Παρασκευή 30 Μαρτίου 2012

Ευθύνες στον Παπαθανασίου

Τον πρώην υπουργό Οικονομικών Γιάννη Παπαθανασίου δείχνει ως υπεύθυνο το πόρισμα της εξεταστικής επιτροπής για το έλλειμμα του 2009.


Το πόρισμα των βουλευτών του ΠΑΣΟΚ δεν καταλογίζει ευθύνες σε κανέναν άλλο υπουργό, παρά μόνο «βρίσκει» πολιτικές ευθύνες και όχι ποινικές, στον πρώην «γαλάζιο» υπουργό....



Στον κ. Παπαθανασίου καταλογίζεται ότι υποεκτίμησε την πρόβλεψη για το έλλειμμα του 2009 ενόψει εκλογικής αναμέτρησης, αλλά και ότι δεν πήρε εγκαίρως τα απαραίτητα μέτρα που του είχαν υποδειχτεί από την ΕΕ, ενώ γνώριζε την κατάσταση της ελληνικής οικονομίας.


Επιπλέον, εντοπίζονται προβλήματα στη λειτουργία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ).


ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΚΑΙ ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΤΟ ΠΟΡΙΣΜΑ


ΕΙΣΑΓΩΓΗ:


Το έλλειμμα του 2009, είναι γεγονός ότι έχει αποτελέσει έναν από τους καθοριστικούς παράγοντες για την κρίση εμπιστοσύνης των αγορών και των διεθνών μας εταίρων απέναντι στη ελληνική κοινωνία και στη χώρα μας.
Το ύψος του ελλείμματος του 2009 αποτέλεσε μέχρι σήμερα πεδίο έντονης πολιτικής αντιπαράθεσης, παρόλο που έχει μετρηθεί από την Ανεξάρτητη Ελληνική Στατιστική Αρχή και έχει επικυρωθεί από την Ευρωπαϊκή Στατιστική Υπηρεσία (Eurostat).
Η πρόταση Σύστασης Εξεταστικής Επιτροπής για το έλλειμμα του 2009 και τους παράγοντες που οδήγησαν στην αμφισβήτηση των Ελληνικών στατιστικών στοιχείων κατά το άρθρο 68 παρ. 2 του Συντάγματος, αρθρ. 144 επ. Κανονισμού της Βουλής, υιοθετήθηκε από την Ελληνική Βουλή ως αυτονόητη πράξη ευθύνης από την πλευρά της Ελληνικής πολιτείας, προκειμένου να άρει κάθε επιφύλαξη γύρω από την αξιοπιστία των Ελληνικών στατιστικών στοιχείων, δηλαδή των δεδομένων με τα οποία μετράται και αξιολογείται το αποτέλεσμα της προσπάθειας των Κυβερνήσεων και των θυσιών των Ελλήνων πολιτών.
Στα πλαίσια αυτής της πρότασης, η παρούσα Επιτροπή επικεντρώθηκε στη διερεύνηση των παραγόντων, των συνθηκών, των διαρθρωτικών αδυναμιών και των πολιτικών επιλογών που οδήγησαν στη διαμόρφωση του ύψους του ελλείμματος και του χρέους του 2009. Αξιολογώντας σειρά μαρτυρικών καταθέσεων και εγγράφων, και με αναφορά στην ισχύουσα εθνική και κοινοτική νομοθεσία που προσδιορίζει τους φορείς και τη μεθοδολογία υπολογισμού του ελλείμματος, η παρούσα επιτροπή επικέντρωσε την προσοχή της σε δύο κυρίως σημεία:
Αφενός στις αιτίες που οδήγησαν στον πραγματικό δημοσιονομικό εκτροχιασμό που συνέβη το 2009
Και αφετέρου στο ζήτημα της αποτύπωσης αυτών των πραγματικών στοιχείων στις διαδοχικές αναθεωρήσεις του ελλείμματος το ίδιο έτος από τις κατά περίπτωση πολιτικές ηγεσίας που διαχειρίστηκαν το θέμα πριν και μετά τις εθνικές εκλογές.
Άλλα ζητήματα που ανέκυψαν κατά τις εργασίες της παρούσας επιτροπής ήταν η αξιολόγηση της στάσης της Eurostat κατά την αξιολόγηση και επιβεβαίωση των στοιχείων που οι Ελληνικές Κυβερνήσεις υπέβαλαν σε αυτήν αρχικά μέσω της ΕΣΥΕ και αργότερα μέσω της ανεξάρτητης ΕΛΣΤΑΤ που τη διαδέχθηκε, καθώς και το ζήτημα που προέκυψε αναφορικά με τις αρμοδιότητες του ΔΣ της ΕΛΣΤΑΤ σε σχέση με την αξιολόγηση και διαμόρφωση των στοιχείων του ελλείμματος.
Λαμβάνοντας υπόψη το σύνολο των στοιχείων που παρουσιάστηκαν στην παρούσα Επιτροπή, συντάχθηκε το παρόν πόρισμα. Λόγω του τεχνικού χαρακτήρα του υπό εξέταση ζητήματος, των συμπερασμάτων του πορίσματος προηγείται αναλυτική αναφορά (α) στη νομοθεσία που ισχύει, ιδίως λόγω του ζητήματος που ανέκυψε αναφορικά με τον υποχρεωτικό ή δυνητικό χαρακτήρα του μεθοδολογικού κανόνα ΕΣΟΛ 95 για τον υπολογισμό των ελλειμμάτων των κρατών μελών της ΕΕ, (β) στο θεσμικό ρόλο και τις αρμοδιότητες των εμπλεκομένων φορέων, (γ) στην επεξήγηση των βασικών εννοιών του ελλείμματος και του χρέους και (δ) στην παρουσίαση με χρονολογική σειρά των πραγματικών γεγονότων που συνδέονται με τις διαδοχικές αναθεωρήσεις του ελλείμματος του 2009 από την αρχική πρόβλεψη 3,7% έως την τελική διαμόρφωσή του σε 15,8% του ΑΕΠ.


Ι. ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΦΟΡΑΣ:


ΙΑ. ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ


Δύο είναι τα βασικά νομοθετήματα που αφορούν στα κύρια ζητήματα που εξέτασε η παρούσα Επιτροπή:
• Ο Κώδικας Ορθής Πρακτικής, που αφορά κυρίως στη διάρθρωση και τις αρχές λειτουργίας (ανεξαρτησία, αμεροληψία, αντικειμενικότητα, κλπ) των εθνικών στατιστικών αρχών. Μέρος του Κώδικα αυτού (βασικές αρχές) έχει ενσωματωθεί στον Κανονισμό (ΕΚ) 223/2009, που έχει άμεση και υποχρεωτική εφαρμογή στη χώρα μας. Επίσης, οι βασικές αρχές του συγκεκριμένου Κώδικα και το προβλεπόμενο σε αυτόν πλαίσιο λειτουργίας των εθνικών στατιστικών αρχών έχει ενσωματωθεί στο Ελληνικό Δίκαιο με τον ν. 3832/2010. Συνεπώς, ως προς αυτά η εφαρμογή του Κώδικα είναι υποχρεωτική.
• Το ΕΣΟΛ 95, το ευρωπαϊκό δηλαδή σύστημα λογαριασμών, που έχει ενσωματωθεί στον Κανονισμό (ΕΚ) 2223/1996 και έχει στο σύνολό του υποχρεωτική εφαρμογή από το 1999. Το ΕΣΟΛ 95 περιλαμβάνει την μεθοδολογία που οφείλουν να εφαρμόζουν οι εθνικές στατιστικές υπηρεσίες για την κατάρτιση λογαριασμών για τους σκοπούς της κοινότητας, δηλαδή και για τους λογαριασμούς που αποστέλλουν στην Eurostat.




Aναλυτικότερα:


Ο ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ (ΕΚ) 223/2009 & Ο ΚΩΔΙΚΑΣ ΟΡΘΗΣ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ


Προκειμένου να διασφαλιστεί η ποιότητα της στατιστικής πληροφορίας, οι εθνικές στατιστικές υπηρεσίες, συμπεριλαμβανομένης της ΕΛΣΤΑΤ, ακολουθούν τις αρχές του Κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 223/2009 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου σχετικά με τις ευρωπαϊκές στατιστικές, της «Δήλωσης ποιότητας του Ευρωπαϊκού Στατιστικού Συστήματος» και του «Κώδικα Ορθής Πρακτικής για τις εθνικές και κοινοτικές στατιστικές αρχές». Σύμφωνα με το άρθρο 4 του κανονισμού 223/2009 “Το ευρωπαϊκό στατιστικό σύστημα (ΕΣΣ) είναι η σύμπραξη μεταξύ της Επιτροπής (Eurostat) και των εθνικών στατιστικών υπηρεσιών (ΕΣΥ) και άλλων εθνικών αρχών κάθε κράτους μέλους που είναι υπεύθυνες για την ανάπτυξη, την παραγωγή και τη διάδοση ευρωπαϊκών στατιστικών.”


Η αναφορά του Κανονισμού 223/2009 στην ανεξαρτησία των εθνικών στατιστικών αρχών και στις βασικές αρχές που διέπουν τις ευρωπαϊκές στατιστικές.
Ο συγκεκριμένος Κανονισμός αναφέρεται ρητά στο άρθρο 2 αυτού στις αρχές της επαγγελματικής ανεξαρτησίας, της αμεροληψίας, της αντικειμενικότητας και τις αξιοπιστίας που πρέπει να διέπουν την ανάπτυξη, την παραγωγή και την διάδοση των ευρωπαϊκών στατιστικών. Οι στατιστικές αρχές που καθορίζονται με το παρόν άρθρο αναπτύσσονται περαιτέρω στον κώδικα Ορθής Πρακτικής, σύμφωνα με το άρθρο 11 του ίδιου Κανονισμού.
Σύμφωνα με αυτές τις αρχές θεσμοθετήθηκε η Ελληνική Στατιστική Αρχή, που λειτουργεί ανεξάρτητα στη χώρα μας από το 2010.
Ορθής Πρακτικής δεν αποτελεί ο ίδιος νομικά δεσμευτική πράξη, πολλές από τις αρχές που τον διέπουν έχουν κατοχυρωθεί στην νομοθεσία της ΕΕ, ιδίως με τον Κανονισμό (ΕΚ) 223/2009 και κατ’ επέκταση έχουν δεσμευτικό χαρακτήρα. Οι βασικές αρχές και το πλαίσιο λειτουργίας των εθνικών στατιστικών αρχών που θέτει ο Κώδικας Ορθής Πρακτικής ενσωματώθηκαν στο εθνικό μας δίκαιο με τον ν.3832/2010.




Η ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΕΣΟΛ 95 (ESA 95) & Ο ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ (ΕΚ) 2223/96


Ειδικά για τις δημοσιονομικές στατιστικές, δηλαδή την παραγωγή στατιστικών δεδομένων σχετικά με το δημοσιονομικό έλλειμμα και χρέος το δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης επιβάλλει την χρήση της μεθοδολογίας ΕΣΟΛ 1995 (ή ESA 1995). Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το άρθρο 1 του Κανονισμού αυτού , η χρήση του ΕΣΟΛ 95 είναι υποχρεωτική για τα κράτη – μέλη, τόσο ως προς την μεθοδολογία που περιλαμβάνει, όσο και για το πρόγραμμα διαβίβασης στα αρμόδια κοινοτικά όργανα των λογαριασμών και πινάκων που καταρτίζονται βάσει αυτής της μεθοδολογίας από τους αρμοδίους φορείς των Κρατών μελών. Επισημαίνεται, τόσο από ένορκες καταθέσεις , όσο και στην από 26.3.2012 επιστολή Ραντερμάχερ προς την παρούσα Επιτροπή , ότι το ΕΣΟΛ 95 είναι κανονισμός της ΕΕ και, συνεπώς, άμεσα εφαρμοστέος και δεσμευτικός για τα κράτη μέλη. Η δεσμευτικότητά του αφορά την κατάρτιση λογαριασμών από τα Κράτη μέλη για τους σκοπούς της κοινότητας και δεν καλύπτει την κατάρτιση λογαριασμών για ίδιες ανάγκες των κρατών – μελών.
Είναι, λοιπόν, σαφές ότι αναφορικά με την κατάρτιση λογαριασμών από τις εθνικές στατιστικές αρχές που κοινοποιούνται στην Eurostat, το ΕΣΟΛ 95 είναι η μόνη υποχρεωτική και αποδεκτή μεθοδολογία υπολογισμού των ελλειμμάτων.


Σύμφωνα, δε, με το άρθρο 7 αυτού, η ημερομηνία πρώτης εφαρμογής του ΕΣΟΛ 95 ήταν ο Απρίλιος του 1999.




ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΕΣ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΕΣ ΣΕ ΕΘΝΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΥΜΜΟΡΦΩΣΗ ΜΕ ΤΟ ΚΟΙΝΟΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ


Η Ελληνική πολιτεία τα τελευταία δύο χρόνια ανέλαβε νομοθετικές και δομικές πρωτοβουλίες ακριβώς για να αποκατασταθούν πλήρως η διαφάνεια και η αξιοπιστία των ελληνικών δημοσιονομικών και στατιστικών δεδομένων, σύμφωνα και με τις γενικές αρχές και επιταγές του παραπάνω αναφερόμενου κοινοτικού κανονιστικού πλαισίου.
Συγκεκριμένα, θεσπίστηκε η ανεξαρτητοποίηση της Στατιστικής Υπηρεσίας - που ελεγχόταν από τον εκάστοτε Υπουργό Οικονομικών - και ιδρύθηκε η «Ελληνική Στατιστική Αρχή» (η ΕΛΣΤΑΤ) - η οποία λογοδοτεί απευθείας στο Κοινοβούλιο.
H Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ) η οποία συγκέντρωσε τις στατιστικές αρμοδιότητες της πρώην Γενικής Γραμματείας Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας (ΕΣΥΕ) θεσπίστηκε με τον νόμο Ν.3832/10 «Ελληνικό Στατιστικό Σύστημα (ΕΛ.Σ.Σ) Σύσταση της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛ.ΣΤΑΤ.) ως Ανεξάρτητης Αρχής».
Επιπλέον, υιοθετήθηκε ο νόμος περί Δημοσιονομικής Διαχείρισης και Ευθύνης (ν. 3871/2010). Έχουν διαμορφωθεί και αναπτύσσονται σύγχρονοι μηχανισμοί παρακολούθησης των δημοσίων εσόδων και δαπανών σε όλα τα επίπεδα του κρατικού μηχανισμού. Έχει ενισχυθεί η λογοδοσία με τη δημοσιοποίηση όλων των αποφάσεων δαπανών στο διαδίκτυο (Διαύγεια) (ν. 3891/2010). Έχει καθιερωθεί η μηνιαία δημοσιοποίηση των ταμειακών δεδομένων εσόδων και δαπανών για όλο το δημόσιο και έχει επιβληθεί η υποχρέωση της στατιστικής ενημέρωσης όλων των φορέων του δημοσίου, προκειμένου να είναι εφικτή η χρηματοδότησή τους από τον Τακτικό Προϋπολογισμό.
ΙΒ. ΕΜΠΛΕΚΟΜΕΝΟΙ ΦΟΡΕΙΣ:


Το Ευρωπαϊκό Στατιστικό Σύστημα:
Από την αρχή της δημιουργίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, συνειδητοποιήθηκε ότι οι αποφάσεις, ο σχεδιασμός και η εφαρμογή των πολιτικών της πρέπει να βασίζονται σε αξιόπιστες και συγκρίσιμες στατιστικές. Κατά συνέπεια, δημιουργήθηκε το Ευρωπαϊκό Στατιστικό Σύστημα (ΕΣΣ), με στόχο να παρέχει συγκρίσιμες στατιστικές σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Το ΕΣΣ λειτουργεί ως ένα δίκτυο συνεργασίας της Eurostat με τις εθνικές στατιστικές υπηρεσίες και άλλα σχετικά ιδρύματα σε κάθε χώρα μέλος, καθώς και με τις χώρες της ΕΕΑ και τις EFTA. Επίσης, συντονίζει τις εργασίες του με τις υποψήφιες χώρες και με άλλους οργανισμούς της ΕΕ, την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και διεθνείς οργανισμούς, όπως ο ΟΟΣΑ, τα Ηνωμένα Έθνη, το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και η Παγκόσμια Τράπεζα.


Τα κράτη-μέλη έχουν την ευθύνη της συλλογής και σύνθεσης των στατιστικών για εθνικούς και Ευρωπαϊκούς σκοπούς. Το ΕΣΣ λειτουργεί ως ένα δίκτυο, στο οποίο η Eurostat έχει τον ηγετικό ρόλο στην εναρμόνιση των στατιστικών σε στενή συνεργασία με εθνικές στατιστικές αρχές. Το έργο του ΕΣΣ εστιάζεται κυρίως στους τομείς πολιτικής της ΕΕ – αλλά με την επέκταση του εύρους των Ευρωπαϊκών πολιτικών, η εναρμόνιση πλέον έχει επεκταθεί σχεδόν σε όλα τα στατιστικά πεδία.




Η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ) που αντικατέστησε την Γενική Γραμματεία Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας του Υπουργείου Οικονομικών:
Η Ελλάδα συμμετέχει στο δίκτυο συνεργασίας την Eurostat με την Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ) από τον Μάρτιο του 2010 οπότε και δημοσιεύτηκε ο νόμος 3832/2010.
Η ΕΛΣΤΑΤ αντικατέστησε την Γενική Γραμματεία Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας (ΓΓ ΕΣΥΕ) του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών που έως τότε είχε την ευθύνη της συλλογής και σύνθεσης των στατιστικών για εθνικούς και Ευρωπαϊκούς σκοπούς. Η ΕΛΣΤΑΤ συγκροτήθηκε ως ανεξάρτητη αρχή, τα μέλη του ΔΣ της οποίας διορίζονται από την Βουλή των Ελλήνων σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 6 του παραπάνω αναφερόμενου Κανονισμού 223/2009, που κάνει ρητή μνεία στον ανεξάρτητο χαρακτήρα των εθνικών στατιστικών αρχών .
Η Ελλάδα αποτέλεσε μία από τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και ίσως η μοναδική που σε σειρά ετών επέδειξε σημαντική δυσκολία συμμόρφωσης με το Ευρωπαϊκό Στατιστικό Σύστημα και εναρμόνισης με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο (βλ. Παρακάτω). Πέρα από το ζήτημα της μη επαρκούς στελέχωσης της ΕΣΥΕ και της προβληματικής ποιότητας των στατιστικών στοιχείων που εξέδιδε, ζήτημα προέκυψε κατά τις εργασίες της παρούσας Επιτροπής και για το θέμα της μη ανεξάρτητης λειτουργίας της ΕΣΥΕ μέχρι το 2009. Μάλιστα, την έλλειψη ανεξαρτησίας της συγκεκριμένης υπηρεσίας διαπιστώνει ρητά και ο επικεφαλής της Eurostat Ραντερμάχερ στην επιστολή – απάντησή του προς την παρούσα Επιτροπή και συγκεκριμένα στην απάντησή του στο ερώτημα υπ’ αριθμ. 7.
Το στοιχείο αυτό αποδεικνύεται από τον μεγάλο αριθμό μεθοδολογικών και άλλων επισκέψεων που πραγματοποίησαν κλιμάκια της Eurostat στην χώρα μας. Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι την περίοδο 2006-2010 η Eurostat πραγματοποίησε έξι (6) μεθοδολογικές επισκέψεις με αφορμή τα προβλήματα που εντόπιζε στην συλλογή και σύνθεση των Ελληνικών δημοσιονομικών στατιστικών.
Εξίσου χαρακτηριστικό είναι και το γεγονός ότι στα δελτία τύπου της Eurostat που ακολουθούσαν των κοινοποιήσεων των δημοσιονομικών στατιστικών γίνονται συχνά με επιφυλάξεις. Ειδικότερα, την περίοδο 2005 – 2010 διατυπώθηκαν, σε αντίστοιχα δελτία τύπου της Eurostat για το χρέος και το έλλειμμα στις χώρες της Ευρωζώνης, 6 φορές επιφυλάξεις για τα ελληνικά στατιστικά στοιχεία. Καμία άλλη χώρα δεν είχε επιφυλάξεις σε τέτοιο βαθμό.


Ο ρόλος της Eurostat
Σύμφωνα με την ισχύουσα κοινοτική νομοθεσία η Επιτροπή ορίζει την κοινοτική στατιστική αρχή, δηλαδή την Επιτροπή Eurostat, για την ανάπτυξη, παραγωγή και διάδοση ευρωπαϊκών στατιστικών. Σε κοινοτικό επίπεδο, η Επιτροπή (Eurostat) διασφαλίζει την παραγωγή ευρωπαϊκών στατιστικών σύμφωνα με τους καθιερωμένους κανόνες και στατιστικές αρχές. Στο πλαίσιο αυτό, έχει την αποκλειστική ευθύνη για τον καθορισμό, των ενεργειών, των στατιστικών μεθόδων, προτύπων και διαδικασιών, καθώς και για το περιεχόμενο και το χρόνο δημοσιοποίησης των στατιστικών στοιχείων.


//////////////
Η αναφορά του Κανονισμού 223/2009 στον Κώδικα Ορθής Πρακτικής για τις Ευρωπαϊκές Στατιστικές.
Στο
άρθρο 1 του παραπάνω Κανονισμού υπάρχει ρητή αναφορά στον Κώδικα Ορθής Πρακτικής, ο σκοπός του οποίου αναλύεται περαιτέρω στο άρθρο 11 αυτής . Σύμφωνα με τις από 26.3.2012 έγγραφες απαντήσεις του κ. Αλμούνια σε ερωτήματα της παρούσας Επιτροπής, αν και ο Κώδικας
Άρθρο 2
Στατιστικές αρχές
1. Η ανάπτυξη, η παραγωγή και η διάδοση των ευρωπαϊκών στατιστικών διέπονται από τις εξής στατιστικές αρχές:
α) ο όρος "επαγγελματική ανεξαρτησία" σημαίνει ότι οι στατιστικές πρέπει να αναπτύσσονται, να παράγονται και να διαδίδονται ανεξάρτητα, ιδίως όσον αφορά την επιλογή των τεχνικών, των ορισμών, των μεθοδολογιών και των πηγών που θα χρησιμοποιούνται, καθώς επίσης το χρόνο και το περιεχόμενο όλων των μορφών διάδοσης, χωρίς καμία πίεση από πολιτικές ομάδες ή ομάδες συμφερόντων ή κοινοτικές και εθνικές αρχές, με την επιφύλαξη των θεσμικών ρυθμίσεων, όπως οι κοινοτικές ή εθνικές θεσμικές ή δημοσιονομικές διατάξεις ή ο καθορισμός των στατιστικών αναγκών·
β) ο όρος "αμεροληψία" σημαίνει ότι οι στατιστικές πρέπει να αναπτύσσονται, να παράγονται και να διαδίδονται ουδέτερα, καθώς και ότι πρέπει να επιφυλάσσεται ίση μεταχείριση σε όλους τους χρήστες·
γ) ο όρος "αντικειμενικότητα" σημαίνει ότι οι στατιστικές πρέπει να αναπτύσσονται, να παράγονται και να διαδίδονται συστηματικά, αξιόπιστα και αμερόληπτα· συνεπάγεται τη χρήση επαγγελματικών και δεοντολογικών προτύπων, καθώς και το γεγονός ότι οι πολιτικές και πρακτικές που ακολουθούνται είναι διαφανείς για τους χρήστες και για όσους απαντούν στις έρευνες·
δ) ο όρος "αξιοπιστία" σημαίνει ότι οι κοινοτικές στατιστικές πρέπει να μετρούν όσο το δυνατόν πιο πιστά και με τη μεγαλύτερη δυνατή ακρίβεια και συνέπεια την πραγματικότητα που προβλέπεται να παρουσιάζουν· συνεπάγεται τη χρήση επιστημονικών κριτηρίων για την επιλογή των πηγών, των μεθόδων και των διαδικασιών·
ε) ο όρος "στατιστικό απόρρητο" σημαίνει την προστασία των απορρήτων στοιχείων που αφορούν μεμονωμένες στατιστικές μονάδες και τα οποία λαμβάνονται άμεσα για στατιστικούς σκοπούς ή, έμμεσα, από διοικητικές ή άλλες πηγές· συνεπάγεται επίσης την απαγόρευση της χρήσης για μη στατιστικούς σκοπούς των στοιχείων και την απαγόρευση της παράνομης δημοσιοποίησής τους·
στ) ο όρος "σχέση κόστους-αποτελεσματικότητας" σημαίνει ότι το κόστος παραγωγής των στατιστικών πρέπει να είναι ανάλογο της σπουδαιότητας των επιδιωκόμενων αποτελεσμάτων και οφελών, ότι οι πόροι πρέπει να χρησιμοποιούνται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και ότι ο φόρτος ανταπόκρισης πρέπει να μειώνεται στο ελάχιστο. Οι ζητούμενες πληροφορίες πρέπει, εφόσον είναι δυνατόν, να λαμβάνονται άμεσα από διαθέσιμα αρχεία ή πηγές.


Άρθρο 1
Περιεχόμενο και πεδίο εφαρμογής
Ο παρών κανονισμός θεσπίζει το νομικό πλαίσιο για την ανάπτυξη, την παραγωγή και τη διάδοση των ευρωπαϊκών στατιστικών.
Σύμφωνα με την αρχή της επικουρικότητας και τις αρχές της ανεξαρτησίας, της ακεραιότητας και της υπευθυνότητας των εθνικών αρχών και της κοινοτικής αρχής, οι ευρωπαϊκές στατιστικές είναι στατιστικές που απαιτούνται για την υλοποίηση των δραστηριοτήτων της Κοινότητας. Οι ευρωπαϊκές στατιστικές καθορίζονται στο Ευρωπαϊκό Στατιστικό Πρόγραμμα. Αναπτύσσονται, παράγονται και διαδίδονται σύμφωνα με τις στατιστικές αρχές που καθορίζονται με το άρθρο 285 παράγραφος 2 της συνθήκης και τυγχάνουν περαιτέρω επεξεργασίας στον κώδικα ορθής πρακτικής για τις ευρωπαϊκές στατιστικές σύμφωνα με το άρθρο 11. Εκτελούνται σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος κανονισμού.


Άρθρο 11
Κώδικας ορθής πρακτικής για τις ευρωπαϊκές στατιστικές
1. Σκοπός του κώδικα ορθής πρακτικής είναι να εξασφαλιστεί η εμπιστοσύνη του κοινού στις ευρωπαϊκές στατιστικές, διά καθορισμού του τρόπου με τον οποίο πρέπει να αναπτύσσονται, να παράγονται και να διαδίδονται οι ευρωπαϊκές στατιστικές σύμφωνα με τις στατιστικές αρχές, όπως ορίζονται στο άρθρο 2 παράγραφος 1 και τις βέλτιστες διεθνείς στατιστικές πρακτικές.
2. Ο κώδικας ορθής πρακτικής επανεξετάζεται και αναπροσαρμόζεται σε περίπτωση ανάγκης από την Επιτροπή ΕΣΣ. Η Επιτροπή δημοσιοποιεί τις σχετικές τροποποιήσεις.


Πλήρης τίτλος: Κανονισμός (ΕΚ) αριθ. 2223/96 του Συμβουλίου της 25ης Ιουνίου 1996 περί του ευρωπαϊκού συστήματος εθνικών και περιφερειακών λογαριασμών της Κοινότητας


Άρθρο 1
Στόχοι
1. Ο παρών κανονισμός αποσκοπεί στην εισαγωγή ευρωπαϊκού συστήματος λογαριασμών 1995, εφεξής αποκαλούμενου «ΕΣΟΛ 1995», διά της καθιερώσεως:
α) μεθοδολογίας σχετικά με τα κοινά πρότυπα, ορισμούς, ονοματολογίες και λογιστικούς κανόνες, η οποία θα επιτρέψει την κατάρτιση συγκρίσιμων λογαριασμών και πινάκων για τις ανάγκες της Ευρωπαϊκής Κοινότητας, καθώς και τη λήψη αποτελεσμάτων σύμφωνα με τα διαλαμβανόμενα στο άρθρο 3 7
β) προγράμματος διαβίβασης, για τις ανάγκες της Κοινότητας και σε συγκεκριμένες ημερομηνίες, των λογαριασμών και πινάκων που καταρτίζονται σύμφωνα με το ΕΣΟΛ 1995.
2. Ο παρών κανονισμός εφαρμόζεται, ως εκ των άρθρων 7 και 8, σε όλες τις κοινοτικές πράξεις όπου γίνεται μνεία του ΕΣΟΛ ή των ορισμών του.
3. Ο παρών κανονισμός δεν υποχρεώνει κανένα κράτος μέλος να καταρτίζει για ίδιες ανάγκες λογαριασμούς συμφώνους με το ΕΣΟΛ 1995.


Κατάθεση ΜΠΕΡΙΑΤΟΥ, σελ. 64, όπου επισημαίνεται η υποχρεωτικότητα εφαρμογής της συγκεκριμένης μεθοδολογίας από την ΕΛΣΤΑΤ, καθώς και Κατάθεση ΓΕΩΡΓΙΟΥ σελ. 59 «Ο παρών Κανονισμός δεν υποχρεώνει κανένα κράτος μέλος να χρησιμοποιεί τον ΕΣΟΛ 95 εφόσον καταρτίζει λογαριασμούς για δικούς του σκοπούς, όχι για τους σκοπούς της κοινότητας. Για τους σκοπούς της κοινότητας που είναι και η διαδικασία του υπερβολικού ελλείμματος δεν μπορεί να μην εφαρμόσει το ΕΣΟΛ 1995»
Από 23.3.2012 επιστολή Ραντερμάχερ, απάντηση στο ερώτημα υπ’ αριθμ. 1 και στα υποερωτήματα αυτού.
Το νομικό πλαίσιο λειτουργίας της ΕΛΣΤΑΤ συμπληρώθηκε με διατάξεις που αποσκοπούσαν στην εύρυθμη λειτουργία της νέας Αρχής στους ν. 3842/10, άρθρο 90, παράγραφος 8, ν. 3899/2010, άρθρο 10.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

.

.

Δημοφιλείς αναρτήσεις