Πέμπτη 22 Σεπτεμβρίου 2016

Mirage 2000-5 Mk II: Υπεροχή στην αναχαίτιση (φωτορεπορτάζ)

Το Mirage 2000-5 Mk II αποτελεί ένα πραγματικά ικανό μαχητικό αναχαίτισης καθώς διαθέτει ένα προηγμένο ραντάρ με ικανότητα
εμπλοκής πολλαπλών εναέριων στόχων αλλά και στόχων εδάφους ώστε να είναι σε θέση να ανταπεξέλθει σε απαιτητικά σενάρια. Άλλωστε το πρόγραμμα 2000-5 εκμεταλλεύτηκε σε μεγάλο βαθμό τη σχετική τεχνολογία που αναπτύχθηκε για το Rafale, το οποίο σχεδιάστηκε με γνώμονα το μειωμένο φόρτο εργασίας για το χειριστή σε συνδυασμό με την βέλτιστη διαμόρφωση παρουσίασης των απαραίτητων δεδομένων για την αύξηση της επίγνωσης τακτικής κατάστασης.
Στόχος ήταν να αυξηθεί η ροή πληροφοριών από τους αισθητήρες προς τον χειριστή, ώστε να διατηρεί άριστη αντίληψη για τα τεκταινόμενα ακόμη και κατά τη κρίσιμη φάση εμπλοκής με εχθρικά μαχητικά σε κλειστές αερομαχίες. Έτσι το αποτέλεσμα ήταν ιδιαίτερα εντυπωσιακό! Το Mirage-2000-5 προσφέρει στην ΠΑ πρωτόγνωρες δυνατότητες σε κάθε είδους αποστολή σε περιβάλλον υψηλού κινδύνου με πολλαπλές απειλές.
Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι σε αποστολές εναέριας μάχης το RDY εντοπίζει ταυτόχρονα 24 στόχους και εγκλωβίζει τους 4 πιο επικίνδυνους οι οποίοι μπορούν να εμπλακούν ταυτόχρονα με βλήματα MICA EM/IR. Η διαχείριση της κατάλληλης κυμματομορφής γίνεται αυτόματα ανάλογα με την κλίση της κεραίας και το ύψος του αεροσκάφους σε σχέση με το στόχο, ενώ διαθέτει ικανότητα αυτοματοποιημένης ταξινόμησης στόχων με κριτήριο την ταχύτητα, την απόσταση, ή το υψόμετρο. Οι βασικότερες διαμορφώσεις που προσφέρει το RDY περιλαμβάνουν εγκλωβισμό ενώ συνεχίζεται η έρευνα (TWS), αποστασιομέτρηση ενώ συνεχίζεται η έρευνα (RWS), εγκλωβισμός μεμονωμένου στόχου (STT), αξιολόγηση στόχων σε κλειστό σχηματισμό (Raid Assesment), εγκλωβισμός στόχων εδάφους / χαρτογράφηση (MAP), απεικόνιση κινούμενου στόχου (MTI), αποφυγή ανάγλυφου (TF) καθώς και έρευνα αέρος επιφανείας (SEA).
Το Glass Cockpit όπως αλλιώς ονομάζεται το πιλοτήριο του Mirage-2000-5Mk II προέρχεται από τα πρότυπα μαχητικών τέταρτης γενιάς και αποτελείται από δύο έγχρωμες οθόνες πολλαπλών λειτουργιών MFD’s της Sextant Avionique (4Χ5 inch), μία κεντρικά τοποθετημένη Head Down Display HDD, μια Head Level Display (HLD) TMM 410 στην ευθεία του οπτικού πεδίου του χειριστή και τέλος το HUD VEH 3020. Η σχεδιαστική αυτή καινοτομία αποτελεί ουσιαστικά αποκλειστικό προνόμιο του Mirage-2000-5Mk II αφού η HLD επιτρέπει την απεικόνιση των ενδείξεων του ραντάρ ακριβώς μπροστά στα μάτια του χειριστή, συνδυάζοντας δεδομένα πτήσης από το HUD με το οποίο διατηρείται η επαφή με το εξωτερικό περιβάλλον. Σε κάθε άλλη περίπτωση ένας χειριστής προκειμένου να εγκλωβίσει ένα στόχο, είναι αναγκασμένος να αποσπά την προσοχή του κατά τη διάρκεια της αερομαχίας στην οθόνη εντός του πιλοτηρίου με αποτέλεσμα την απώλεια ελάχιστου χρόνου ώστε να επανεστιάσει και πάλι στην εξωτερική θέα.
Όμως αυτή η χρονική διάρκεια μπορεί άνετα να σημάνει την διαφορά μεταξύ ζωής και θανάτου, ειδικά σε εμπλοκές με πολλαπλούς αντιπάλους όπου ο αιφνιδιασμός είναι ένα ιδιαίτερα πιθανό ενδεχόμενο. Η μεγαλύτερη οθόνη τακτικής κατάστασης HDD διαστάσεων 5 Χ 5 inch βρίσκεται στο κέντρο του cockpit και απεικονίζει τα δεδομένα τόσο από τους μεταφερόμενους αισθητήρες όσο και άλλα αεροσκάφη ή επίγεια ραντάρ. Επιπλέον η δυνατότητα απεικόνισης του σχεδίου πτήσης βοήθησε ιδιαίτερα τους Έλληνες πιλότους στη ναυτιλία, καθώς οι άσχημες καιρικές συνθήκες στην Ισπανία με πυκνή νέφωση κατά το μεγαλύτερο διάστημα των τεσσάρων εβδομάδων που διήρκησε το TLP, δεν συνέβαλαν ιδιαίτερα στην εξοικείωση με την περιοχή επιχειρήσεων λόγω μειωμένης ορατότητας. Ανάμεσα στους καλύτερους του ΝΑΤΟ Η 331Μ ως μονάδα που έχει αξιολογηθεί επανειλημμένως στο πλαίσιο συμμετοχής της στη δύναμη ταχείας αντίδρασης του NATΟ (NRF) εκπαιδεύει το προσωπικό της ώστε να υπάρχει εξοικείωση με τις νατοϊκές διαδικασίες. Επιπλέον η συμμετοχή της ΠΑ σε διεθνείς ασκήσεις είναι ιδιαίτερα σημαντική καθώς προσφέρει πολύτιμη εμπειρία σε νατοϊκές επιχειρήσεις και διαδικασίες ενώ αποτελεί εξαιρετική ευκαιρία ποιοτικής εκπαίδευσης για τους Έλληνες ιπτάμενους.
Παράλληλα αποκομίζονται διδάγματα τα οποία μεταφέρονται στην Ελλάδα και αποτελούν αποτέλεσμα επεξεργασίας, προκειμένου τα συμπεράσματα να ενσωματωθούν στις επιχειρησιακές τακτικές ενώ σημαντική είναι η εμπειρία που μεταλαμπαδεύουν οι εκπαιδευόμενοι όταν επιστρέψουν στους συναδέλφους τους. Οπότε όπως μας είπαν και οι χειριστές της 331Μ τα ελληνικά Mirage 2000-5MK II έχουν εκτελέσει πολλές φορές στο πλαίσιο της συμμετοχής στο πρόγραμμα TLP αποστολές σε ρόλο Εναέριας Υπεροχής (Fighter Sweep) για την προστασία νατοϊκών σχηματισμών COMMAO που πετούσαν σε αποστολές προσβολής OCA (Offensive Counter Air). Αυτό σημαίνει ότι σε κάθε αποστολή είχαν να αντιμετωπίσουν ομάδες αεροσκαφών εχθρικής απεικόνισης (Red Air), τα οποία τις περισσότερες φορές ήταν νατοϊκά F-16 και γαλλικά Mirage 2000. είτε πολωνικά MiG-29 Fulcrum και σε κάποιες περιπτώσεις Eurofighter!
Με την χρήση βλημάτων BVR τύπου MICA τα ελληνικά Mirage-2000-5 Mk2 αποκτούσαν σχεδόν πάντα καθολικό πλεονέκτημα στις αποστολές του TLP, καθώς δεν είχαν περιορισμούς από το σενάριο της άσκησης αναφορικά με τις εμβέλειες των όπλων. Αυτό επέτρεψε στους χειριστές της 331Μ να χρησιμοποιήσουν στο έπακρο τις δυνατότητες των MICA σε αποστολές αεροπορικής υπεροχής. Επιγραμματικά το βλήμα έχει εμβέλεια 35-60km αναλόγως της θέσης αεροσκάφους φορέα και στόχου. Το μειωμένο βάρος επιτρέπει τη μεταφορά έως και 6 βλημάτων από το Mirage-2000-5Mk II, γεγονός που αυξάνει κατακόρυφα την διατιθέμενη ισχύ πυρός. Ο MICA ενσωματώνει προηγμένο ενεργό ανιχνευτή AD 4A που λειτουργεί στη ζώνη Κ και σύστημα διεύθυνσης καυσαερίων για αυξημένη ευελιξία (80g) ακόμη και σε κλειστές εμπλοκές! Μετά τη βολή το βλήμα δέχεται καθοδήγηση μέσω ραδιοζεύξης από το ραντάρ RDY του –5 ενώ κατά την τερματική φάση ενεργοποιεί το δικό του ραντάρ. Η έκδοση MICA IR χρησιμοποιείται τόσο σε εμπλοκές BVR όσο και σε κλειστές αερομαχίες με ελάχιστο βεληνεκές 500μ!
Ο εγκλωβισμός στόχων γίνεται με τη βοήθεια του ραντάρ. Τέλος και ο ερευνητικής SAT μπορεί να χρησιμοποιηθεί αυτόνομα πριν η μετά τη βολή του βλήματος. Έτσι ο αντίπαλος χειριστής δεν λαμβάνει καμία προειδοποίηση για την επερχόμενη απειλή αφού η κατεύθυνση του MICA είναι εντελώς παθητική. Τα χαρακτηριστικά αυτά καθιστούσαν το Mirage-2000-5 Mk2 σε θανάσιμη απειλές για οποιονδήποτε αντίπαλο που εξουδετέρωνε τα θύματα του στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων σε εμπλοκές πέραν του οπτικού ορίζοντα! Υπενθυμίζεται ότι οι πιλότοι της 331Μ που πήραν μέρος στη 2η Εκπαιδευτική Σειρά Αέρος για το 2013 του Tactical Leadership Programme (TLP), στην Αεροπορική Βάση Albacete στην Ισπανία διέπρεψαν αφήνοντας τις καλύτερες εντυπώσεις για τις ικανότητες της ΠΑ.
Είχε προηγηθεί η μεταστάθμευση στην Ισπανία τεσσάρων μαχητικών Mirage 2000-5Mk2 και αριθμού Ιπταμένων και τεχνικού προσωπικού ), στο διάστημα από 4 έως 27 Μαρτίου 2013 με τη βοήθεια δύο μεταγωγικών C-130H της 356 Μοίρας Τακτικών Μεταφορών. Τα αποτελέσματα ήταν επάξια για τη φήμη των ελληνικών φτερών καθώς ο Σμηναγός (Ι) Θεοχάρης Κατσαρός, ψηφίσθηκε, ανάμεσα στους υπολοίπους συμμετέχοντες, ως ο καλύτερος εκπαιδευόμενος της σειράς («course warrior»), ο Υποσμηναγός (Ι) Ιωάννης Σιάνος, ψηφίσθηκε δεύτερος, ισοβαθμώντας με άλλους εκπαιδευόμενους, ενώ ο Επισμηναγός (Ι) Μαρίνος Μπογατίνης, (ο οποίος είναι τοποθετημένος στο TLP ως εκπαιδευτής), ψηφίστηκε για 3η (!) φορά ως ο καλύτερος εκπαιδευτής! Στην ελληνική αποστολή συμμετείχαν επίσης ένας υπαξιωματικός Πληροφοριών από την 331η Μοίρα, ένας ελεγκτής Αεράμυνας από την 380η Μοίρα Αερομεταφερόμενου Συστήματος Έγκαιρης Προειδοποίησης και Ελέγχου (Μ. ΑΣΕΠΕ), καθώς και δυο ιπτάμενοι ως «External Fighters».
Υπεροχή στην αναχαίτιση
Η ευελιξία των Mirage 2000-5Mk II παραμένει μια από τις κορυφαίες της κατηγορίας του, με δομικό όριο 9g και βαθμό στροφής 15 μοίρες/δευτ σε ύψος 5.000ft με ταχύτητα 0,7Μάχ ενώ σε ύψος 15.000ft και ταχύτητα 0,9 Μάχ, ο μέγιστος βαθμός στροφής είναι αντίστοιχα 4 μοίρες/δευτ! Σύμφωνα με τους χειριστές της 331Μ η παρουσία πολυάριθμων απειλών σε ασκήσεις TLP επέβαλε τη χρήση τακτικών, ώστε να διατηρηθεί η παρουσία τους στο απαιτούμενο χρονικό διάστημα στην περιοχή περιπολίας (CAP), ενώ ένας ακόμη παράγοντας ήταν η προσεκτική «χρήση» βλημάτων σε εικονικές βολές ώστε τα μαχητικά να μην τα σπαταλήσουν όλα σε αρχικό στάδιο και αναγκαστούν να αποχωρήσουν πρόωρα! Σημειώνεται ότι οι επιδόσεις του Mirage 2000-5Mk II τόσο στη μονοθέσια όσο και στη διθέσια έκδοση παραμένουν εξαιρετικές με μέγιστη ταχύτητα που αγγίζει τα 2,2Μαχ.
Η εμβέλεια που δίνει ο κατασκευαστής σε αποστολή CAP με οπλισμό 4 βλήματα (2 BVR + 2 IR), τρείς πτερυγικές δεξαμενές καυσίμου σε τυπικές συνθήκες θερμοκρασίας, φτάνει τα 880nm με αυτονομία 2,8 ωρών. Όσον αφορά αποστολές αναχαίτισης με χρήση μετάκαυσης για επίτευξη υπερηχητικής ταχύτητας, η εμβέλεια μειώνεται σε 460nm. Τέλος το σύστημα αυτοπροστασίας ICMS Mk3 των Mirage-2000-5Mk II προσφέρει στους Έλληνες πιλότους την ικανότητα άμεσου εντοπισμού απειλών από όλες τις κατευθύνσεις. Διαθέτει προειδοποίηση εγκλωβισμού από ραντάρ RWR, προειδοποίηση επερχόμενου βλήματος (MAW) και πλήρως αυτοματοποιημένη διαχείριση παρεμβολέα και εκτοξευτών αναλώσιμων Chaff / Flare. Σημειώνεται ότι το σύστημα έχει την δυνατότητα λειτουργίας σε αυτόματη, ημιαυτόματη διαμόρφωση εξασφαλίζοντας οικονομικότερη και αποδοτικότερη χρήση των αναλώσιμων. Πάντως σε κάθε περίπτωση ο χειριστής μπορεί να προβεί στην άφεση φωτοβολίδων ή αερόφυλλων εάν κρίνει ότι το αεροσκάφος αντιμετωπίζει σοβαρή απειλή.
Επίλογος
Όπως μάθαμε οι αποστολές στο TLP διακατέχονται από το ρητό «Εκπαιδεύσου όπως θα πολεμήσεις». Αυτό δεν αποτελεί φυσικά κάτι νέο για τους χειριστές της ΠΑ, καθώς το σύστημα εκπαίδευσης στις Μοίρες μαχητικών τους εισάγει εξ αρχής σε αυτή τη φιλοσοφία. Άλλωστε )ι συνθήκες στο Αιγαίο είναι τέτοιες που ειδικά όσον αφορά τις Μοίρες με πρωταρχικό ρόλο την αναχαίτιση, η άρτια προετοιμασία για τις πραγματικές συνθήκες αποτελεί.. τυποποιημένη διαδικασία! Ιδιαίτερα όσον αφορά την απειλή εξ Ανατολών αλλά και τα σενάρια εναέριας μάχης που πραγματοποιούνται στην εκπαίδευση, εισάγουν τους χειριστές της ΠΑ σε ένα τρόπο σκέψης, ώστε τελικά οι πλέον απαιτητικές συνθήκες να θεωρούνται πολύ απλά και οι αναμενόμενες! Αυτό σημαίνει ότι οι συνθήκες που αντιμετωπίζουν οι περισσότεροι νατοϊκοί χειριστές ως κάτι νέο (σε ότι αφορά το επίπεδο απειλής και την πολυπλοκότητα των ασκήσεων στο TLP), είναι απολύτως αναμενόμενες για τους Έλληνες πιλότους.
‘Άλλωστε οι ίδιοι οι χειριστές της 331Μ χωρίς καμία δόση υπερβολής μας μετέφεραν ακριβώς αυτήν την εικόνα, χαρακτηρίζοντας ως «απροβλημάτιστες» τις εναέριες αναμετρήσεις τους με άλλα νατοϊκά μαχητικά στο TLP. Και αυτό επιβεβαιώνεται πλήρως από τα αποτελέσματα που πετυχαίνουν κάθε μέρα στους ουρανούς του Αιγαίου! Επιπλέον η εξουδετέρωση στόχων υψηλής αξίας από τα πρώτα στάδια μιας σύρραξης, με πυραύλους cruise τύπου SCALP, αποτελεί άλλον έναν από τους κρυφούς άσσους που προσθέτει η 331Μ στο οπλοστάσιο της ΠΑ. Ικανότητα που θα κάνει τη διαφορά όποτε και αν αυτό απαιτηθεί.
















ΠΗΓΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

.

.

Δημοφιλείς αναρτήσεις