Η δήλωση του υπουργού Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού της Κύπρου, Γιώργου Λακκοτρύπη για το θέμα αυτό είναι λίγο περίεργη και ασαφής.
Του καθηγητή Γ. Ζουγανέλη
Δεν αντιλαμβάνομαι καταρχήν γιατί το Ισραήλ πρέπει να περάσει υποχρεωτικά
τον αγωγό Ισραήλ - Τουρκίας μέσα απο την ΑΟΖ της Κύπρου. Υπάρχει δρόμος και μέσα απο την ΑΟΖ του Λιβάνου και στη συνέχεια απο την ας το πούμε "Τουρκοκυπριακή" ΑΟΖ με τη "βοήθεια" της Άγκυρας, που θα περάσει τον αγωγό με τον τσαμπουκά της. Υπάρχει και δρόμος μέσα απο τη περιοχή Α.
Υπάρχει ακόμη το θέμα που αφορά τη δυνατότητα να περάσει ένας αγωγός μέσα απο μια ΑΟΖ. Εδώ μεγάλη σημασία έχει και το βάθος για τον εξής λόγο. Ενώ επιτρέπεται να περάσει αγωγός άλλου κράτους μέσα απο μια ΑΟΖ, στο άρθρο 79, παρ.3 του Νόμου της Θάλασσας αναφέρεται πως η χάραξη της πορείας για την τοποθέτηση αυτών των σωληναγωγών πάνω στην υφαλοκρηπίδα, υπόκειται στη συναίνεση του παράκτιου κράτους.
Αν η Κύπρος ζητήσει να περάσει ο αγωγός Ισραήλ - Τουρκίας μέσα απο μια δύσβατη τεχνολογικά περιοχή (π.χ. τη περιοχή Α), τότε μπορεί και να μη περάσει!
H Κύπρος δεν μπορεί επίσης να δώσει "συναίνεση" σε μια περιοχή της ΑΟΖ της, που δεν έχει οριοθετήσει. Με την Αίγυπτο το έχει κάνει…
Για τους λόγους αυτούς, πρίν χρόνια είχα γράψει ότι δεν είναι πάντα δεδομένο ότι ένας αγωγός άλλου κράτους μπορεί να περάσει μέσα απο την ΑΟΖ ενός άλλου χωρίς να το ρωτήσει, διαφωνώντας επι της ουσίας με τον Καθηγητή Μάζη
Τϊ θα γίνει αν η Κύπρος π.χ. δεν δίνει συναίνεση για τη πορεία του εν λόγω αγωγού; Θα περάσουν χρόνια. Το Ισραήλ θα περιμένει ή η Τουρκία θα κάνει επεισόδιο στη Κύπρο με τις πλάτες των ΗΠΑ;
Τι θα γίνει αν η Κύπρος πεί στο Ισραήλ να περάσει τον αγωγό του πρός τη Τουρκία φθάνοντας π.χ. στη περιοχή του οικοπέδου 4 και μετά πρός τα Βόρεια, κάτι που θεωρητικά μπορεί να το κάνει, η Ελλάδα θα διερωτηθεί εύλογα γιατί αυτός ο αγωγός δεν πάει πρός τη Κρήτη.
Υπάρχει και ένα άλλο θέμα που πρέπει να διερευνηθεί και καλό είναι να υπάρξει σοβαρή συζήτηση για αυτό. Η συναίνεση είναι απαραίτητη απο οποιoδήποτε κράτος στην ειδική περίπτωση που ένας αγωγός περάσει ακριβώς πάνω στα σύνορα των ΑΟΖ άλλων κρατών, τα οποία δεν ανήκουν (;) σε κανένα κράτος; Δεν νομίζω ότι ο Νόμος της Θάλασσας δίνει απάντηση σε αυτό (δεν είναι κρατικά τα σύνορα). Το θέμα αυτό δεν αφορά μόνο την Ελλάδα.
Θα μου πείτε, αφού δεν έχουν καθορισθεί τα σύνορα των ΑΟΖ στη περιοχή (π.χ. ΑΟΖ Συρίας, σύνορα ΑΟΖ Λιβάνου-Kύπρου), ένα τέτοιο ερώτημα προς το παρόν δεν υφίσταται. Είναι μια απάντηση… Σε αυτή τη περίπτωση συμφέρει τη Κύπρο να οριοθετήσει προς το παρόν την ΑΟΖ της με το Λίβανο; Όχι. Aν αυτό έχει γίνει στα μουλωχτά, τότε υπάρχει πρόβλημα για τη κυβέρνηση της Κύπρου (να βρούν βάρκα να πάνε περίπατο).
Αν κυριολεκτεί σε ότι είπε ο Λακκοτρύτπης, τότε εδώ πραγματικά ταιριάζει η φράση "δημιουργική ασάφεια". Υπάρχουν λύσεις αλλά… H πολιτειακή κατάσταση της Συρίας αλλά και της Λιβύης μπορεί να αλλάξει τα πράγματα στη γεωγραφία των αγωγών (π.χ. ασφαλείς αγωγοί απο τη Λιβύη προς την ΕΕ) αλλά αυτό θα πάρει χρόνο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Ο ΠΑΡΛΑΠΙΠΑΣ δεν παίρνει θέση με πολιτική άποψη σε άρθρα που αναδημοσιεύονται από διαφορά ιστολόγια. Δημοσιεύονται όλα για την δίκη σας ενημέρωση.
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.