξης όπως η Γαλλική Επανάσταση του 1789 αλλά στην αποτίναξη του ζυγού ενός δυνάστη. Επιφανείς πρωταγωνιστές – Ηγέτες θυσιάζονται στα πεδία των µαχών µαζί µε αφανείς αγωνιστές δείχνοντας πρωτόγνωρες για το ανθρώπινο γένος εκδηλώσεις ηρωισμού, ανδρείας και αυτοθυσίας µε μοναδικό κίνητρο την ιδέα της ελευθερίας.
Ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης και ο Γεώργιος Καραϊσκάκης υπήρξαν αναντίρρητα οι δύο κορυφαίοι Ηγέτες της Ελληνικής Επανάστασης, ο πρώτος ως Αρχιστράτηγος του Μοριά και ο δεύτερος ως Αρχιστράτηγος της Ρούμελης.
Το προερχόμενο από Ιστορικά πρόσωπα πρότυπο του Ηγέτη έχει οδηγήσει στην άποψη ότι οι Ηγέτες γεννιούνται, δεν γίνονται.
Στο ερώτηµα, αν ο Ηγέτης γεννιέται ή γίνεται, η απάντηση είναι και γεννιέται και αναδεικνύεται και γίνεται – δηµιουργείται.
O Χαρισματικός Ηγέτης συνήθως γεννιέται και επιβεβαιώνει έτσι την προγονική του κληρονομικότητα, όπως ο Μ. Αλέξανδρος, ο οποίος εμφύσησε το πνεύμα του νικητή αρχικά στους Μακεδόνες και μετά στους Πανέλληνες.
Σε µερικές περιπτώσεις άτοµα αναδεικνύονται Ηγέτες από τις περιστάσεις. Υπάρχουν περιστατικά που ευνοούν την ανάδειξη κάποιου Ηγέτη από τη φυσική ροή των πραγμάτων ή από ορισμένες καταστάσεις.
Οι περιστάσεις ή περιπτώσεις αυτές μπορεί να αναδείξουν ικανούς και άξιους Ηγέτες. Στις περισσότερες περιπτώσεις ο Αρχηγός, ο Ηγέτης είναι δημιούργημα εκπαίδευσης, κατάρτισης, εμπειρίας.
Ο εκπαιδευμένος Ηγέτης δηλαδή αυτός που απέκτησε την Ηγετική Ικανότητα ύστερα από σπουδές, μελέτη, κατάρτιση και εµπειρία έχει συνήθως ασφαλέστερη αναγνώριση γιατί έμαθε το Ηγετικό λειτούργημα µετά από εκπαιδευτική ή εμπειρική διαδικασία σε διάφορες θέσεις µε πρόσθετο πλεονέκτηµα ότι γνωρίζει και τις σύγχρονες τεχνικές.
Η εξέλιξη της κοινωνίας και η ανάγκη καλύτερης δόμησής της σε όλους τους τομείς των ανθρωπίνων δραστηριοτήτων επιβάλει την παρουσία Ηγετών και μάλιστα Ηγετών που να διαθέτουν ευρύ φάσμα Ικανοτήτων για να αντεπεξέλθουν στις σύγχρονες, σύνθετες και μελλοντικές απαιτήσεις για αποτελεσματική Ηγεσία.
Ο σύγχρονος και μελλοντικός Ηγέτης θα πρέπει να γνωρίζει ότι η ΕΥΠΡΑΞΙΑ ξεκινά από την ΑΛΗΘΕΙΑ και τη ΓΝΩΣΗ. Χωρίς την ΕΥΠΡΑΞΙΑ, η ΔΡΑΣΗ γίνεται όχι µόνο αναποτελεσματική αλλά και ανήθικη.
«Η μεγαλύτερη ανηθικότητα είναι να ασκεί κάποιος »
‘’Ναπολέων’’
Ηγέτης είναι το άτομο εκείνο το οποίο κάνοντας συγκεκριμένες ενέργειες καταφέρνει να κάνει τα άλλα άτομα να τον «ακολουθούν εθελοντικά και πρόθυμα». Ηγέτης μπορεί να είναι ο οποιοσδήποτε άνθρωπος στην ομάδα του.
Στις περισσότερες περιπτώσεις ο Αρχηγός, ο Ηγέτης είναι δημιούργημα εκπαίδευσης, κατάρτισης,εμπειρίας.
Η ΕΛΛΑΔΑ ΕΧΕΙ ΑΝΑΓΚΗ ΣΗΜΕΡΑ ΕΝΑΝ ΗΓΕΤΗ
Υπάρχει κάποιος Πολιτικός με αυτά τα χαρακτηριστικά ;
Η ηγετική του ψυχή ΠΡΕΠΕΙ να είναι προϋπόθεση.
Ο ρεαλισμός του Ηγέτη και το όραμα του να συνθέτουν την πολιτική του ιδιοφυΐα.
Όσο αρμονικότερα θα τα συνθέτει ο Ηγέτης τόσο και θα ανεβαίνει κα η αξία του.
Τρανό παράδειγμα οι σημερινοί πολιτικοί.
Είναι λοιπόν δυνατόν οι σημερινοί πολιτικοί να θυσιάσουν τα πολλά … χάριν ΕΝΟΣ που από αυτή την θυσία θα προκύψει δύναμη , θα προκύψει πράξη για το Έθνος;;;
….οι σημερινοί Ικέτες που παριστάνουν τους ηγέτες. Από αναβολή σε αναβολή και αφήνουν το Έθνος στη τύχη του.
28/10/2016
28/10/2016
Aiolos Greko
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου