Εκτός από μειώσεις μισθών και συντάξεων, περιορισμούς σε κοινωνικά επιδόματα και εργασιακά δικαιώματα, το Μνημόνιο 3 προβλέπει το άμεσο άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων ως προαπαιτούμενη δράση ("prior action") πριν από την εκταμίευση της δόσης των 31,5 δισ. ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι η κυβέρνηση πρέπει να υλοποιήσει μέσα....
σε τρεις εβδομάδες όσα δεν έγιναν σε τρία χρόνια.
Στη μυστική ενημέρωση των ξένων δημοσιογράφων στο ξενοδοχείο «Hilton» (την οποία αποκάλυψε κατ’ αποκλειστικότητα «Το Βήμα της Κυριακής») ο επικεφαλής της αποστολής του ΔΝΤ στην Ελλάδα κ. Πόουλ Τόμσεν ανέφερε επί λέξει: «Αν υπάρχει ένας τομέας στον οποίο έχουμε αποτύχει, αυτός είναι το άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων. Είμαστε στον πέμπτο χρόνο της ύφεσης και ακόμη έχουμε θετικό πληθωρισμό. Και αυτό είναι που εγείρει ένα θέμα άδικης κατανομής των βαρών».
Στο ίδιο «πακέτο» με το άνοιγμα των επαγγελμάτων εντάσσεται και η απελευθέρωση των υπηρεσιών με στόχο να πέσουν οι τιμές. Πρόκειται για αλλαγές που προσκρούουν επί δεκαετίες σε μικρά και μεγάλα κατεστημένα συμφέροντα. «Συζητούμε τώρα την απελευθέρωση του λιανεμπορίου και της αγοράς καυσίμων» είπε ο κ. Τόμσεν στην περίφημη ενημέρωση, στην οποία δεν εκλήθη κανένας εκπρόσωπος ελληνικού μέσου ενημέρωσης.
Εκτός από αναγκαίες μεταρρυθμίσεις, το Μνημόνιο 3 περιλαμβάνει αμφιλεγόμενες διατάξεις. Σε ορισμένα σημεία δίδεται η εντύπωση (κυρίως στα εργασιακά διαφόρων κλάδων) ότι την ίδια στιγμή που η τρόικα καταγγέλλει στα ξένα ΜΜΕ «κατεστημένα συμφέροντα», όπως είπε ο κ. Τόμσεν, τείνει ευήκοα ώτα σε εγχώριες ομάδες που λειτουργούν ως «υποβολείς». Αυτό σημειώνουν με μεγάλη ένταση τις τελευταίες ημέρες κύκλοι του υπουργείου Οικονομικών με καλή γνώση των διαπραγματεύσεων. Στις αλλαγές περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων:
Βενζίνη στα σουπερμάρκετ
Το νέο μνημόνιο προβλέπει σειρά παρεμβάσεων όπως η άρση των περιορισμών που ισχύουν για τη διανομή των καυσίμων, η οποία ανοίγει τον δρόμο για τη λειτουργία βενζινάδικων και από μεγάλα σουπερμάρκετ με σκοπό την ενίσχυση του ανταγωνισμού και τη μείωση της τιμής των καυσίμων. Τα ανεξάρτητα βενζινάδικα θα μπορούν να κατέχουν ή να νοικιάζουν βυτιοφόρα.
Για την «αποτροπή του λαθρεμπορίου και της φοροδιαφυγής στη διανομή καυσίμων, η κυβέρνηση πριν από την εκταμίευση του δανείου» καλείται να υλοποιήσει την (πολλάκις εξαγγελθείσα) εγκατάσταση συστημάτων εισροών - εκροών στα πρατήρια βενζίνης και συστημάτων εντοπισμού θέσης (GPS) στα βυτιοφόρα μεταφοράς. Στόχος να σταματήσει η καταλήστευση των καταναλωτών και του δημοσίου ταμείου.
Συμβόλαια χωρίς δικηγόρους
Παρά τις αντιστάσεις, η τρόικα επιμένει στην άμεση κατάργηση πριν από την εκταμίευση της δόσης ("prior action") διάταξης του 1954 η οποία προβλέπει την υποχρεωτική παρουσία δικηγόρου για τη σύνταξη σειράς εγγράφων ενώπιον συμβολαιογράφου. Η υλοποίηση αυτής της απλής διαρθρωτικής αλλαγής εκτιμάται ότι θα μειώσει σημαντικά το κόστος πολλών πράξεων για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις, αλλά θα πλήξει το εισόδημα των δικηγόρων, που αμείβονται με προκαθορισμένα ποσά.
Συγκεκριμένα προβλέπεται «κατάργηση του άρθρου 42 του Κώδικα Δικηγόρων 3026/1954 που αφορά την υποχρεωτική παράσταση δικηγόρου στη σύνταξη συμβολαίων για μια σειρά νομικών πράξεων», ενώ δίδεται η δυνατότητα και σε άλλους επαγγελματίες του νομικού κλάδου να διενεργούν έλεγχο τίτλων ιδιοκτησίας.
Αίρονται περιορισμοί
Πριν από την εκταμίευση της δόσης προβλέπεται το άνοιγμα όλων των κλειστών επαγγελμάτων με ειδικές παρεμβάσεις για την άρση των περιορισμών που ισχύουν σε κάθε επάγγελμα ξεχωριστά. Εκτός από τους δικηγόρους, αφορά μεταξύ άλλων τα επαγγέλματα των εκτελωνιστών, των κτηματομεσιτών, των ορκωτών λογιστών, των τουριστικών οδηγών, των αναλογιστών και των φορτοεκφορτωτών, αλλά και κλάδους όπως τα ιδιωτικά σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, τα ινστιτούτα επαγγελματικής κατάρτισης και οι ιδιώτες πάροχοι πρωτοβάθμιας υγείας.
Αλλαγές προβλέπονται επίσης για τους λιμενεργάτες (θα δουλεύουν υπό καθεστώς ιδιωτικού δικαίου) τους ορκωτούς εκτιμητές (εξάλειψη των τελών που ισχύουν) τους Λογιστές και φοροτεχνικούς (η επαγγελματική ταυτότητα θα εκδίδεται αυτόματα εντός της τρίμηνης περιόδου). Προβλέπεται ακόμη τροποποίηση της νομοθεσίας για την κατάργηση ελάχιστων αμοιβών για τις υπηρεσίες ελέγχου των επιθεωρητών ενέργειας.
Ακόμη και για τα πιο απλά ζητήματα η ολιγωρία υπήρξε μνημειώδης. Εφέτος τον Μάιο ένας ενδιαφερόμενος για το άνοιγμα του επαγγέλματος του κουρέα-κομμωτή απευθύνθηκε με επιστολή στον επίτροπο Οικονομικών Υποθέσεων της Ευρωπαϊκής Ενωσης Ολι Ρεν ρωτώντας τι προσόντα χρειάζεται για να ασκήσει το επάγγελμα του κουρέα-κομμωτή το οποίο υποτίθεται ότι είχε ανοίξει από τις 2 Ιουλίου 2011 με βάση τον νόμο (3919/2011) που θα άνοιγε συμφωνα με τους συντάκτες του «αυτομάτως περισσότερα από 400 επαγγέλματα».
Ο επίτροπος απάντησε ότι η κυβέρνηση της Ελλάδας βρίσκεται στη διαδικασία εφαρμογής του νόμου για το άνοιγμα των επαγγελμάτων. Τον πληροφόρησε, δηλαδή, εμμέσως πλην σαφώς ότι ο νόμος δεν εφαρμόζεται.
Με στόχο τη μείωση των τιμών στο λιανεμπόριο γίνεται λόγος για την άρση «περιττών περιορισμών» στους τομείς της «υγιεινής, της εργασίας και των μεταφορών». Στόχος είναι η μείωση του «λειτουργικού κόστους» των επιχειρήσεων του κλάδου. Στο πλαίσιο αυτό πριν από την εκταμίευση της δόσης η κυβέρνηση πρέπει να υιοθετήσει νομοθεσία που θα αποσυνδέει τις ώρες εργασίας των εργαζομένων στον κλάδο από το ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων οδηγώντας ουσιαστικά σε πλήρη απελευθέρωση ωραρίου και στην καταβολή λιγότερων υπερωριών από τις επιχειρήσεις. Τα σουπερμάρκετ θα μπορούν να πωλούν τσιγάρα, περιοδικά, εφημερίδες, ακόμη και βρεφικό γάλα. Στο σχέδιο του μνημονίου υπάρχει μεταξύ άλλων πρόβλεψη για την πώληση βιταμινών και συμπληρωμάτων διατροφής από τα σουπερμάρκετ.
Μinibus και λιμουζίνες
Για τη στήριξη του τουρισμού η κυβέρνηση καλείται να νομοθετήσει άμεσα την άρση όλων των περιορισμών στην ενοικίαση ημιφορτηγών, βαν και λιμουζινών. Αυτό σημαίνει ότι θα επιτραπεί και σε ξενοδοχεία και τουριστικά πρακτορεία να λειτουργούν minibus (κάτω των 12 θέσεων) και να προσφέρουν τουριστικά πακέτα που θα περιλαμβάνουν την ενοικίαση βαν και τζιπ 4X4 από τους πελάτες τους. Υπενθυμίζεται ότι ως σήμερα οι 35 κάτοχοι αδειών λιμουζίνας έχουν το αποκλειστικό δικαίωμα εκμετάλλευσης αυτοκινήτου με οδηγό σε υπηρεσίες πολυτελείας.
Προς ιδιωτικοποίηση της ΔΕΗ
Αυξήσεις σε λεωφορεία-τρένα και ρεύμα
Υπό τον τίτλο «Διαβεβαίωση ότι οι τιμές του ηλεκτρισμού θα αντανακλούν το κόστος παραγωγής» προαναγγέλλονται αυξήσεις στην τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος οι οποίες μπορούν να φτάσουν ακόμη και το 40% και ορίζεται ότι θα εφαρμοστούν την άνοιξη. Η κυβέρνηση πρέπει να εκδώσει «υπουργική απόφαση ως τα τέλη του Μαρτίου του 2013, με ισχύ από τον Μάιο του 2013, για να αναθεωρήσει τις τιμές της χαμηλής τάσης για τον τελικό χρήστη με βάση την ανάκτηση κόστους» σημειώνεται στο μνημόνιο.
Βασική πρόβλεψη είναι η αναδιάρθρωση και η ιδιωτικοποίηση της ΔΕΗ. «Το σχέδιο θα ορίζει ποια τμήματα της ΔΕΗ θα ιδιωτικοποιηθούν και μέσα σε ποιο χρονικό πλαίσιο» σημειώνεται μεταξύ άλλων. Παράλληλα προβλέπεται η εκπόνηση μελέτης για τις αμοιβές των εργαζομένων και το σύστημα προαγωγών στην επιχείρηση με στόχο την ευθυγράμμιση με τις πρακτικές που ακολουθούνται σε αντίστοιχες επιχειρήσεις του εξωτερικού αλλά και στον ιδιωτικό τομέα στην Ελλάδα.
Το νέο μνημόνιο προβλέπει επίσης ρητά ότι τον Μάρτιο του 2013 θα εφαρμοστεί αύξηση εισιτηρίων «τουλάχιστον κατά 25%» για τα αστικά λεωφορεία (ΟΑΣΑ) και τα τρένα (ΟΣΕ).
«Η πρόβλεψη για αύξηση θα μπορούσε να αποφευχθεί με ισοδύναμα μέτρα τα οποία είναι δυνατόν να λειτουργήσουν εν τω μεταξύ» αντέτεινε αυτή την εβδομάδα ο γενικός γραμματέας Μεταφορών του υπουργείου Ανάπτυξης κ. Νίκος Σταθόπουλος με ανακοίνωσή του προς τον Τύπο.
Ειδικότερα έκανε λόγο για «την εξυγίανση των συγκοινωνιακών ΔΕΚΟ, τις οικονομίες κλίμακος που θα προκύψουν από τη λειτουργική συγχώνευση των εταιρειών ΣΤΑΣΥ και ΟΣΥ και (...) τη συνεχιζόμενη προσπάθεια ενίσχυσης των ελέγχων κατά της λαθρεπιβίβασης».
Τα επιχειρήματα αυτά δυστυχώς δεν στάθηκε δυνατόν να πείσουν την τρόικα ώστε να απαλειφθεί η πρόβλεψη για αυξήσεις 25% στο νέο μνημόνιο την ώρα που περικόπτονται μισθοί και συντάξεις.
ΣΤΗΡΙΞΕ ΤΟΝ
ΑΓΑΠΗΜΕΝΟ ΣΟΥ ΠΑΡΛΑΠΙΠΑ ΚΑΝΟΝΤΑΣ LIKE
Το Βήμα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου